Lapseni kantajalle on häpeällistä hävetä, mutta haastamaan lähdetään kerta toisensa jälkeen. Ehkä nyt olisi minun vuoroni. Azul Queen's Gardenin saavuttua talouteemme, ajattelin kerrankin voittavani paremman puoliskoni ja purin paketin intoa puhkuen. Palikat olivat tutun näköisiä, eivätkä ne herättäneet suuria pelon kiljahduksia. Pelilauta ja nappulat näyttävät kutakuinkin samanlaisilta kuin aiemmissa versioissa. Vain pieniä muutoksia oli tapahtunut.
Sama vanha Azul, mutta ei kuitenkaan
Ohjekirja tiesi kertoa, että peruspeliä on muokattu hieman haastavammaksi. Kuningatar nakkelee työläisilleen puutarhan jatkopaloja, joilla rakennellaan keisarinnalle näyttävää puutarhaa. Tehdaspaloilta voi poimia kaikki samaa väriä tai kuviota olevat materiaalit. Materiaalit nakellaan omalle pelialustalle, jossa on rajallinen määrä vapaita paikkoja. Hamstraamisessa kannattaakin olla taktinen, eikä nappuloita kannata napata itselleen summanmutikassa. Pelialustaa täydentävät myös jokerinappulat, joita voi käyttää rakentamiseen silloin kun haluaa. Jokerit toimivat luonnollisesti minä tahansa värinä tai kuviona.
Kuviopalikoiden lisäksi pelialustalleen voi ottaa kaksi puutarhan jatkopalaa. Palojen avulla pelaajat rakentavat kuningattarelle käypää puutarhaa, mutta tehtävä ei olekaan ihan niin helppo. Puutarhassa oleville paloille sijoitellaan omia kuviollisia nappuloita, joita taktisesti käyttämällä on mahdollista saada hervottomasti pisteitä.
Mobilepay ei siis käy?
Resurssit pitää kuitenkin maksaa ennen kuin voi rakentaa. Mobilepayta ei olla vieläkään hyväksytty viralliseksi maksuvälineeksi, ja maksupolitiikka toimii sen sijaan kuten muissakin Azul-versioissa. Esimerkiksi jos rakentaminen maksaa kuusi kukkaa, sinulla pitää olla itselläsi myös kuusi eriväristä kukkaa tai vaihtoehtoisesti yksi kukka ja viisi muuta samanväristä kuviota.
Puutarhan jatkopalan täyttyessä palikoista pelaaja saa aina ylimääräisen pisteen jokaisesta asetetusta jatkopalasta. Jos jatkopalan saa täyteen ja ympyröi sen sisällä olevan symbolin, saa itselleen jokereita takaisin. Teoriassa Azulin idea on simppeli, mutta käytännössä aivonystyränsä saa solmuun nopeasti.
Minä en nyt aivan ymmärrä
Pelissä on mahdollista saada useasta eri asiasta pisteitä, kuten kuvioiden ryhmittämisestä tai keskittymällä tiettyihin väreihin. Kaaliin ei kuitenkaan meinannut mitenkään mennä se, että jatkopalalle tai puutarhaan ei voi ryhmittää vierekkäin muita kuin samanvärisiä tai samaa kuviota olevia palikoita. Esimerkiksi jos laatalla on sininen perhonen ja vihreä kukka, niiden väliin ei voi laittaa mitään muuta kuin sinisen kukan tai vihreän perhosen. Näistä muodostuu pisteenlaskussa niin sanottu ryhmä, josta nettoaa tavallista enemmän pisteitä.
Azul Queen’s Gardenissa on neljä erää. Erät loppuvat, kun kukaan ei halua tehdä enää siirtoja. Tässä vaiheessa jaellaan miinuspisteitä, jos alustalle on jäänyt rakennuspalikoita. Miinuspisteet syntyvät palikoiden hinnoista, joten esimerkiksi kaksi kukkasymbolilla varustettua palikkaa rokottaa 12 pistettä. Säännöt kuulostavat paperilla helpolta, mutta se ei tuntunut siltä. Ohjeet olivat kyllä selkeästi kuvitettu ja selostettu esimerkkien kera, mutta sääntöjen sisäistämiseen meni useiden pelien verran aikaa.
Hevimpää Azulia
Queen’s Garden tuntuu muihin Azulin versioihin verrattuna monimutkaisemmalta. Useat eri pistemahdollisuudet lipuvat helposti ohi, jos on vähänkään tipahtanut kärryiltä. Varsinkin aluksi tulee tehtyä typeriä virheitä ryhmiä rakentaessa. Esimerkiksi Summer Pavilionissa rakentaminen tapahtuu vain samanväristen palikoiden avulla, eikä kuvioista tarvitse välittää. Ajatus on siis viety uusimmassa vieläkin pidemmälle. Ainakin meidän taloudessamme sen ymmärtäminen tuotti hankaluuksia, koska olimme tottuneet vanhaan.
Azul Queen’s Garden ei onnistu ihastuttamaan, kuten esimerkiksi Summer Pavilion sen lisääntyneen haasteen vuoksi. Vaikka sama peruspeli on edelleen taustalla, tuntuu Queen’s Garden ottaneen yhden askeleen liikaa eteenpäin. Valitsen jatkossakin Summer Pavilionin.