Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Gamescom: Örkeistä ja miehistä

Konsolipelien kasvavaan roolipelivalikoimaan saapuva Of Orcs & Men poikkeaa genresiskoksistaan asettamalla perinteisen sankariasetelman päälaelleen. Ihmisten silmin kerrotun tarinan sijaan juonta seurataan useimmiten tusinapahiksien rooleissa nähtyjen vihreähipiäisten örkkien ja peikkojen kautta. Mielenkiintoinen premissi ei jää onneksi pelin ainoaksi oivallukseksi.

Of Orcs & Menin maailma tuntuu kulkevan suhteellisen perinteisiä fantasiauria mutta huomattavasti synkempänä. Ihmisrotu on ajanut vihreänahat sukupuuton partaalle, ja viimeisiä eloonjääneitä varten on perustettu näitä kuolemaan asti jahtaava inkvisitio. Karkean mustavalkoisen maailman sijaan mytologiaan on ujutettu sopivasti myös harmaita sävyjä, sillä eripuraa näyttäisi löytyvän niin ihmisten kuin örkkien ja peikkojenkin keskuudessa. Erinäiset välien selvittelyt ovat pelintekijöiden mukaan osa haarautuvaa juonikudelmaa, jossa tehdyt ja tekemättömät päätökset vaikuttavat ainakin jossain määrin päätarinan kulkuun.

  

Pelillisesti kyseessä on Witcher 2 -tyyppinen ratkaisu, jossa suurempien kaupunkien ympärille on rakennettu vapaampaa samoilumaata pää- ja lukuisten sivutehtävien suorittamiseksi. Osa sivutehtävistä muokkaa myös suoraan pääjuonessa koettuja tapahtumia, mutta esittelysessiossa tämä aspekti jäi puhtaasti tekijän omien sanojen varaan.

Demonstraation päätarkoituksena oli esitellä pelin mekaniikkaa ja roolipelielementtejä. Ilahduttavasti pääpaino tuntuu olevan toiminnan sijaan roolipelaamisessa. Pelaaja ohjastaa läpi pelin kahta hahmoa: järkälemäistä örkkiä ja tämän polvenkorkuista peikkoassaria. Luonnolliseen tapaan hahmot ovat toistensa täydelliset vastakohdat, örkin toimiessa pääsääntöisesti vahingon tuottajana ja ottajana, kun taas peikko luottaa viekkauteensa ja pitkän kantaman ilkivaltaan. Hahmoa pystyy vaihtamaan milloin vain suoraan lennosta, jolloin tietokoneen ohjastamaksi jäävä kaiffari toimii ennalta määrättyjen määreiden mukaisesti.

Toiminta yllättää positiivisesti tuomalla kuvioihin hieman enemmän taktisuutta silmittömän mättämisen sijaan. Dragon Age - ja Game of Thrones -pelejä muistuttavan taistelusysteemin pystyy tauottamaan milloin haluaa, ja kummallakin hahmolla on kaksi erilaista taisteluasentoa. Esimerkiksi örkin voi asettaa joko hyökkääväksi tai puolustavaksi aisapariksi, jolloin myös hahmon erikoistaidot sekä pelityyli muuttuvat. Kokemustason noustessa hahmoillensa saa valita kolmannen taisteluasennon kahdesta vaihtoehdosta. Uniikkeja taitoja ja yhteistyöliikkeitä on yhteensä 64 kappaletta, joten valinnanvaraa riittää.

Esittelysession aikana taisteluja esiteltiin kolmea erilaista. Alkupäässä hommat sujuivat suhteellisen yksinkertaisesti hiipimällä peikolla vartioiden taakse ja salamurhaamalla heidät. Myöhemmässä vaiheessa peliä partioiden mukana alkaa kulkea myös koiria, jotka pystyvät haistamaan hiippailevan peikon. Erilaisia vihollistyyppejä esiintyi demotuksen aikana ainakin kuutta erilaista, mutta puheiden mukaan vaihtelevuutta pitäisi ilmetä melko reilusti läpi pelin. Ainakin välivideoissa nähtyjen hahmojen perusteella vastustajamäärän voisi kuvitella yltävän reiluun kymmeneen.

  

Taistelut itsessään tuntuvat vaativan oikeaoppista tilannekatsausta ennen selkkauksen alkua, tai ainakin parantamaan omien hahmojensa selviytymismahdollisuutta. Salamurhauksen lisäksi nähtyjä keinoja olivat örkin härnäys, jolloin viholliset keskittivät hyökkäyksensä parivaljakon kestävämpään osapuoleen, sekä veikeä yhteistyöliike, jossa örkki heittää peikon halutun vihollisen niskaan. Erilaiset taidot kuluttavat peikon suhteen hitaasti palautuvaa energiaa, kun taas örkillä jokainen isku luo liikkeisiin käytettävää raivoa. Mielenkiintoisena lisänä raivon saavuttaessa maksimin örkki ajautuu verenhimoiseen transsiin, jolloin pelaaja menettää hetkeksi kokonaan hahmonsa kontrollin mutta tekee enemmän vahinkoa iskuillaan. Homman kruunaa se, että raivon vallassa örkki saattaa hyökätä myös pelaajan kimppuun.

Toimintapainotteisesta annista huolimatta Of Orcs & Men jätti äärimmäisen positiivisen maun. Harvoin nähdyn asetelman lisäksi pelin sisältö tuntuu olevan tarkkaan mietitty ja hiottu. Ulkoisestikin kyseessä on varsin tyylikäs ja sulava kokemus. Kestoa pelille uskallettiin luvata 15 - 20 tunnin edestä, ja örkkeilystä pääsee nauttimaan näillä näkymin tämän vuoden lokakuussa.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi