Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

: Luukku 18 – Microsoftin vuosi

Microsoftin pelipuoli on kiistatta jäänyt Sonyn jalkoihin viimeisimmän sukupolven konsolitaistossa – ainakin jos kriteerinä käytetään Xbox Onen ja PlayStation 4:n myyntilukuja. Yrityksestä amerikkalaisjättiä ei kuitenkaan voi missään nimessä syyttää, ja erityisesti Pohjois-Amerikan puolella Microsoft heitellyt menestyksellä kapuloita PlayStation 4:n rattaisiin.

Mutta mitä Microsoft saikaan aikaiseksi vuonna 2016?

Yksinoikeuksia, onko niitä?

Vuoden avasi Double Helixin kanssa työstetty Killer Instinct kolmannen tuotantokautensa kera. Näyttäviin mätkintäkarkeloihin tuotiin Battletoadsista tuttu Rash sekä iso liuta vanhemmista Killer Instinct -peleistä tuttuja hahmoja. Pelin suosio erityisesti eSports-piireissä näyttää vakiintuneen, sillä tuskinpa Microsoft muuten tukisi näinkin pienen piirin julkaisua vuotta toisensa perään. Ja lipsahtihan Street Fighter -sarjakin PlayStation 4:n herkuksi, joten miksipä ei?

Suurimmat julkaisut painottuivat tuttuun tyyliin loppuvuoteen. Mutta jo kevään korvalla pelaajat pääsivät käsiksi kotimaiseen mammuttijulkaisu Quantum Breakiin. Remedyn visiot tv-sarjan ja pelin yhdistävästä kokonaisuudesta ainoastaan hämmensivät pitkän aikaa, mutta lopputulos onnistui kuitenkin pääasiallisesti yllättämään positiivisesti. Elokuvallinen seikkailu tarjosi muutamia ikimuistettavia hetkiä Jack Joycen tutkaillessa näyttäviä ajan sirpaloittamia maisemia ja taistellessa pahan Monarch-yrityksen kätyreitä vastaan. KonsoliFIN arvioi Quantum Breakin neljän tähden arvoiseksi tapaukseksi.

Näyttävästi rummutettu japanilaisen ja yhdysvaltalaisen pelisuunnittelun kombinaatio ReCore sen sijaan ei onnistunut jäämään pelaajien mieliin järin tehokkaasti. Toimiva räiskintämekaniikka ja mielenkiintoinen maailma jäivät nopeasti lukuisten pikku vikojen varjoon, eikä kokemus ollut loppupeleissä lainkaan nautittava lupaavaa alkua pidemmälle. KonsoliFINin arvostelu ReCoresta on luettavissa täällä.

Loppuvuodesta Microsoft haki vauhtia Australian takamailta, kun pelaajat pääsivät Forza Horizon 3:n ohjaimiin. Lähes pelkästään suitsutusta kerännyt kaahailu tarjosi uskomattoman nätillä ulkoasulla varustettua avoimen maailman kaahailua toinen toistaan tyylikkäämmillä menopeleillä. PlayGround Games päästi pelaajat vielä joulukuun tienoilla astetta lumisempiin maisemiin Blizzard Mountain -laajennuksessa. Ensi vuoden loppupuolella päästäneen jälleen Turn10 Studiosin kehittämän Forza Motorsportin maailmaan. Mutta missä on Gran Turismo? Myös KonsoliFIN arvosti Forza Horizonin kolmannen tulemisen varsin korkealle.

The Coalition oli tiukan paikan edessä otettuaan Gears of War -sarjan vetovastuun Epiciltä, alkuperäiseltä kehittäjältä. Pelko osoittautui turhaksi, sillä Gears of War 4 tuli, näki ja voitti. Uusi protagonisti ei peloista huolimatta vienyt sarjaa liiaksi uusille urille, ja olipa legendaarinen isäpappa Marcus Fenixkin saatu kunniakkaasti mukaan kuvioihin. The Coalition lunasti Gears of War 4:llä paikkansa Microsoftin lippulaivasarjan hovikehittäjänä. Nähtäväksi jää, uskaltaako lafka edetä seuraavalla osalla rohkeammin omille urille. KonsoliFINin mielestä Gears of War 4 oli varsin mellevää toimintaviihdettä.

Jotain muuta, mitä?

Koska sekä Microsoftin että Sonyn suuren mittaluokan yksinoikeuspelit ovat laskettavissa liki yhden käden sormilla, täytyy valmistajien päästä pätemään toisin keinoin. Microsoft aloitti konsoleiden ja Windowsin yhdenmukaistamisen jo tovi sitten. Vuonna 2016 sekä laitteiden käyttöliittymiä että toimintoja on tuotu entistäkin lähemmäs toisiaan. PC:n Xbox-sovelluksella pystyy tekemään kaikki samat toiminnot kuin konsolillakin, minkä lisäksi pelaamista voi tätä nykyä suoratoistaa Onelta PC:lle. Lisäksi kuluvana vuonna laukaistiin suuresti rummutettu Play Anywhere -toiminto, joka mahdollistaa Microsoftin julkaisemien nimikkeiden pelaamisen molemmilla laitteilla yhden ostoksen hinnalla. Peleissä eteneminen ja tallennukset siirtyvät pilvessä mukana laitteesta toiseen – ja hommahan toimii oikein mukavasti. KonsoliFIN testasi ReCore-räiskintää tien päällä jossain Pohjois-Suomessa, ja kokemus jatkui sujuvasti kotosalla omassa olohuoneessa. Play Anywhereä tukevat myös Forza Horizon 3 ja Gears of War 4, joista jälkimmäisessä onnistuu kokeiluluontoisesti jopa laitteiden välinen moninpeli.

Xbox One on myös kunnostautunut kiitettävään tyyliin astetta vanhempien nimikkeiden tuomisessa nykyraudalle. Jo täydet kolme sataa Xbox 360 -nimikettä rullaa tätä nykyä nätisti Xbox Onen puolella, ja pelit voi ladata kätevästi konsolin kovalevylle torppaamalla levykelkkaan vanhan pelikiekon. Vuoden loppupuolella taaksepäin yhteensopivien nimikkeiden lista kasvoi Mass Effect -trilogian kahdella osalla, Bioshock-kolmikolla sekä Mistwalkerin Lost Odyssey- ja Blue Dragon -roolipelikaksikolla. Lisäksi jokaisen Xbox 360 -puolen Games With Gold -nimikkeen on luvattu toimivan suorilta Onen puolella.

Hieman yskähdellen käynnistynyt Games With Gold -palvelu on saanut vuoden 2016 aikana reilusti tuulta alleen, ohittaen monessa suhteessa jopa pahimman kilpailijansa. Lähestulkoon ilmaisista peleistä puhuttaessa on syytä mainita myös Electronic Artsin EA Access -palvelu, jonka kuukausimaksulliseen Vault-valikoimaan on saatu Mirror's Edge Catalystin, Unravelin, EA SPORTS UFC 2:n sekä Star Wars Battlefrontin kaltaisia uudenkarheita helmiä. EA:n puoli-ilmaista palvelua ei voi liiaksi hehkuttaa, joten onkin mielenkiintoista, minkä vuoksi harva tuntuu moisen olemassaolosta tietävän.

Ei vuotta ilman uutta konsolirautaa. Syksyllä julkaistu uusin kuorin ja ominaisuuksin varustettu Xbox One S on kelvannut kuluttajille kiitettävään tahtiin. Varsin pätevä laite onkin siivittänyt Microsoftin konsolimyynnit erityisesti Pohjois-Amerikassa huippulukemiinsa. Microsoft ehti loppuvuodesta paukutella henkseleitään Yhdysvaltain myydyimpänä konsolina – vieläpä useampana kuukautena peräjälkeen. Ensi vuonna Xbox One saakin sitten täydellisen uusioversionnin Project Scorpion myötä. Elämme jännittäviä aikoja, ihmiset hyvät.

Erityismainintana vielä kiittäkäämme Suomen Microsoftilla jo vuosien ajan täyttä vauhtia paahtanutta Jarno "Killi" Kallunki-Mättöä, jota ilman moni arvostelukappale olisi jäänyt KonsoliFINiltäkin saamatta. KonsoliFIN Podcastissakin vieraillut vauhdikas miekkonen on siirtynyt Microsoftin sisällä toisiin tehtäviin, joten toivottakaamme onnea Killille valitsemallaan tiellä!

Kirjaudu kommentoidaksesi