Nintendo Dream -lehden erikoishaastattelussa Shigeru Miyamoto on suostunut puhumaan suunsa puhtaaksi peliprojekteistaan, jotka syystä tai toisesta eivät ole ikinä nähneet päivänvaloa. Näistä ensimmäinen on Super Mario 64 2, jota suunniteltiin Nintendo 64:n tuhoontuomitulle 64DD-alustalle. Miyamoto pohtii kysymystä hetken, mutta myöntää rehellisesti unohtaneensa koko projektin. Hän kuitenkin uskoo, että pelin ideat ovat myöhemmin siirtyneet toisiin peleihin.
Seuraavaksi Nintendo Dreamin toimittajat utelevat Mario 128:sta, jota esiteltiin alkujaan GameCuben tekniikkademona. "Osa siitä on sisällytetty Wiin Super Mario Galaxyyn", mies vastaa. Ne, jotka ovat nähneet maineikkaan Mario 128 -videon, ovat varmaankin huomanneet yhtäläisyydet Mario Galaxyn kanssa: molemmissa Mario juoksentelee ympäriinsä pientä planeettaa. Miyamoto myöntääkin painovoiman tunteen juontavan juurensa Mario 128:n testeistä. "Teimme monia testejä saadaksemme hyvän tuntuman juoksemiseen, joka on Mario Galaxyn teema."
Cabbage on sen sijaan yksi vähemmän tunnettu Nintendo-tuotos, joka oli 64DD:lle suunniteltu lemmikkisimulaattori. Projektin parissa työskenteli niinkin isokenkäisiä herroja kuin Shigesato Itoi (Earthbound) ja Tsunekazu Ishihara (Pokémon), joista ensimmäinen paljasti pelin medialle vuonna 1997. "Se vain katosi, eikö vain?", Miyamotokin muistelee. Ei liene kovinkaan suuri yllätys, että osa Cabbagen ideoista on myöhemmin päätynyt DS:n Nintendogs-peleihin.
Toimittajat kyselivät myös Nintendo 64:lle suunnitellun Marionette-pelin perään. Kyseessä on salamyhkäinen tuotos, jossa pelaajat ohjastavat nimen mukaisesti marionetti-hahmoa. "Marionette soveltuisi varmaankin paremmin Wiin kaltaiselle laitteelle", Miyamoto sanoo, "mutta sen tyyppinen peli on hieman hankala tapaus. Mietitäänpä sitä tarkemmin: se näyttää hauskalta, mutta hetken päästä sitä sitten ihmettelee, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä." Hänen mielestään sellaiselle pelille olisi luotava todella vahva tarina, jotta se toimisi. "Emme työskentele enää pelin parissa", hän vahvistaa, "mutta haluaisimme kuitenkin julkaista jotakin sen kaltaista tulevaisuudessa, joten säilytämme sitä sen tarinaelementtien muodossa. Kun suunnittelimme Marionettea, yritimme hyödyntää N64:n ohjainta mielenkiintoisella tavalla. Jos käyttäisimme nyt Wiin ohjainta, nämä mielenkiintoiset ominaisuudet ilmenisivät luonnollisemmin."
Viimeisenä Miyamotolta kysytään GameCuben Stage Debutista, joka alun perin ilmoitettiin 64DD:lle nimen Talent Maker -alla. Stage Debutissa oli tarkoitus hyödyntää Game Boy Advancea kamerana, jolloin pelaajista otetut valokuvat olisi voitu liittää pelin hahmomallinnuksiin. Peliä alunperin esiteltiin Miyamoton ja Nintendon pääjohtaja Satoru Iwatan kasvoilla varustetuilla pelihahmoilla, ja nyttemmin pelin piirteitä on käyetty muun muassa Wii Tenniksessä.
Kommentit
Oho, tästähän tuli pitkä :O
Oho, tästähän tuli pitkä :O
Tarkoittaako tämä sitä, että Mario 12...
Tarkoittaako tämä sitä, että Mario 128:a ei tule?
Tämä tarkoittaa pikemminkin sitä, ett...
Tämä tarkoittaa pikemminkin sitä, että Super Mario 128 oli vain tekniikkademo, jonka testien pohjalta syntyi Super Mario Galaxy.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi