Tornipuolustuspelit eivät sinänsä ole mikään uusi juttu. Ne ehtivät esiintyä pitkään osana reaaliaikastrategioita, mutta 2000-luvun alussa genre irtautui omaksi alatyypikseen. Viime vuosina tornipuolustuspelit ovat levinneet myös konsoleille. Siinä missä tavallinen reaaliaikanaksuttelu saattaa kärsiä padiohjauksesta, ei torneilla puolustautumisesta voi sanoa samaa. Hillitympi tempo, vähäisempi mikromanagerointi ja pienempi pelialue auttavat yhdessä fiksujen suunnittelupäätösten avulla paikkaamaan ohjauksen puutteita, kuten Live Arcaden Defense Grid: The Awakening osoittaa.
Käyttäkää kiertotietä
Hidden Path Entertainmentin tornipuolustuspeli tuntuu alun perusteella aavistuksen vaatimattomalta. Defense Grid ei sisällä mahtipontisia välivideoita tai kummoista tarinankerrontaa puhumattakaan huippunäyttävästä ulkoasusta. Pelaaja heitetään yksinkertaisesti opettelemaan puolustautumisen saloja brittiläiseltä hovimestarilta kuulostavan tekoälyn opastuksella. Taistelukentällä on aina vähintään yksi pesä, jossa hohtavia palleroita pitäisi suojella alueen laidoilta puskevilta vihollisilta. Mikäli muukalaiset pääsevät hipelöimään pesämunia, yrittävät ne karata taistelukentältä ennalta määrättyä tietä pitkin. Pelaajan tehtävänä on suunnitella torniasemansa niin, että kulkureitit katetaan mahdollisimman laajalti ja tehokkaasti. Lisää resursseja kertyy tunkeilijoita teilaamalla.
Aivan alkajaisiksi pelaajalle annetaan käyttöön vain yksi perustykki, eivätkä kentät saati vihollislaumat vaadi kummempia toimenpiteitä, joten peliin pääsee helposti sisälle. Tykkivalikoima kasvaa vähitellen, kun tarjolle tuodaan esimerkiksi liekinheittimiä ja kauas ampuvia kanuunoita. Lisää tehoa vanhoihin torneihin saa päivityksillä. Aseiden kantama, tulinopeus ja tehokkuus erilaisia vihollistyyppejä vastaan vaihtelevat kattavasti. Lisäksi tornien audiovisuaaliset tehosteet eroavat selkeästi toisistaan, joten uusia leluja kokeilee aina innolla tilaisuuden tullen. Pahimmillaan pelaaminen saattaa kuitenkin näyttää mielikuvituksettomalta, sillä riittävän tehokkaan puolustuksen saa usein aikaiseksi pelkillä perustykeillä. Hätätilanteessa vihollislaumaa voi harventaa kertakäyttöisellä massatuhoaseella.
Alun opettelemisen jälkeen ympäristöt ja viholliset muuttuvat vaativammiksi. Muukalaiset alkavat tallustella useampia reittejä pitkin, ja saattaapa niitä lennellä ilmojen teilläkin. Toisinaan taistelukentälle köntystelee pomoluokan kolosseja, jotka kestävät pommitusta pitkään. Viholliset ilmestyvät aina ennalta määrätyssä järjestyksessä, joten optimaalisen taktiikan voi opetella yrityksen ja erehdyksen kautta. Pelimekaniikka muuttuu entistä jännemmäksi, kun viholliset alkavat kulkea tykkien rakennuspaikkojen läpi. Etenemisreittejä ei voi tukkia kokonaan, sillä tällöin muukalaiset puskevat väkisin läpi suorinta reittiä, mutta ovelalla sijoittelulla tunkeilijat saa viipymään matkallaan huomattavasti tavallista pidempään. Samalla avautuu hauskoja käyttömahdollisuuksia muun muassa aikaa hidastavalle puolustustornille.
Helppoa hallintaa
Defense Gridin kontrollit toimivat mainiosti. Kameraa ei voi pyöritellä, mutta onnistuneen kenttäsuunnittelun ansiosta se ei pääse häiritsemään. Lisäksi alueet ovat sopivan pieniä, jotta näkymän voi zoomata kattamaan riittävän suuren osan taistelukentästä. Tykkien asetteleminen sujuu vaivatta tattia liikuttelemalla. Tornien kantamat puolestaan saa helposti näkymään yhtä nappia painamalla. Ehkä koko pelin valloittavin ominaisuus on kuitenkin kelausmahdollisuus. Kun luottaa taikoneensa pomminkestävän puolustuksen, voi olkanäppäimellä nopeuttaa pelitapahtumia ja nauttia ilotulituksesta.
Peli-ikää pidennetään haastetiloilla, joissa pyritään esimerkiksi selviytymään rajoitetulla määrällä torneja kampanjatehtävistä. Pelaajan suoritukset pisteytetään aina ja luokitellaan sen pohjalta mitaleilla. Saavutukset ja tulostaulut kannustavat tavoittelemaan kirkkainta metallia, jonka saavuttaminen vaatii huomattavasti rutiinisuoritusta enemmän ajattelemista. Perustilassa vaikeustaso pysyy kauttaaltaan leppoisan haastavana. Virheistä ei rankaista liikaa, vaan tallennuspisteeseen voi palata helposti nappia painamalla.
Defense Grid ei vaadi pelaajalta niin aktiivista osallistumista kuin hektisemmät reaaliaikastrategiat, joten se sopii mainiosti kevyeksi oheistoiminnaksi vaikkapa KonsoliFIN Podcastin kuuntelemiseen. Kelausmahdollisuuden ansiosta pelaaja saa aktiivisesti vaikuttaa pelitapahtumien rytmiin. Tallennuspisteet puolestaan takaavat, että torneilla puolustaminen onnistuu myös lyhyissä sessioissa. Fiksusti kehittyvä kampanja koukuttaa pelaajan kuin varkain. Defense Grid onkin erinomainen poiminta kevyttä strategiaa halajaville – erityisesti Xbox Liven tarjouslaarista bongattuna.