Laajennus peliin Dragon Age: Origins | Kehittäjä: BioWare |
Julkaisupäivä: 7.9.2010 | Lajityyppi: roolipeli |
Pegi-suositus: 18 | Hinta: 560 pistettä |
Dragon Age: Originsin lisäosaa Witch Hunt on mainostettu viimeisenä lisäyksenä, joka saattaa päätökseen pelaajan ohjastaman Grey Wardenin tarinan. Muutaman tunnin mittainen tehtävä keskittyy Morrigan-noidan kohtaloon, jonka tulevaisuus jäi hieman salamyhkäiseksi emopelin lopussa. Nyt pelaajilla on mahdollisuus sitoa viimeisetkin langat yhteen. Lisäosa kannattaa ladata, mikäli Morriganin edesottamukset jäivät mietityttämään tai oman hahmon matkan päätös kiinnostaa muuten vain.
Muutaman aiemman lisäyksen tapaan Witch Hunt aloitetaan valitsemalla alkuvalikosta New Game, ja sen jälkeen tehdään joko kokonaan uusi hahmo tai jatketaan jo aiemmin luodulla soturilla. Jälleen kerran tarinasta saa eniten irti, jos on käyttänyt alusta asti yhtä ja samaa hahmoa: tapahtumien luoma tunneside pääsee näin parhaiten oikeuksiinsa.
Morriganin ainoa vaatimus päähenkilölle ennen emopelin lopputaistelua oli lupaus, lupaus, ettei tämä koskaan yritä seurata Morrigania tai jäljittää hänen olinpaikkaansa. Tietenkään noidan toivetta ei noudateta, ja Grey Wardeneiden tiedustelijat ovat havainneet liikettä Morriganin äitihahmon Flemethin kodalla. Pelaaja lähtee matkaan mukanaan ainoastaan uskollinen sotakoira, joka on kulkenut mukana aina emopelin Ostagarista saakka. Matkan aikana seurueeseen liittyy dalish-haltia Ariane ja erittäin nörtti parantajamaagi Finn. Kaikki sivuhahmot ovat persoonallisia, ja heidän erityispiirteensä on onnistuttu tuomaan esille paljon aiempia lisäosia paremmin. Oikeastaan ensimmäistä kertaa sivuhenkilöt tuntuvat aidosti tarinaan kuuluvilta sen sijaan, että he olisivat vain paperinohuita perässähiihtäjiä.
Morriganin jäljitys kuljettaa seuruetta pitkin poikin Fereldeniä, joten maisemat vaihtuvat usein. Tietenkin paikoissa on tiettyä tuttavallisuuden tuntua, mutta silti kenttäsuunnittelu tuntuu riittävän tuoreelta. Hieman yllättävästi mukana on myös pomotaisto, joka on muistamisen arvoinen vihun ulkonäön ansiosta. Itse pelaaminen on erittäin tuttua tavaraa kaikin puolin, mutta lisärin tarkoituksena ei ole ollutkaan pelillisten ominaisuuksien lisääminen. Tavoitteena on ollut kirjoittaa piste pitkälle seikkailulle, joten kerronnan painopiste on selvästi tarinassa. Siksi runsas dialogi on entistäkin terävämpää.
Dragon Agelle tyypillisiä valintoja tehdään vain tehtävän lopussa, sillä lisäosa voi päättyä peräti neljällä erilaisella tavalla. Vaihtoehdoista ainoastaan yksi on tyydyttävä ja lopullisen tuntuinen, joten BioWare on todennäköisesti ajatellut juuri sitä ratkaisuksi. Pitkän matkan loppuluku on ohi kahdessa tunnissa, mikä tuntuu kohtuulliselta ottaen huomioon latauksen 560 pisteen hinnan.
Dragon Age: Origins lisäosineen on Fallout 3:n ohella yksi viime vuosien massiivisimmista pelikokemuksista. Yhteen täydelliseen läpipeluuseen on mahdollista käyttää aikaa yli 100 tuntia. Kaikki kuitenkin päättyy aikanaan, ja nyt jäämme odottamaan maaliskuuta 2011, kun Dragon Age 2 julkaistaan.
Lopuksi lyhyt lista siitä, miten paljon pelattavaa Dragon Age: Origins tarjosikaan kuluneen vuoden aikana.
Dragon Age: Origins (emopeli)
The Stone Prisoner
Warden’s Keep
Return to Ostagar
Dragon Age: Origins – Awakening (lisälevy)
Darkspawn Chronicles
Leliana’s Song
The Golems of Amgarrak
Witch Hunt
Kommentit
Ikävää ettei BioWaren "kahden vuoden ...
Ikävää ettei BioWaren "kahden vuoden DLC-tuki" ihan pitänytkään paikkaansa, mutta ymmärtäähän tuon. DA2:n kehitys edistyikin odotettua paremmin, joten päättivät keskittyä täysillä siihen. Satoja tuntejahan tästäkin on jo tullut nautittua, joten ei voi valittaa. Kiitos BioWare.
Kiitokset myös FelisLeo:lle varsin mainioista artikkeleista *Thumbs Up*
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi