Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Wii sittenkin aluekoodattu

Tiedot Wiin aluekoodirajoituksista ovat saaneet uuden käänteen Britannian Nintendon pääjohtaja David Yarntonin (kuvassa) kumottua yhtiön Amerikan haaran varajohtaja Perrin Kaplanin aikaisemmat puheet, joiden mukaan konsoli ja sen first-party-pelit olisivat aluekoodittomia.

Joystiq.com-pelisivusto on ottanut yhteyttä Nintendon Amerikan edustajiin saadakseen tilanteeseen jotakin tolkkua. Vastaus valitettavasti myötäilee herra Yarntonin lausuntoa: "Olemme kuulleet ristiriitaisia raportteja eri ihmisiltä, mutta voimme vahvistaa Wiin olevan aluekoodattu first-party-pelejä myöten." Toisin sanoen Wiillä voi pelata vain ja ainoastaan oman julkaisualueen pelejä, aivan kuten Nintendon aikaisemmillakin kotikonsoleilla.

Galleria: 

Kommentit

Pahoittelut aikaisemmasta virheellisestä raportoinnista. Tosin luulisi Kaplanin asemassa olevan henkilön osaavan vastata näinkin simppeliin kysymykseen oikein.

No luulisi. Onkos sitten PS3 ainut aluekooditon konsoli tässä sukupolvessa. Eikös xbox360 ole osittainen aluekoodaus.

Minä oon nyt jo iha sekasin onko siinä aluekoodit vai ei..

Luultavasti PS3 on tasan yhtä aluekooditon kuin Xbox 360 ja Xbox eli käytännössä aluekoodeja ei ole pakko käyttää, mutta niitä käytetään osittain. Wiistä nyt on hieman paha mennä sanomaan, kun tulee niin ristiriitaista juttu =)

XShava: Xboxin ja Xbox 360:n kohdalla kustantaja voi päättää, haluaako aluekoodata pelinsä. Edelleen varsin monet lukitsevat pelinsä tietylle alueelle. Käsittääkseni aiemman lausunnon mukaan Wiin oli tarkoitus toimia samalla tavalla eli antaa mahdollisuus aluekoodaukseen mutta ei pakottaa siihen.

EDIT: Ohops, Paavi on sitten nopea. :O

Oon ninja.

Niinhän sitä Paavi luulisi. Mutta jos toteuttavat samaa linjaa kuin PSP kohdalla, niin aluekoodeja ei löydy mistään pelistä.

Xshava: luulisi Nintendon sitten menevän samalla linjalla kuin DS:llä?

Displeasing news... =/

Jahas. Byrokraattien perseilyä/riistoa. Pitää kai sitten iskeä Wiihin 100x modpiiriä ja kaikkea muuta saletisti laitonta kiinni + toki kärytellä pelit, ostaa Virosta ja kiinan warez-kojuilta yms. Nintendo; sinä pyysit tätä, turha valittaa sitten piratismista. Ja taas otetaan taka-askelia pelimarkkinoilla. Apinat.

Eipä paljon omalta kannalta katsottuna ole hyviä uutisia nintendon suunnalta tullut, vaan pelkkää negatiivista. Eikös Zeldakin ilmoitettu yksinoikeudeksi Wiille Euroopassa...?

Ennen olin nintendon kannattaja, enää en todellakan.

Ei kannattas just ennen julkaisua tiputella tämmöistä kakkaa meidän päälle..

"Nintendo; sinä pyysit tätä, turha valittaa sitten piratismista."

Heh, piratismi ei tule olemaan ongelma Nintendolle koska he käyttävät (taas kerran) epästandardia formaattia. :)

"Ennen olin nintendon kannattaja, enää en todellakan."

Niin, sen sijaan kannatan yhtiötä joka ei ole koskaan pitänyt julkaisussa antamiaan lupauksia. Kun Nintendolla on PR-sekaannus ja paljastuu ettei Nintendo annakaan Wiitä ilmaiseksi niin ihmiset kiukuttelevat kuin kolmevuotiaat kakarat.

Se, että Nintendo alkaa näyttämään mun silmissä huonolta johtuu melkeinpä täysin muista seikoista kuin koneen hinnasta.

Pelivalikoima näyttää hassulta, jota ollaan nähty jo DS:llä. Aluekoodit huono homma. Myös "pelaajan asialla" hehkuttelu ärsyttää koska se, että ottaa varman päälle julkaisemalla teknisesti huonon koneen jolle laitetaan vielä hintalappuihin isoja hintoja (ohjain aika älyttömän hintainen) ei todellakan ole sitä.

Jos jo näiden muutaman luetellun seikan lisäksi se että en pääse pelaamaan Zeldaa Cubella pitää paikkansa, repiää minulta perse.

"sen sijaan kannatan yhtiötä joka ei ole koskaan pitänyt julkaisussa antamiaan lupauksia."

Kahdella kilpailevalla konsolilla on kaikki asiat kunnossa joihin kiinnitän huomiota. Tehoja löytyy niin, että saadaan pelejä asteella eteenpäin ja pelivalikoimat näyttää hyvältä tulevaisuudessa.

Teppo_Holmqvist: Kyllä itseltänikin löytyy gamecubesta piiri, jonka avulla myös piraatit toimii mutta nuo piirit rupesivat yleistymään vasta gamecuben elinkaaren "lopussa".

Se että Wii-kiekkojen tiedostojärjestelmä on epästandardi ei pelasta yhtään mitään.

"Teppo_Holmqvist: Kyllä itseltänikin löytyy gamecubesta piiri, jonka avulla myös piraatit toimii mutta nuo piirit rupesivat yleistymään vasta gamecuben elinkaaren "lopussa"."

Kyllä minä tiedän sen täysin. Mutta pelien varsinainen rippaaminen on sen verran monimutkainen prosessi että keskiverto lanttu ei siihen pysty. Plus siihen tarvittavat tavarat ovat myös nykyään suhkot harvinaisia, koska Nintendo veti ne heti markkinoilta kun reikä huomattiin.

"ohjain aika älyttömän hintainen"

Katsotaanpas... Kun kilpailijat myyvät langattomia ohjaimiaan 50 dollarin hintaan, he ovat pelaajan asialla. Kun taas Nintendo lisää ohjaimeen kaksi miniaturisoitua gyroskooppia, kaijuttimen, akselometrin, tärinämoottorin ja bluetoothin, ja laittaa hinnaksi vain kymmenen dollaria enemmän kuin kilpailijat, he ovat hulluja. Vähän järkeä saa käyttää.

"Jos jo näiden muutaman luetellun seikan lisäksi se että en pääse pelaamaan Zeldaa Cubella pitää paikkansa, repiää minulta perse."

Cube versio tulee joulukuun lopussa Eurooppaan. Näin sanoi Nintendo of Francen edustaja. Kannattaisi odottaa aina virallista vahvistetusta ennenkuin alkaa laukoa typeryyksiä tai vikistä. Mutta ethän sinä edes voi pelata sitä koska se ei ole next geniä, ja Nintendo tekee pelkästään paskoja DS tyyppisiä partypelejä.

"Se että Wii-kiekkojen tiedostojärjestelmä on epästandardi ei pelasta yhtään mitään."

Kyllä se Cuben kanssa auttoi. Kukaan ei ole pystynyt kräkkäämään sitä, ja ainoastaan eräässä lisälaitteessa ja pelissä ollut bugi mahdollisti exploitin. Ja samanlaista virhettä tuskin nähdään Wiin suhteen. Plus Wiin kiekko ei ole edes standardi DVD oudolla tiedostojärjestelmällä, vaan ihan Panasonicin Wiitä varten kehittämä variantti, jonka kapasiteetistakaan ei ole tarkkaa tietoa.

Tuli piratismi peliin sitten konsolin alkupuolella tahi loppupuolella, luulisi sen olevan silti sama ongelma. Olkoonkin, että taloudellisesti tämä ei satu yhtä pahasti Nintendoon kuin vaikkapa Sonyyn. Jos asiasta tahdotaan eroon, ei auta asioiden lakaiseminen maton alle, vaan parempien ratkaisujen tarjoaminen, edullisemmat hinnat, aluekoodittomuus ja pelien hyvä saatavuus. Nämä ovat asioita, joihin Nintendo voi suoraan ja voimakkaasti panostaa varojaan piratismin kukistamiseksi. Varkaus on aina varkaus, ja ongelma on nimenomaan siinä varastamisessa, ei siinä mitä varastetaan.

Nyt kuitenkin ollaan kampanjoimassa piratismia vastaan näin yleisesti, eikä projektia olla rajattu mihinkään tiettyyn yhtiöön, genreen tai formaattiin. Toisaalta kräkkerit saavat kyllä konstit selville nopeasti, vaikkakin moisen harrastaminen sitten vaatisi monimutkaisia toimenpiteitä. Gba,DS,PS2,PSP ja Xbox ovat saaneet osansa piratismista ja näistä tapauksista on pelimedioissa laajasti keskusteltu. Lähinnä tulee PSP:n alkutaipaleen Sony vs. kräkkerit -skenaario mieleen, josta uutisoitiin viikon välein.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi