Formulapelien vallankumous
PS2:n omistajilla ei ole pulaa formulapeleistä, puolen vuoden aikana niitä on ilmestynyt jo kaksi. EA:n ja Ubisoftin pelien taso on kuitenkin
ollut vähemmän mairitteleva. Sony päätti korjata asian ja pestata Liverpool Studiosin pojat tekemään kunnon formulapelin. Formula One 2001 oli tarkoitus olla myynnissä jo PS2:n
Euroopan julkaisun yhteydessä, mutta pikkuvikojen korjailussa ja testailussa meni puoli vuotta. Odotukseni olivat todella korkealla pelin suhteen, sillä näkemäni kuvat ja videot antoivat odottaa viimeinkin kunnollista formulasimulaatiota
myös PS2:lle. Formulasimulaatiot ovat olleet pitkälti PC:n heiniä aina näihin päiviin saakka, koska vasta nyt myös konsoleiden tehot riittävät täysipainoisen simulaation pyörittämiseen. Konsoleiden autoilupelit ovat perinteisesti olleet tympeää arcade-kaahausta, joka ei suurempina annoksina jaksa kiinnostaa.
Formula
One 2001 perustuu kauden 2001 mestaruussarjaan, eli mukana
on myös maamme uusin formulakuski Kimi Räikkönen. Myös muut
kauden tulokkaat ja vanhat parrat ovat mukana. Mestaruutta
voi siis lähteä jahtaamaan, vaikka Kimin saappaisiin. Tallien
tasoerot on saatu suhteellisen totuuden- mukaisiksi, eli
Sauberilla on vaikeampi voittaa mestaruus kuin Mclarenilla.
Myös radat vaikuttavat tallien voimasuhteisiin, esim. Williams
on kärjessä nopeilla radoilla ja keskivaiheilla hitaammilla
radoilla. Jokaiselle radalle autoista löytyy perusasetukset,
joita muuttamalla autoista saa puristettua tarpeelliset
kymmenykset. Asetuksista löytyy vanhat tutut vaihteiden
välityssuhteista jarrujen tasapainoitukseen. Säätöjä ei
sovi laiminlyödä, sillä niillä on todellisia vaikutuksia
auton käyttäytymiseen ja nopeuteen. Perussäädöillä ei ole
asiaa paalupaikalle vaikeimmilla vaikeustasoilla, niinpä
on opeteltava löytämään parhaat säädöt radalle kuin radalle.
Aloittelijoille löytyy ajoapuja luistonestosta, ABS-jarruista
ja automaattivaihteista. Alussa lieneekin viisasta opetella
pysymään radalla ajoapujen avulla. Ajotaitojen kehittyessä
ne kannattaa kytkeä pois päältä, jolloin myös kierrosajat
parantuvat.
Skotti, hameet korville
Tietokonekuskien
tekoäly on saatu haastavaksi. Ne eivät anna mitään ilmaiseksi
ja ovat välillä liiankin agressiivisia. Aina saa olla varomassa
varikolta saman tien parhaalle ajolinjalle koukkaavia tietokonekuskeja,
jotka eivät ota huomioon pääsuoralla pyyhältävää pelaajaa.
Kierroksella ohitettavatkaan eivät ole radan sivuun koukkaavia
herrasmiesajajia, vaan pitävät pelaajaa takanaan pahimmillaan
kierroskaupalla. Tietokonekuskien tasoa voi säätää neljällä
eri asennolla: Aloittelija, Amatööri, Puoliammattilainen
ja Ammattilainen. Vaikeustasot vaikuttavat myös käytössä
oleviin ajoapuihin, esim. Ammattilais-asetuksella mitään
ajoapuja ei ole käytettävissä. Säännöt, vahingot, viat,
renkaiden kulumisen ja bensan kulutuksen pois kytkemällä
pelistä saa halutessaan messevää arcade-kaahausta ilman
keskeyttämisen pelkoa. Kisan kierrosmäärän voi valita 10%,
25%, 50% ja 100% todellisesta määrästä. Tietokonekuskit
tekevät varikkopysähdyksen vain 100% kisassa, joten sitä
pienemmällä määrällä varikkotaktiikalla ei ole sen suurempaa
merkitystä. Sää on toteutettu loistavasti. Kesken kisan
taivas voi revetä, jolloin rengasruletti alkaa ja kisa menee
täydeksi kasinoksi. Säätilan voi valita valikosta itse,
joten sateen voi kytkeä kokonaan pois tai ajaa pelkästään
märissä olosuhteissa.
Pelatessani
ensimmäistä kertaa Formula One 2001:stä olin hieman pettynyt.
Grafiikat eivät vastanneet odotuksiani ja ohjaus tuntui
hieman oudolta. Pettymys pyyhkiytyi taivaan tuuliin parin
illan jälkeen, kun olin tutustunut peliin paremmin. Karun
kuoren alta löytyi autopeli, joka addiktiivisuudessaan saa
formulafanin viettämään pitkiä iltoja tv:n ääressä. Grafiikan
tasossa näkyy pelin myöhästyminen, Formula One 2001 näyttää
yhtä laimealta kuin PS2:n julkaisupelit. Eniten silmiinpistävät
rumat sahalaidat, jotka saavat pelin tuntumaan hieman viimeistelemättömältä.
Vaikka grafiikka on nykymittapuun mukaan karua, niin yksityiskohtia
riittää ihmeteltäväksi. Radat on mallinnettu tarkasti esikuvien
mukaisesti, eikä paria puuta lukuunottamatta mallinnuksessa
ole moittimista. Katsomot on saatu animoitua hienosti: eri
maiden lippujen liehuessa saa todella kuvan olevansa mukana
kisassa, ja "siellä olon tunne" on voimakas. Fysiikkamoottori
toimii pelissä vaihtelevalla menestyksellä.Autot
kyllä lentelevät näyttävästi ilmassa kovan kolarin jäljiltä,
mutta kovistakaan kolhuista autoille ei usein käy kuinkaan.
Kontrollit ovat totuttelun jälkeen suhteellisen hyvät, vaikka
pari mokaa löytyy. Miksi ihmeessä anologisia nappuloita
ei käytetä, vaikka Sonyn teknikkaa antaa siihen mahdollisuuden?
Kaasua ja jarrua voi käyttää analogisesti vain oikeasta
tatista, joka ainakin minulle tuotti turhia ongelmia. Pelistä
löytyy myös harvinainen analoginen kytkin, josta on hyötyä
manuaalivaihteilla ajettaessa. Välillä kontrollit bugasivat
pahasti: auto jumittui käsittämättömästi 4 vaihteelle (Bugin
voi kiertää heilauttamalla oikeaa tattia). Kuvakulmia on
kolme, mutta se tärkein eli ajajien silmiin sijoittuva kuvakulma
puuttuu. Ainoa käyttökelpoinen on tuttu kuljettajan pään
yläpuolelle sijoittava kuvakulma. Peliin mahtuu valitettavasti
myös pari huvittavaa bugia. Monacossa Mazzacane ja pari
muuta peräpään valvojaa saattavat vetäistä aika-ajoissa
käsittämättömän 15 sekunnin kierrosajan ja pari kertaa auto
jäi sutimaan varikkosuoralle. Harmittavaa on myös aika-ajojen
epärealistuus: Ruutulipun alta ei pääse viime hetkillä karkuun,
vaan aika-ajo loppuu heti, kun kello näyttää nollaa.
Tuhannet hevosvoimat pitävät ääntä
Ääniin
ei ole saatu mitään uutta, edellisistä versioista oleellisesti
eroavaa. Mukana on taas Matti Kyllönen ja Erkki Mustakari,
joiden kommentit alkavat pidemmän päälle tuntua toistavilta.
Kaiken lisäksi Matin ja Erkin kommentit tulevat usein liian
myöhässä, pysyäkseen pelin vauhdissa. Välillä Erkki alkaa
käsittämättömästi puhumaan, että kausi olisi lopussa, vaikka
se on juuri alkanut! Onneksi (Luojan kiitos), Matin ja Erkin
saa vaimennettua täysin, jolloin pääsee nauttimaan moottorien
äänestä. Liverpool Studiosin pojat ovat olleet ahkeria ja
käyneet nauhoittamassa eri tallien moottoreiden ääniä, mikä
kuuluukin pieninä eroina moottoreiden äänissä. Moottorin
äänestä oppii helposti kuulemaan, milloin on oikea aika
vaihtaa suuremmalla vaihteelle. Varikkokommentit on toteuttu
hyvin ja ne kuuluvat selkeästi. Varaslähdöistä ja varikkopysähdyksistä
ilmoitetaan varikkoradion kautta.
Summa Summarum
Formula
One 2001 ei ihan pysty vastamaan sille asetettuihin koviin
odotuksiin. Kontrolleissa ja grafiikassa on toivomisen varaa,
eikä pieni lisä realistisuuteen olisi ollut pahitteeksi.
Onneksi peli tuli vasta nyt ulos, eikä puoli vuotta sitten
jolloin se olisi varmasti ollut täysi raakile. Formuloista
olisi saanut enemmänkin irti, ottaen huomioon pelin pitkän
kehitysajan. Se on nykyiselläänkin viihdyttävää hurjastelua,
ehdottomasti paras autopeli mitä PS2:lla on tällähetkellä
tarjottavanaan.