Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Swords & Soldiers

Julkaisija/Kehittäjä: Ronimo Games Lajityyppi: Strategia
Julkaisupäivä: 15.5. 2008 PEGI-suositus: 12
Pelaajia: 1-2 Hinta: 1000 Wii-pistettä (n. 10 euroa)
Ohjaus: Wiimote Kotisivu: swordsandsoldiers.com

Käsikonsoleilla alkaa jo olla mukavasti strategiapelejä, mutta isommilla pelikonsoleilla niistä on aina pulaa. Yksi kiinnostavimmista on WiiWaressa julkaistu Swords & Soldiers. Se litistää reaaliaikastrategiapelit kaksiulotteiseen muotoon.

Swords & Soldiersin perusidea on tuttu muista kevytstrategioista. Tarkoitus on kerätä kultaa, jolla rakennetaan armeija, jolla puolestaan kukistetaan viholliset. Marsalkan sauvana toimii Wiimote. Sillä valitaan, mitä rakennetaan seuraavaksi ja johdatetaan armeijat sopiville kunnian poluille. Taistelutilanteessa Wiimotella parannetaan omia ja viskotaan vitsauksia vihollisten niskaan.

Harmillisesti pelaaja ei saa sekaantua joukkojen liikuttamiseen tai edes sijoitella rakennuksia itse. Esimerkiksi päämajassa koulutettavat yksiköt lähtevät heti valmistuttuaan keräämään kultaa tai marssimaan jonossa kohti vihollisen tonttia. Jos kentällä on vaihtoehtoisia etenemisreittejä, pelaaja voi tienviittoja klikkailemalla päättää mitä niistä käytetään. Kaiken muun hoitaa tekoäly. Taistelun sattuessa voi ainoastaan toivoa parasta ja yrittää loitsuilla vaikuttaa lopputulokseen.

Pelissä on kolme eri kulttuuria, viikingit, atsteekit ja kiinalaiset, joista kaikilla on omat yksikkönsä ja erikoisuutensa. Armeijan perusta rakentuu lähitaistelijoille, joiden takana marssii jousiampujia tai kirveenheittäjiä. Mättäminen alkaa heti, kun vastaan sattuu vihamielinen yksikkö. Koska pelaaja ei saa vaikuttaa yksiköiden liikkumiseen, on menestys kiinni siitä, missä järjestyksessä kukin taistelija on rakennettu. Myös ajoituksella on väliä, sillä yksiköt liikkuvat eri tahtiin. Voi sitä ahdistusta, kun tulitueksi lähetetyt keihäänheittäjät kipittävätkin hitaiden jättiläisten ohi suoraan etulinjaan kuolemaan.

Swords & Soldiersin yksinpeli on kertakäyttöistä hupia. Kullakin kulttuurilla on oma 10 tehtävän mittainen kampanja, joihin ei juurikaan tee mieli palata yhden läpipeluun jälkeen. Perinteisten tapa kaikki -tehtävien lisäksi mukana on vaihtelevia haasteita, joissa omat on pidettävä hengissä sekuntikellon raksuttaessa tai hoidettava voitto kotiin vain kourallisella kultaa. Tehtävien lopuksi näytetään avainlukuja oman ja vastapuolen armeijan tekemisistä, kuten montako sotilasta tuli rakennettua ja paljonko siihen meni rahaa.

Peli-iloa voi pitkittää kaksinpelattavassa skirmish-tilassa. Siinä rakennetaan kaverin kanssa kilpaa jaetulla ruudulla. Idea on hieno, mutta se korostaa entisestään Sword & Soldiersin perusongelmaa: kyseessä ei ole niinkään strategiapeli, kuin reaktio- ja optimointipeli. Muodostelmien, koukkausten ja väijytysten sijaan pelaajien täytyy hioa tuotantoprosessit kohdalleen, eli lähinnä klikkailla oikeaan aikaan oikeita valikoita. Se on hetken hauskaa, sitten iskee kyllästyminen.

Ulkoisilta puitteiltaan Swords & Soldiers ei juurikaan eroa nettiselaimilla pelattavista ilmaispeleistä. Grafiikka ja äänet ovat yksinkertaisia mutta toimivia. Huumoriakin on mukana sopivasti. Jos peliltä ei odota liikoja, saattaa se yllättää positiivisesti. Kepeäksi WiiWare-julkaisuksi Swords & Soldiers on oikein mainio. Ei mitään Advance Wars -tason konsolistrategiaa mutta silti riittävän kivaa kulutusviihdettä täyttämään vartin mittainen naksuttelunälkä.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi