Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Dragon Age: Origins - The Golems of Amgarrak (DLC)

Laajennus peliin Dragon Age: Origins Kehittäjä: BioWare
Julkaisupäivä: 10.8.2010 Lajityyppi: roolipeli
Pegi-suositus: 18 Hinta: 400 pistettä

Uusi kuukausi, uusi lisäosa Dragon Ageen. Aivan näin asia ei ole, mutta siltä se on tuntunut vuonna 2010: sitten Dragon Age: Originsin julkaisun BioWare on tuottanut varsin tasaisesti uutta ladattavaa, joten kiekko on pysynyt asemassa koko kuluvan vuoden ajan. The Golems of Amgarrak on kaikkiaan kuudes tai seitsemäs lisäosa riippuen siitä, laskeeko mukaan päätarinaa jatkaneen Awakening-laajennuksen. Matkaa kääpiöiden Amgarrakiin on mainostettu aivan erityisen haastavana lisurina, ja sellainen se onkin, mikäli vain muistaa nostaa haasteen tappiin. Vaikeustasoa ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä helpoimmalla tasolla pelatessaan voi keskittyä täysillä tarinaan ilman sen kummempaa hikoilua. Golem-missio tarjoaa noin 2-3 tunniksi sitä tuttua ja toimivaa Dragon Agen ”äksöniä”, ja lievästä yllätyksettömyydestä huolimatta se on 400 pisteen hinnallaan ehdottomasti lataamisen arvoinen.

Aateliskääpiö Jerrik Dace lähestyy Grey Wardeneiden johtajaa kirjeitse. Aikoja sitten kääpiöt rakensivat maanalaisiin käytäviinsä tukikohdan ja nimesivät sen uhmakkaasti Amgarrakiksi eli Voitoksi. Yhteys kuitenkin katkesi ja asiaa selvittämään lähtenyt 20 hengen retkue hävisi kuin tuhka tuuleen. Matkueessa oli mukana myös Jerrik Dacen veli, ja läheisensä kadottanut mies on nyt päättänyt saada selvyyden veljensä kohtaloon. Poliittisesti arkaluontoisen asian vuoksi pelaajan on saavuttava paikalle yksin, mutta onneksi matkan aikana mukaan tarttuu useitakin seuralaisia. Uudet henkilöhahmot ovat kautta linjan onnistuneita, mutta lisäosan kerronnallisen painopisteen vuoksi heidän persooniinsa ei juurikaan paneuduta.

Lisäosan voi pelata joko vanhalla hahmollaan tai rakentaa kokonaan uusi, jolloin pelaaja aloittaa kokemustasolta 20. Kaikki lisäosat kolunneen hahmon kokemustaso voi kuitenkin olla jo luokkaa 30-32, joten on suositeltavaa tuoda taistoihin se valittu wanha uskollinen uuden tekemisen sijasta. Itse pelaaminen on erittäin tuttua tavaraa, ja leijonanosa lisäristä vietetään yhdellä laajalla alueella. Mukana on Metroid Prime 2:ssa esiteltyä ulottuvuuksilla kikkailua, mikä on hauskaa jonkin aikaa, mutta alkaa loppua kohti tuntumaan hieman turhalta pitkittämiseltä. BioWare on aiemminkin kokeillut erilaisia vivahde-eroja nimenomaan lisäosissa, joten suora lainaaminen Metroidista ei ole yllättävää. Kokeilihan Mass Effect 2:n Overlordkin selviytymiskauhun tunnelmointia Dead Spacen tyyliin.

Uusia tavaroita jaetaan taas, mutta niistä ei jää mieleen muuta kuin mahdollisuus päivittää uudella tavalla golemien kykyjä. Nurkkien tutkiminen kannattaa, sillä paranneltu golem on todella hyödyllinen monivaiheisessa pomotaistossa lisärin lopuksi. Amgarrakin tuhoksi paljastuva syy on melkoisen brutaali, mutta ihmeen vähän peli silti mehustelee aiheella. Tämä on yllättävää, sillä Dragon Age: Origins on jo valmiiksi alaikäisiltä kielletty peli. Loppuratkaisu tuntuu lisäksi hieman keskeneräiseltä, joten en yllättyisi, vaikka sivutarina jatkuisi vielä ainakin yhden lisärin voimin. Kokonaisuutena The Golems of Amgarrak on ”lisää sitä samaa”, mutta 400 pisteen hinnallaan se on lataamisen arvoinen.
Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi