Q-Gamesin PlayStation Storeen kehittämät PixelJunk-sarjalaiset ovat olleet kunnianosoituksia parin vuosikymmenen takaisille shareware-tuotoksille. Vaikka ulkoasu on aina päivitetty HD-aikaan, toteutus peleissä on edelleen menneiltä vuosilta. Näkyvällä pikseligrafiikalla koristellut PixelJunkit ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan olleet koukuttavia. Studion viimeisin tuotos PixelJunk Shooter 2 jatkaa suoraan siitä, mihin joulukuussa 2009 ilmestynyt ykkösosa jäi.
Vatsahappoja ja magmaa
Ensimmäisen PixelJunk Shooterin lopussa sankari sai viimein pelastettua tuntemattomalle planeetalle joutuneet tiedemiehet, kunnes valtava mato syöksyi maan sisuksista ja haukkasi pelastajan pelastettuineen kitaansa. Tilanteesta välittömästi jatkava PixelJunk Shooter 2 ei poikkea edeltäjästään. Yksin tai kahdestaan saman koneen äärellä pelaavat saavat käyttöönsä monipuolisen aluksen, jonka avulla pelastetaan jälleen tiedemiehiä ja pyritään samalla päästä vapauteen. Kolmelle erinäköiselle alueelle sijoittuva peli sisältää monenlaista ongelmanratkontaa ja ammuntaa yksinkertaisen premissinsä sisällä.
Alueet jakautuvat muutamiin vielä pienempiin osiin pilkottuihin kenttiin. Edetäkseen pelaajan tulee pelastaa osioista aina tietty määrä tiedemiehiä, ennen kuin portti seuraavaan aukeaa. Jokaisessa kentässä sallitaan tietty määrä kuolonuhreja, minkä ylittyessään peli palauttaa pelaajan koko kentän alkuun. Kuolleiden määrää pystyy tiputtamaan keräämällä osioihin ripoteltuja kolikoita. Tiedemiesten kuolemat johtuvat usein itse ammutuista harhalaukauksista, vihollisista tai ympäristön tuottamista vaaratilanteista. Jälkimmäiseen lukeutuvat esimerkiksi tietyin väliajoin nouseva laava, jota ennen henkilöt tulisi pelastaa. Kentät ovat piristävän vaihtelevia keskenään, mutta ongelmanratkonta kaipaisi vielä kinkkisempiä pulmia. Vaihtelua lentelyyn tuovat muun muassa pomotaistelut sekä erilaiset puvut, joilla pelaaminen muistuttaa vielä antiikkisempia pelejä kuten Dig Dug.
Pelaajan ohjastama avaruusalus sisältää kaiken, mitä maanalaiseen ja hirviön sisäiseen tutkimiseen pystyisi kuvitella tarvitsevansa. Pelastettavat henkilöt ja maan kätköissä piilevät rikkaudet poimitaan koukun avulla. Vihamielisiä olentoja vastaan taistellaan joko sarjatulella näpyttäen tai nappia pohjassa pitämällä hakeutuvia ohjuksia ampuen. Jälkimmäinen tapa kuumentaa alusta, ja ylikuumennus johtaa värkin räjähtämiseen. Lämmön kanssa tasapainoillaan muutoinkin varsin paljon. Laava ja hapot heittävät mittarin punaiselle välittömästi, ellei viilentävää vettä löydy lähimailta. Eri materiaaleja löytyy kiitettävä määrä pelin edetessä ja näiden keskinäinen vuorovaikutus on iso osa peliä: laava sulattaa jään, vesi muuttaa laavan tuhottavaksi hiekaksi ja magneettinen neste seuraa rautaa kuin hai laivaa. Yksinkertaisen toimiva fysiikanmallinnus takaa monia leikkisiä hetkiä pelin parissa.
Mun alus on parempi kuin sun alus
Yksinpelin pistetilaston ohella PixelJunk Shooter 2 sisältää kilpailullisen kaksintaistelun. Neljään vuoroon jaettu pelimuoto vuorottelee hyökkääjän ja puolustajan välillä. Jälkimmäisen tarkoitus on pelastaa kenttään ripotellut ihmiset, kun taas ensimmäinen yrittää estää tämän. Kerätyllä kokemuksella ostetaan uusia aseita ja ominaisuuksia, jotka joko auttavat omaa alusta tai haittaavat vastustajan. Kilpailumuoto on yllättävän mielenkiintoinen, ja sitä tuetaan pelin sisäisellä liigalla.
PixelJunk Shooter 2 hyödyntää vanhoja elementtejä virkistävällä tavalla uusiksi. Aiempaa osaa pelanneille mekaniikka ja sisältö ovat tuttuja, mutta mukana on onneksi reilusti myös uutta. Kekseliäästä elementtien käytöstä huolimatta varsinaiset ongelmat jäävät liian vaisuiksi, minkä vuoksi suurimman osan kentistä lentää sen kummemmin miettimättä lävitse. Kevyenä viihteenä PixelJunk Shooter 2 ajaa kuitenkin asiansa.
PixelJunk Shooter 2 on ladattavissa Playstation Store -latauspalvelusta hintaan 7,95€