KonsoliFIN pääsi tutustumaan Capcomin pressitilaisuudessa tuttuihin nimikkeisiin. Perinteiset sarjat saavat jälleen jatkoa Resident Evil 6:n ja DmC: Devil May Cryn voimin.
Resident Evil 6
Resident Evil -saagan tuorein osa vaikuttaa lyhyen esityksen perusteella hitusen edeltäjiään monipuolisemmalta mutta silti sarjalleen uskolliselta. Seitsemän pelattavaa hahmoa ja neljä kampanjaa tarjoavat mukavasti mahdollisuuksia muun muassa vihollisten, ympäristöjen ja tunnelman suhteen. Leonin kamppailu hylätyn kartanon käytävillä oli tuttuakin tutumpaa Resident Eviliä, kun taas Chrisin asemasota automaattituliasein varustettuja vastaan tuntui hieman tuoreemmalta.
Vaikka uusi osa näyttää ja kuulostaa kovin vahvasti edeltäjältään, mukaan on mahtunut muutamia pelillisiä parannuksia. Ne ajat ovat historiaa, kun toimintasankarimme eivät pystyneet tähtäämään ja liikkumaan samaan aikaan. Uusimmassa osassa virusepidemian kanssa painivat selviytyjät voivat lisäksi kieriä ja ampua makuultaan. Lähitaisteluun on tullut niin ikään lisää vaihtelua uusilla lopetusliikkeillä. Panosten ollessa harvassa paljain käsinkin pärjää varsin mukavasti. Toisaalta paniikki iskee, kun epäkuolleita ryömii sisään ovista ja ikkunoista. Kauhu ei ehkä ole enää niin suuressa roolissa, mutta uhkaavan vihollismassan alle jääminen jyskyttää koko ajan sopivasti takaraivossa. Pelattavuus tuntuukin ottaneen isoimman harppauksen eteenpäin ja hyvä niin.
Resident Evil 5:stä tutun yhteistyötilan lisäksi kuudes osa saa uuden moninpelimuodon. Agent Hunted -tilassa voi hypätä kenen tahansa yksinpeliin yhtenä vihollisista. Agent Huntedin pelaamisesta myös palkittaneen, mutta valitettavasti tästä ei tarkempia tietoja esittelijältä herunut. Toimiessaan moitteettomasti uusi tila tuo kampanjaan erinomaisen lisämausteen. Oletettavasti on mahdollisuus valita pelaako yksinpeliä niin, että toiset voivat tunkeutua sekoittamaan kuvioita, mutta jo pelkkä mahdollisuus ajattelevista aivokuolleista kiehtoo.
Vaikka esitellyt uudistukset ovat enemmän kuin tervetulleita, Resident Evil 6 ei silti onnistunut täysin vakuuttamaan. Peli kaipaisi vieläkin radikaalimpia muutoksia. Ja vaikka ohjaustuntuma vaikutti edeltäjiään sulavammalta, tietty kankeus vaivasi edelleen. Toimiessaan Agent Hunted -muoto saattaisi olla se piristysruiske, jonka Capcomin zombielahtaus tarvitsee. Vastauksia saadaan onneksi jo kuluvan vuoden lokakuussa, kun Resident Evil 6 löytää tiensä kauppojen hyllyille.
DmC: Devil May Cry
Devil May Cry -sarja on ollut ensimmäisestä osasta lähtien hakkaa ja huido -lajityypin tukipilareita. Sopivan haastava vaikeusaste ja sulava pelattavuus yhdistettynä ylitseampuvaan toimintaan ovat olleet menestyksen avaimia. Jo vuonna 2001 PlayStation 2:lla debytoinutta sarjaa kehittää nyt ensimmäistä kertaa Capcomin ulkopuolinen studio. Muutokset tuulet toden totta puhaltavat, sillä DmC: Devil May Cry ottaa selkeää pesäeroa edeltäjiinsä.
Devil May Cry -sarjan viides osa aloittaa Danten seikkailut puhtaalta pöydältä. DmC: Devil May Cry kertoo rinnakkaisuniversumiin sijoittuvan tarinan teini-ikäisestä sankarista. Tapahtumapaikkana toimii Limbo City, joka muuttuu pelin edetessä tarjoten pelaajalle jatkuvasti uusia haasteita. Mukana on entuudestaan tuttuja hahmoja, jotka ovat kokeneet Danten tapaan tyylillisiä muutoksia. Perivihollisen virkaa toimittaa aikaisemmissakin osissa harmeja aiheuttanut Mundus-demoni. Tällä kertaa ihmishahmon ottava alamaailman valtias vainoaa Dantea erilaisten voimien avulla pitkin Limbo Cityn maisemia.
Uusi visuaalinen tyyli ja Danten vitsikkäitä letkautuksia vilisevä puhetapa kielivät Capcomin panostuksesta länsimaisille markkinoille. Hahmomalleja, ympäristöjä ja värimaailmaa on viety realistisempaan ja hieman hillitympään suuntaan. Ratkaisu on onnistunut – DmC: Devil May Cry näyttää upealta. Uudistuneesta tyylistään huolimatta sarjalle uskolliset elementit ovat edelleen tärkeässä roolissa. Massiiviset pomotaistelut ja ylitseampuva kolmannen persoonan toiminta tuntuvat toimivan edeltäjänsä tapaan varsin mallikkaasti.
Kovimmat fanit eivät välttämättä sarjan uutta suuntaa pureskelematta niele, mutta jo lyhyt demo osoitti, että pelillä on rutkasti potentiaalia. Kehittäjä Ninja Theorylle sekä julkaisija Capcomille on nostettava hattua perinteisen toimintapelisarjan uudistamisesta. Toivon mukaan valmis tuote lunastaa demon luomat odotukset.