Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Gamescom '14: Ennakossa Ori and the Blind Forest

E3-messuilla yllättävänkin näkyvästi parrasvaloihin nostettu Ori and the Blind Forest oli laajalti esillä myös menneillä Gamescom-messuilla. Microsoftilla on siis selkeästi vahva luotto piskuisen Moon Studiosin hartaasti työstämään tasoloikintaan. Nelisen vuotta työn alla ollut Ori and the Blind Forest onkin kohonnut vaivihkaa yhdeksi alkuvuoden 2015 odotetuimmista titteleistä.

Satumaisen kaunis Ori and the Blind Forest päästää pelaajan ohjastamaan vaaleaa Ori-suojelushenkeä. Kun paha henki Kuro kaappaa Orin mörököllimäisen kasvattiotuksen, täytyy henkiolentomme lähteä tutkimaan suuren suurta metsää omin nokkinensa. Kehittäjät eivät testituokion yhteydessä avanneet tarinaa vielä laajemmin, mutta vihjailujen perusteella matkan varrella ei vältytä suurilta tunteilta.

Ori and the Blind Forest nojaa lähestulkoon kaiken toimintansa tarkoille ja hyvin harkituille kontrolleille. Ensi silmäyksellä pelaaminen ja erityisesti Orin erikoiskykyjen hyödyntäminen vaikuttaa haastavalta, mutta ohjaimeen tartuttaessa liikkuminen iskostuu oitis selkäytimeen. Ohjastaminen tuntuu alusta saakka luonnolliselta sekä miellyttävältä, ja pelaaminen soljuu haastavuudestaan huolimatta eteenpäin mukavan reipasta tahtia. Kuolema korjaa matkan varrella silti usein, mutta näistä pelaaja saa syyttää ainoastaan omia pelitaitojaan. Seikkailun voi myös tallentaa aina halutessaan, joten kuolema ei rankaise erityisen rankalla kädellä.

Ori oppii tunnelmallisen seikkailun aikana kymmenkunta erilaista kykyä. Perinteisempien tuplaloikkien ja lähitaistelukykyjen lisäksi Gamescom-demo esitteli auliisti bash-taitoa. Bashin avulla Ori voi muuttaa suuntaa lennosta, ja taidokkaat pelaajat voivatkin läpäistä kyvyn avulla puun sisälle sijoittuvan kentän koskematta maahan. Kykyä käytetään hyödyksi myös matkan varrelle sattuvissa kevyissä arvoituksissa. Tarjolla ollut demo esitteli mainiosti Orin pikselintarkkoja kontrolleja, ja jokainen pelaamaan uskaltautunut toimittaja olikin vilpittömästi yllättynyt seikkailun uniikista ja ennen kaikkea toimivasta pelattavuudesta.

Kontrollien lisäksi Ori and the Blind Forest loistaa ulkoasullaan. Jos pelattavuuden ja pelimekaniikoiden suhteen kuljetaan Metroidin ja Marion suuntaan, visuaalisesti lähennellään Trinen ja Limbon omaperäistä linjaa. Nätisti animoitu Ori sopii pelin satumaisen kauniisiin maisemiin hienosti ja otuksen pieni koko tuo ympäröiviin maailmoihin suuren seikkailun tuntua. Kehittäjien mukaan tarina ottaa myös aikansa, sillä pelattavaa lupailtiin noin kymmenen tunnin verran. Lukuisat salaiset alueet luonnollisesti lisäävät peliaikaa jokusen tunnin. Kun kehittäjä Thomas Mahlerin vilautti pelin maailmankarttaa, paljastui pelattava demokenttä vain pieneksi osaksi selkeästi suurempaa kokonaisuutta.

Ori and the Blind Forest tuntui sulattavan Gamescom-messuilla lähestulkoon jokaisen pelin ääreen istahtaneen toimittajan sydämen. Rakkaudella tuotokseensa suhtautuvat kehittäjät seisoivat ylpeänä sympaattisen henkiolentonsa takana, ja pelistä loistaakin porukan rakkaus vanhan koulukunnan tasohyppelyjä kohtaan.

Myös KonsoliFINin Kastle pääsi rupattelemaan lyhyesti Moon Studiosin Thomas Mahlerin kanssa.


Ori and the Blind Forest julkaistaan loppuvuodesta PC:lle sekä Xbox Onelle. Xbox 360 saa oman versionsa ensi vuoden alkupuolella.
Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi