Sonyn ja Microsoftin liiketunnistusohjaimet tarjosivat lisää liikkumatilaa kuntoilupeleille. Ensimmäinen EA Sports Active julkaistiin yksinoikeudella Wiille, mutta jatko-osa saatiin kaikille tämän sukupolven kotikonsoleille. Xbox 360 -versio vaatii toimiakseen Kinect-lisälaitteen, ja verrattuna muihin versioihin se on ainoa, joka tukee koko vartalon tunnistamista. Usealle alustalle yhtäaikaisesti kehitetty peli ei valitettavasti onnistu täysin hyödyntämään Kinectin tuomia mahdollisuuksia.
Monipuolinen harjoitteluohjelma
Kuntoilupeleille tuttuun tapaan aluksi otetaan ylös tarvittavat perustiedot, kuten paino ja ikä. Tämän jälkeen valitaan joko yhdeksän tai kolmen viikon kuntoiluohjelma. Kalenteriin merkitään halutut kuntoilupäivät pelin opastaessa sopivista liikuntamääristä viikkoa kohden. Ohjelman harjoitteet on valmiiksi mietitty jokaiselle harjoituskerralle, mutta pelaaja voi myös ottaa jonkin liikesarjan kokonaan pois tai vaihtaa vaikeustasoa. Kalenterista näkee tehdyt harjoitukset sekä tulevat treenipäivät, joiden aikataulua on mahdollista muuttaa.
Peli tuntui aluksi tyrkyttävän vain kahta valmiiksi pureskeltua harjoitusohjelmaa, mutta onneksi valikoiden kautta pääsee valitsemaan juuri ne itseään miellyttävät harjoitteet. EA Sports Active 2:n suurin vahvuus onkin sen monipuolinen liikevalikoima. Harjoitusohjelman voi koota ja muokata yksittäisten liikesarjojen vaikeustasoa myöten. Tarjolla on yhteensä 63 erilaista liikettä, jotka on jaettu ryhmiin sen mukaan, mitä lihaksia mikäkin liike treenaa. Mukana ovat perinteiset punnerrukset, vatsalihasliikkeet ja muut lihaskuntoa treenaavat harjoitteet. Lisäksi tarjolla on muun muassa juoksua, kuntonyrkkeilyä, pyöräilyä ja polttopalloa. Oman harjoitusohjelman teko on helppoa, kun peli vielä arvioi ohjelman keston ja kulutettavat kalorit reaaliajassa. EA Sports Active 2 kokonaisvaltainen kuntotreeni pitää sisällään myös venytykset ja ennen varsinaista hikiliikuntaa tehtävät lihasten vetreyttämisliikkeet.
Jokaisesta EA Sports Active 2 paketista löytyy pelin lisäksi sykemittari ja vastusnauha. Vastusnauha tuntuu enemmän urheilua harrastaneelle hieman löysältä. Onneksi peli tukee omien käsipainojen käyttöä ja antaa jopa käyttäjän kirjata minkä painoisia puntteja nostelee. Sykemittari on loistava lisä. Pelaaja näkee sykkeensä harjoittelun aikana, ja kattavan tilastoinnin ansiosta tietoja pääsee katselemaan myös kuntoilun jälkeen. Tilastointi seuraa muun muassa päiväkohtaista kalorien kulutusta, sykettä ja kuntoiluun käytettyä aikaa. Pelissä on mahdollista luoda maksimissaan 30 hengen kuntoiluryhmiä, jolloin yksilöllisten saavutusten lisäksi seurataan koko ryhmän edistymistä. Omia ja ryhmänsä edesottamuksia pääsee seuraamaan lisäksi easportsactive.com-sivuston kautta.
Heikosta liikkeentunnistuksesta kärsii koko ruumis
Kattavat valikot ja lukuisat vaihtoehdot lupaavat hyvää, mutta EA Sports Active 2:n ongelmat alkavat välittömästi näkyä, kun päästään kuntoilun pariin. Harjoitteesta riippuen peli joko tunnistaa pelaajan kaikki raajat tai sitten vain matkii pelaajan liikkeitä vähän sinnepäin. Kilpailevan Your Shape: Fitness Evolvedin tarkkuuteen ei missään nimessä päästä. Istumisasennossa tehtävät liikkeet ovat tunnistuksen kannalta kaikkein haastavimpia, kuten esimerkiksi vatsalihaksia treenaavat istumaannousut. En onnistunut tekemään kyseistä liikettä kertaakaan oikein niin, että peli sen tunnistaisi. Toisaalta, kun istuin lattialla peli tunnisti istumaannousuksi käsien heilutuksen pään molemmin puolin. Samoin esimerkiksi punnerrukset vaativat useamman yrityksen ennen kuin peli tunnisti, että olin todellakin oikeassa asennossa. Aktiviteetit, jotka eivät vaatineet vartalon yksi yhteen tunnistamista tuntuivat toimivan huomattavasti paremmin.
Vaivatonta pelaamista rikkoo myös EA Sports Active 2:n jatkuva pelaajan kadottaminen, ja tätä tapahtuu nimenomaan harjoitteen vaihtuessa seuraavaan. Vaikka seisoisi keskellä olohuonetta parhaassa mahdollisessa paikassa Kinectin kameraa ajatellen, seuraavan liikesarjan alkaessa täytyy silti tunnistautua usein uudelleen. Lisäksi EA Sports Active 2:n pelaaminen tuntuu vaativan enemmän tilaa kuin monen muun Kinectiä tukevan pelin.
Ei ihan, mutta melkein
EA Sports Active 2 voisi olla loistava peli. Valitettavasti juuri se tärkein osa-alue kompuroi jatkuvalla syötöllä, eikä ilman kunnollista pelaajan tunnistamista kuntoilusta tule oikein mitään. Onneksi pelaamalla oppii muistamaan ne liikkeet, joita ei kannata lähteä tekemään ja kokemus paranee saman tien reilusti. EA Sports Active 2 tarjoaa liikkeentunnistuksen puutteista huolimatta rutkasti toimivia liikkeitä ja kilpailijoitaan kattavammat tilastointiominaisuudet, jotka ovat tuloksien seurannan kannalta erittäin tärkeitä. Lähes sadan euron hintalappu olisi niin ikään kaivannut viimeistellympää tuotetta, mutta paketista löytyvät sykemittari ja vastusnauha paikkaavat tilannetta jonkin verran. Jos kuntoilu kiinnostaa, eikä kallis hinta ole este, EA:n uusin kuntoilupeli on monipuolisuutensa ansiosta varteenotettava vaihtoehto.
Lue lisäksi Kastlen näkemys Wiin EA Sports Active 2:sta.
Kommentit
Pleikalla liiketunnistus hoidetaan ra...
Pleikalla liiketunnistus hoidetaan raajoihin kiinnitettyjen sensoreiden kautta ja aika hyvin se vielä tehdäänkin. Toimii myös lähellä televisiota ja pimeässä. Kameraa ei tarvita.
Wiin EA Sports Active 2:sta tulossa a...
Wiin EA Sports Active 2:sta tulossa arvostelu lähitulevaisuudessa. Siihen on sitten parempi verrata pleikka-versiota, kun ovat liikkeentunnistuksen suhteen lähempänä toisiaan. Itsekin olen saanut saman käsityksen, että PS/Wii versio olisi toteutettu paremmin kuin boksille julkaistu versio.
Nisu:"Toimii myös lähellä televisiota...
Nisu:"Toimii myös lähellä televisiota ja pimeässä. Kameraa ei tarvita."
Olipahan turha provo.
Ja mitä tulee tähän noin muuten, niin onpa outoa, että juuri sen luonnollisimman puolen ovat jotenkin onnistuneet mokaamaan. Luulisi että juuri ohjaukseen olisivat panostaneet eniten. GameRankingsin tämän toteaa tylysti, Wiin ja PS3:n versiot menevät siellä +80 arvosteluissa, XO:n version jäädessä alle 70 keskiarvoon.
Njoo, boksilla liikkeentunnistus tehd...
Njoo, boksilla liikkeentunnistus tehdään ilman kapuloita. :) Tarvii vain itsensä.
Mutta asiaan, ihmeellistä kyllä että EA:n tuotetta ei ole saatu kuosiin boksilla. Ehkä tämän teknologian hyödyntäminen on vielä hakusessa ja hankalaa.
Miten niin turha provo Nisulla, ihan ...
Miten niin turha provo Nisulla, ihan selkeä, hyvä ja tarpeellinen havainto alustakohtaisista eroista. Kyllä Pentti Perustallaajan on hyvä tuollainen tietää, etenkin kun myös pleikkarilla kamera saattaisi olla käytössä, jos kyseessä olisi jonkinlainen move-versio. Mielenkiintoista nähdä myös KFINin alustakohtaiset arviot pelistä, kun boksilla taitaa Ubisoftin kokeilu kuntoilupelien saralla olevan se parempi vaihtoehto EA Sports Activesta? Ainakin mitä Kinectiin tulee. On hieman hassua, että tarjolla ei ole sensorit omaavaa versiota pelistä xboxille, jos Kinect-tuki ei ole toteutettu hyvin.
Tekeeks tää mustakin Photaroidun täyd...
Tekeeks tää mustakin Photaroidun täydellisen kuten tosta miähestä tossa mainoskuvassa? @_@
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi