Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2009 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 41,0 miljoonaa euroa (2008: 44,9 milj. €).
Kappalemääräisesti pelimarkkinat laskivat noin yhdeksän prosenttia ja pelituotteita myytiin Suomessa alkuvuonna yli 1,2 miljoonaa kappaletta. Kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään lähes puolet vuoden pelimarkkinoista.
– Joulukaupasta näyttää tulevan viimevuotisen kaltainen. Näin jäisimme vuoden 2008 ennätysluvuista noin viisi prosenttia. Yleiseen markkinatilanteeseen nähden pelikauppa voi siis varsin hyvin, pohdiskeli FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.
Alustojen osuudet pelimarkkinoiden arvosta 2009/9kk:
- Sony PlayStation 3 23,2 % (08: 20,6 %)
- Edellinen sukupolvi (PS2) 19,6 % (08: 26,0 %)
- Microsoft Xbox 360 18,8 % (08: 16,1 %)
- PC-pelit ja -multimedia 15,3 % (08: 18,8 %)
- Nintendo Wii 15,7 % (08: 12,7 %)
- Nintendo DS 6,1 % (08: 4,5 %)
- Sony PlayStation Portable 1,3 % (08: 1,3 %)
Alustojen osuudet kappalemääräisesti 2009/9kk:
- Sony PlayStation 2 28,2 % (08: 30,8 %)
- PC-pelit ja -multimedia 23,5 % (08: 33,0 %)
- Sony PlayStation 3 16,5 % (08: 13,0 %)
- Microsoft Xbox 360 13,5 % (08: 9,7 %)
- Nintendo Wii 10,3 % (08: 7,3 %)
- Nintendo DS 6,2 % (08: 4,3 %)
- Sony PlayStation Portable 1,8 % (08: 1,7 %)
(Vuoden 2008 prosentit koko vuodelta)
Uuden sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit ylittivät ensimmäisen kerran yli puolet myynnin arvosta.
– Uusien konsolipelien suosio kasvaa edelleen ennusteen mukaan. Kuluttajaa eniten kiinnostavat pelijulkaisut julkaistaan useimmiten näille konsoleille. Nämä konsolit peleineen ovat useissa perheissä vallanneet suosituimman viihdelaitteen aseman. Tähän on vaikuttanut mm. musiikki- ja liikunnallisten pelien edelleen kasvava suosio, päätteli Olkkonen.