Alun perin vuonna 1972 perustettu Atari Inc. tunnettiin kotitietokoneistaan. Suosituimmat mallit olivat luultavasti Atari 400 ja 800. Kun tietokoneet julkaistiin vuonna 1979, ne edustivat markkinoiden parasta laatua. Grafiikka näytti uskomattoman hyvältä, mutta Atarista ei silti tullut yhtä suosittua kuin sen kilpailijasta Commodoresta. Laitteistobisneksen lisäksi firma tunnettiin pelien tekijänä. Yhtiö oli tehnyt niin kolikko-, konsoli- kuin tietokonepelejäkin. Näihin lukeutui muun muassa pöytätenniksen kaltainen Pong, joka oli yksi ensimmäisistä kaupallisista nimikkeistä. Ideana oli pompautella neliön muotoista "palloa" kahdella suorakulmaisella "mailalla".
Vuonna 1993 julkaistu Atari Jaguar piti sisällään kaksi suoritinta, Tommyn ja Jerryn. Keskusmuistia laitteessa oli 2 megatavua ja ääni tuli pihalle 16-bittisenä stereoäänenä. Jo tuolloin konsoleiden laatua mitattiin biteissä, joten Atari Jaguaria pidettiin parhaimpana. Todellisuudessa sen sisuskalut eivät kuitenkaan pystyneet suoriutumaan 64-bittisellä voimalla, joten sen bittimäärä jäi vain 32:een.
Huonoa myyntiä ja suppea pelikirjasto
Kolmen vuoden aikana laitetta ehdittiin myydä vain 250 000 kappaletta. Tappiot olivat kovia ja vuonna 1996 Atari lopetti kokonaan konsoleiden valmistamisen sekä myymisen. Tämän jälkeen yhtiötä ei ole nähty konsolimarkkinoilla. Siitä lähtien kisassa on pyörinyt kolme suurempaa yritystä eli Sony, Nintendo ja Microsoft. Myynnin takkuaminen johtui mitä luultavammin konsolin korkeasta hinnasta, huonosta pelivalikoimasta sekä sen epäkäytännöllisestä ohjaimesta.
Atari Jaguarin ohjain oli massiivisen kokoinen, ja sen käsituntuma oli epämukava. Se sisälsi yhteensä yli 15 nappulaa, joiden päälle piti laittaa pelin mukana tuleva näppäinkartta. Ilman ohjeistusta kapula näytti vanhalta lankapuhelimelta. Pidempään pelaaminen aiheutti käsien kipeytymistä, eikä namiskojen painaminen tuntunut loogiselta. Atari Jaguarin ohjainta voidaan pitää edelleen yhtenä huonoimmista, mitä pelimarkkinoilla on nähty.
Koneelle julkaistiin yhteensä yli 80 peliä. Määrä jäi kuitenkin vähäiseksi verrattuna Jaguarin kilpailijoihin. Ilmestyneistä peleistä tunnetuimpia olivat Doom, Rayman, Wolfenstein 3D ja Cybermorph. Viimeksi mainittu tunnettiin vihreästä naisen naamasta, joka toisti samaa lausetta ärsytykseen saakka. Atari Jaguarille ilmestyneissä peleissä oli kilpailijoihin nähden yksi merkittävä etu: ne eivät olleet sidoksissa aluerajoituksiin. Tämä mahdollisti sen, että kaikkia kasetteja pystyttiin pelaamaan missä päin maailmaa tahansa. Vastaavasti esimerkiksi Nintendon pelit oli jaettu alueellisesti Japaniin, Eurooppaan ja Amerikkaan.
Virtuaalitodellisuutta jo 1990-luvulla
Jaguarin saapuessa kauppaan ilmoitettiin, että konsoli saisi kaverikseen myös virtuaalilasit. Näiden kakkuloiden avulla pelejä olisi mahdollista pelata 3D:nä. Valitettavasti kypärää ei koskaan saapunut kauppoihin, vaan viritys jäi pelkäksi prototyypiksi. Näitä versioita on maailmassa tasan kaksi, joista toinen vilahti vuonna 2013 Ebay-verkkokaupassa.
Atarilla oli muitakin ideoita Jaguarin varalle. Suunnitteilla oli muun muassa modeemi sekä kaapelikanavaverkko. Modeemin ansiosta Jaguarilla olisi päässyt pelaamaan uusimpia pelejä suunniteltuun kaapeliverkkoon. Valitettavasti tämäkin idea hautautui pöytälaatikkoon.
Pääsääntöisesti Atari Jaguarin pelit olivat kasettimuodossa. Ainoa asia, jonka yhtiö sai markkinoille, oli konsoliin tuleva CD-ROM -lisäpalikka. Sen ansiosta koneella pystyi pelaamaan myös CD-pelejä.
Nykypäivän keräilykonsoli
Atari Jaguar -konsoleita näkee silloin tällöin internetin myyntipalstoilla. Hinnat vaihtelevat laidasta laitaan. Täydellisen alkuperäisen paketin hinta voi kohota useisiin satoihin euroihin. Pelien hinnatkaan eivät ole halvimmasta päästä, sillä ne nousevat nimikkeestä riippuen 40-100 euron tietämille. Vanhojen tavaroiden haaliminen on suhteellisen hankalaa, mutta ostamista helpottaa aluelukitusten puuttuminen.
Vaikka Jaguarille julkaistiin hyviä pelejä, joista viimeisimmät Tempest 2000 ja Alien vs. Predator laittoivat koneen myynnin nousukiitoon, ei se silti riittänyt Atarin konsolibisneksen kehitykseen. Yhtiön markkinat kutistuivat kovassa kilpailussa, ja lopputulos oli lohduton. Atari kuitenkin osoitti jo 1990-luvulla, että konsoleiden ympärille voidaan kehittää esimerkiksi virtuaalikypärä tai kaapeliverkko. Eikä konsoli täysin floppi ollut, harrastajat nimittäin tekevät sille edelleenkin pelejä.
Itseään voi kiusata ajatuksella: mitä jos laite olisi myynyt hyvin? Entä jos Atari olisi Sonyn, Nintendon ja Microsoftin rinnalla edelleen konsoleiden julkaisijana?
Kommentit
VASTALAUSE! :) Vuoden 1996
VASTALAUSE! :) Vuoden 1996 jälkeen konsolikisassa pyöri vielä täysillä mukana eräs Sega Saturneineen ja Dreamcasteineen. Microsoftihan tuli mukaan vasta vuosituhannen alussa.
Tuo kuvassa näkyvä Cybermorph
Tuo kuvassa näkyvä Cybermorph oli kyllä todella surkea peli kaikilla mittareilla. Tai ruudunpäivityksellä se taisi voittaa vuosia aiemmin tulleen Starfoxin? Muutenkaan konsoli ei tehnyt julkaisun aikaan minkäänlaista vaikutusta ja jäin suosiolla odottelemaan sitä toista 64-bittistä konsolia, joka sitten aiheuttikin heti ensimmäisillä 3D-peleillään hiukan erilaista kuohuntaa.
Mitäs muuta? Ohjain oli aivan naurettava, muttei pelikelvoton. Kauhean montaa peliä en ole tällä testannut, mutta mainittakoon että kyllä minä tällä Raymania hakkasin useamman kymmentä tuntia aikoinaan sukulaisilla aikaa viettäessäni.
Kyseistä konsolia en ole koskaan omistanut. Jotain tästä konsolista kertoo sekin, etten ole jaksanut kysyä aikoinaan tämän omistaneelta sukulaiselta olisiko saatavilla omaan varastoon muiden sinne (osittain tuttujen varastoista) kertyneiden retrokonsolien sekaan satunnaispelailua varten. Megadrive ja vanhat Nintendot tulee kyllä kaivettua vuosittain pelailua varten esiin, mutta Atari Jaguaria en ole osannut kaivata.
Epäonnistunut ja huonosti
Epäonnistunut ja huonosti myynyt konsoli, siksi juuri keräily kampe, ainakin hyväkuntoiset yksilöt.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi