GameCubelle julkaistu Donkey Kong -tasoloikka Donkey Kong Jungle Beat (2004) sisälsi omintakeisen ohjauksen, sillä gorilla liikkui taputtelemalla DK Bongo -rumpuohjaimia. Nyt peli saa uuden mahdollisuuden, sillä Wiin NEW PLAY CONTROL! -sarjassa julkaistaan GameCube-nimikkeitä, joita on ehostettu nimensä mukaisesti sovittamalla kontrolleja Wiin ohjaimille. Kovaäänisimmät kriitikot paasaavat rahastuksen mausta, mutta Donkey Kong Jungle Beatin uudelleen markkinoille tuominen on ennemminkin kulttuuriteko.
Banaania poskeen
Donkey Kong Jungle Beatin "tarina" on yksinkertainen. Energinen gorilla lähtee pelastamaan kuningaskuntia valloittajilta. Jokainen hedelmien mukaan (Orange Kingdom, Peach Kingdom ja niin edelleen) nimetty kuningaskunta käsittää kaksi perinteistä tai vähemmän perinteistä tasoloikkakenttää sekä pomotappelun. Donkey Kong hyppii, juoksee, luistelee, ui, ratsastaa, kelluu kuplan sisällä, liitelee pitämällä kiinni papukaijan pyrstöstä, kiskoo kalojen kieliä(?) ja tiipaisee turpaan mitä kummallisimpia eläinkunnan ilkimyksiä. Matkan verralla on tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon banaaneja, jotka putkahtelevat milloin mistäkin. Kerätyt banaanit lasketaan lopussa yhteen ja kunnon saaliista gorilla ansaitsee kunniamerkin. Pomotappeluissa taas kerättyjen banaanien lukumäärä vaikuttaa palkitsevasti Donkey Kongin energiaan.
Nintendo-henkisen hulluuden ansiosta Donkey Kong Jungle Beatia ei voi pelata hymyilemättä. Mielipuolisen nerokasta huumoria viljellään sitä enemmän, mitä pidemmälle kuningaskuntien pelastusreissullaan pääsee. Tällöin tosin vaikeustasokin kasvaa samalla vauhdilla. Ensimmäiset kentät läpäistään vaivattomasti, mutta noin puolen välin paikkeilla vihulaisten määrä, nokkeluus, nopeus ja voima kasvaa hengästyttävästi.
Alkuperäinen Donkey Kong Jungle Beat on jäänyt arvostelijalta kokematta, eikä tarjolla ole ollut vertailukohtaa DK Bongo -ohjaukseen. Kokemusta bongoista ei tosin onnistuneiden kontrollien ansiosta kaipaa – ja hyvä niin, koska peli tukee vain Wiin perusohjaimia. Donkey Kong liikkuu Nunchukin tatilla ja hyppää Moten A-napilla. Motea ravistamalla ja tatilla oikeaan suuntaan ohjaamalla gorilla läimäyttää kädet yhteen, joka saa aikaan banaaneja pudottavan tai pahiksia nujertavan paineaallon. Ratkaisu on kiihkeissä tilanteissa epätarkan tuntoinen, mutta harjoittelun myötä luonnistuu lopulta moitteettomasti.
Onnistunut kasvojenkohotus
GameCuben alkuperäispainos sai jo aikoinaan kehuja graafisesta ilmeestään, ja Wiillä sitä on paranneltu vielä entisestään. Lopputulos pääsee Wiin graafisesti näyttävimpien pelien joukkoon. Värit leiskuvat pirteästi ja hahmot liikkuvat sulavasti animoituina. Kauniista visuaalisista efekteistä tulee erehdyttävästi mieleen Super Mario Galaxyn iloittelu. Mutta ihmekö tuo - sama kehittäjätiimi (EAD Software Group Tokyo) on vastuussa molemmasta tasohyppelyn klassikosta. Muutamia Donkey Kong Jungle Beatin ratkaisuja on itseasiassa käytetty myöhemmin Super Mario Galaxyssa lähes samanlaisina. Pettämätön tyyli säilyy myös miellyttävässä, kenttien tyyliä myötäilevässä ääniraidassa. Vaikka Nintendon parhaimpien pelimusiikkien kastiin ei päästäkään, on tarttuva ja vaihteleva musiikki reippaasti sieltä keskitason paremmalta puolelta. Äänitehosteet eivät anna moitteen sijaa, sillä rääkäisyt ja mylvinnät jaksavat hymyilyttää lukuisten pelituntien jälkeen.
GameCuben versiota pelanneille tarjotaan uudistetun ohjauksen ja grafiikan lisäksi uusia kenttiä. Kenttiin on lisätty myös tallennuspisteitä, jotka tosin saattavat kovispelaajia harmittaa. Ratkaisu on kuitenkin omiaan koukuttamaan koko perheen Donkey Kong Jungle Beatin pariin, sillä ilman tallennuspisteitä vaikeustaso saattaisi jättää pelaamisesta innostuneet lapset ja vanhemmat ahdistuksen partaalle. Kyllä näin laadukas tasoloikka suuremman suosion ja uuden yrityksen ansaitsee.
Kommentit
Peli jäi GC:llä kokematta lähinnä oud...
Peli jäi GC:llä kokematta lähinnä oudon ohjauksen, mutta Wiille peli oli oikein hyvä vaikkakin hyvin lyhyt sellainen. Yhdyn siis arvostelijan arvosanaan.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi