Nintendo DS:lle työn alla olevan Final Fantasy XII: Revenant Wings -pelin ohjaaja/käsikirjoittaja Motomu Toriyama sekä tuottaja Eisuke Yokoyama ovat paljastaneet japanilaisen DS- ja Wii-peleihin keskittyvän Dengeki DS Style -pelilehden haastattelussa tiedonjyväsiä pelin taistelusysteemistä ja tarinasta.
Revenant Wingsin juoni sijoittuu Final Fantasy XII:n jälkeiseen aikaan, joskin herra Toriyaman mukaan tarkkaa ajanjaksoa ei ole vielä päätetty. Puruvaman lentävälle mantereelle sekä sen alapuolella häämöttävälle maankamaralle sijoittuvan seikkailun pääideana tuntuu olevan aarteen metsästys merirosvo Vaanin saappaissa. Siitä huolimatta, ettei PlayStation 2 -seikkailusta tuttua Ivalice-maailmaa pystytä mahduttamaan kokonaan taskukokoon, DS-seuraajassa päästään lukuisiin avainpaikkoihin ihmettelemään, mitä tuttujen hahmojen elämään kuuluu Final Fantasy XII:n tapahtumien jälkeen.
Peli on taskupeliformaattia silmälläpitäen suunniteltu pelattavaksi lyhyissä erissä. Tarina etenee nopeasti ja se on hajautettu lukuisiin episodeihin, jotka rakentavat yhdessä laajemman ja perinteisellä Final Fantasy -draamalla höystetyn tarinakokonaisuuden. Taistelusysteemi on enimmäkseen uusi, mutta se sisältää Gambit-systeemin kaltaisia elementtejä Final Fantasy XII:stä. Kahakoita on myös pyritty yksinkertaistamaan, jotta aloittelijatkin pääsevät helposti pelin makuun. Nappien painelu on turhaa, sillä taistelujärjestelmä toimii kokonaan kosketusnäytöllä.
Pelaajan matkaan liittyy joukko tuttuja hahmoja, kuten Fran ja Balthier, mutta herra Yokoyama veikkailee uuden pelisysteemin kasvattavan sankariryhmän jopa suuremmaksi kuin Final Fantasy XII:ssä. Manattavat hirviöt ovat suuressa osassa myös FFXII: Revenant Wingsiä, sillä otuksia on Yokoyaman laskujen mukaan enemmän kuin yhdessäkään sarjan aikaisemmassa osassa. Hirviöiden hyödyntäminen on erilaista kuin aiemmin, ja niiden kuvaillaan olevan avainasemassa taisteluiden voittamisessa.