Nintendon yksi tämänhetkisistä suurnimikkeistä, Metroid Prime 2: Echoes, ei onnistunut loppuvuoden 2004 aikana lunastamaan siihen kohdistettuja taloudellisia odotuksia Yhdysvalloissa. Kasvavasta GameCube-käyttäjäkunnasta huolimatta Retro Studiosin huikeita arvosanoja haalinut jatko-osa ei saavuttanut edes samankaltaisia myyntilukuja kuin ensimmäinen Metroid Prime samaisella aikajaksolla kaksi vuotta sitten.
Yhdysvalloissa loppuvuodesta 2002 ilmestynyttä Metroid Primeä myytiin taannoin arviolta 722 000 kappaletta vuoden loppuun mennessä, kun Echoes joutui viime vuonna tyytymään vastaavasti 470 000 myytyyn kappaleeseen. Lisäksi Samus Aranin uutuusseikkailu jäi myyntitilastoissa reilusti Xboxin messiaspeliksi ristityn Halo 2:n jalkoihin, sillä tämä Bungien kehittämä räiskintä päätyi joulukuussa jopa 3,6 miljoonan yhdysvaltalaispelaajan konsoliin.
Useat uskovat kehnohkon menestyksen syynä olevan Nintendon nuoremmalle yleisölle kohdistettu pelilinjaus. Kyseiselle ikäluokalle suunnatut pelit usein pärjäävätkin parhaiten juuri GameCubella, joten Echoesin kaltainen synkkä ja tunnelmallinen toimintaseikkailu jää pienemmän Cube-pelaajakunnan herkuksi. Tästä toimii todisteena jo sekin, että joulukuussa Yhdysvalloissa julkaistua Mario Party 6 -peliä myytiin samaisessa kuussa lähes saman verran kuin Echoesia marraskuun ja joulukuun aikana yhteensä.
Kilpailu vanhemmista pelaajista ei ole vielä kuitenkaan ohi. Monet odottavatkin jo henkeä pidätellen ensi kuun myyntituloksia, joista ilmenee, kuinka hyvin Yhdysvalloissa äskettäin ilmestynyt Resident Evil 4 menee kaupaksi. Seuraamme mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä.