Bizarre Creationsin työntekijä nostatti hiljattain kiivasta keskustelua vihjaamalla, että DVD-formaatin kapasiteetti rajoittaisi brittistudion Xbox 360:lle työstämää Project Gotham Racing 4:ää.
- Kaupunkikohtaisia vuorokaudenaikoja ei ole luvassa, koska ominaisuus edellyttää tekstuurien uudelleenluontia (omat päivälle ja yölle). Se ei ollut ongelma kehitysryhmällemme, mutta kaiken tiedon tallennus yhdelle DVD:lle oli, pelin tekijä sanelee studion keskustelualueella.
Virtuaalikaupungit vaativat tekstuurinmuutoksia, jotta esimerkiksi rakennusten ikkunoihin saataisiin yöllä valot. PGR4:ssä ei myöskään ole mahdollista hyödyntää erilaisia pakkausmenetelmiä tehokkaasti, koska rakennukset ja kaupungit ovat yksilöllisiä.
Vaihtelevien vuorokaudenaikojen sijaan peli sisältää erilaisia valaistusmalleja, jotka liittyvät uuteen sääjärjestelmään.
- Esimerkiksi Macaussa ajetaan vain päivällä, mutta myrskyn aikana kaikki näyttää tavallista tummemmalta ja uhkaavammalta.
Osa pelin kaupungeista on puolestaan ajettavissa vain yöaikaan. Valojen tuiketta riittää muun muassa Las Vegasissa.
Tyypillisesti PGR-sarjassa on ollut mahdollista kruisailla kaupungeissa sekä yöllä että päivällä. Ominaisuus oli mukana myös Xbox 360:n Project Gotham Racing 3:ssa. Syksyllä julkaistava neljäs osa sisältää kuitenkin tuplasti edeltäjäänsä enemmän ajoympäristöjä.
Aiemmin mainittujen paikkojen lisäksi ajettavissa ovat Lontoo, Pietari, Tokio, New York, Shanghai, Quebec, Nürburgring ja kuvitteellinen Michelin Test Track.
Pelin tekijät rauhoittelevat vuorokaudenaikojen nostamaa keskustelua toteamalla, että muutos on tehty PGR4:n parhaaksi.
- Tämä on paras vaihtoehto. Meillä on runsaasti kaupunkeja, paremmat valaistustehosteet kuin aiemmissa peleissämme ja dramaattisesti kaupunkien ulkoasua muuttavat säätilat.
Kommentit
Onhan tuo aika selkeä "todiste" tilan...
Onhan tuo aika selkeä "todiste" tilantarpeesta tässä sukupolvessa. DVD riittää paljolle, mutta isompi tila kuitenkin mahdollistaa enemmän. Hyvä että osa radoista on kuitenkin yöllä ajettavia, niin peliin tulee vaihtelua.
Saapi nähdä milloin Bizzarelle lyödää...
Saapi nähdä milloin Bizzarelle lyödään jauhot suuhun Microsoftin toimesta, että he eivät saa millään tavalla enää kommentoida DVD:n tilanpuutetta...
Vaan pitää esim. puhua siitä, että "halusimme keskittyä uusiin valaistusmahdollisuuksiin plaa plaa plaa... + muuta markkinointi scheissea"
Edit: Luin uutisen viimeisenkin kappaleen loppuun ja siinähän se tuli...
Puuttumatta mitenkään pelien tilantar...
Puuttumatta mitenkään pelien tilantarpeeseen tai uudemman formaatin mahdollisuuksiin, henkilökohtaisesti -- pelisarjan ystävänä -- uutisen vaikutus on melko olematon.
Ajamisen kannalta säällä on huomattavasti suurempi vaikutus kuin vuorokaudenajoilla, joista kuitenkin yö ja päivä ovat mukana omissa kaupungeissaan. Varsinaisesti mistään oleellisesta ei ole jouduttu luopumaan. Parempi näin kuin PGR3:n tapaan vain kourallinen kaupunkeja, ja vieläpä ilman säätä.
Pelaajien raadollisuus asian käsittelyssä taisi kyllä yllättää asiasta maininneen bizarrelaisen. :)
Ehkä on laitettava puhtaan konsolisod...
Ehkä on laitettava puhtaan konsolisodan piikkiin ne lausunnot täälläkin, joissa DVD katsottiin ylivertaiseksi formaatiksi näihin uusiin verrattuna (HD-DVD & Blu-ray).
Enemmän tilaa antaa kuitenkin valinnanvapautta myös pelintekijälle, kun homma ei enään kaadu tilanpuutteeseen.
Hehe, Jotenki sopii toi Ratchet & ...
Hehe,
Jotenki sopii toi Ratchet & Clankin "SIZE MATTERS"-banneri tohon yläpuolelle... :p
No siis tottakai DVD alkaa olemaan pikkuhiljaa ahtaan olonen formaatti. Tosin pelit kuten Oblivion ovat todistaneet, että kyllä sillekkin yhelle lätylle saa mahtumaan.
Terveisiä vaan sitten tietenkin takasin Bizarrelle, että pakkausalgoritmit sauhuaan ja heiteteään ne turhat videot sieltä levyltä pois.
Mielenkiintoista, miten jo elinkaaren...
Mielenkiintoista, miten jo elinkaaren tässä vaiheessa tulee pelintekijöiltä tälläisiä lausuntoja. Missä mennään parin-kolmen vuoden päästä?
Enpäs olisi kyllä uskonut, että kaiki...
Enpäs olisi kyllä uskonut, että kaikista peleistä juuri PGR4:sta pitää rajoittaa tilanpuutteen takia. Muutenkin tuntuu, että pelintekijöillä saattaa tulla melkoinen hoppu tämän kanssa, mikäli aikovat jo loppusyksystä julkaista kun varsinaista pelikuvaa on päästetty ilmoille harvinaisen vähän aivan viime päiviä lukuunottamatta.
PGR4:n ongelma tilankulutuksessa on a...
PGR4:n ongelma tilankulutuksessa on autenttisten maamerkkien mieletön määrä. Uskottavan metsän voi luoda proseduraalisesti muutamasta puusta, mutta todellinen kaupunkiympäristö vaatii kortteli korttelilta käsin rakennettuja yksityiskohtia.
Voisivat tehdä HD-DVD:lle, mutta en t...
Voisivat tehdä HD-DVD:lle, mutta en tiedä kylläköön voivatko pelit pyöriä HD-DVD aseman kautta, mutta toisaalta, sitten taas ne joilla ei ole HD-DVD asemaa valittaisivat. Mutta jos tehtäisiin molemmille, mutta silloin varmaan julkaisupäivä menisi myöhempään.
Kaikki tuollainen autenttisuuskikkail...
Kaikki tuollainen autenttisuuskikkailu vie tilaa mielestäni lähes turhaan. Ketä oikeasti kiinnostaa onko ajoympäristö juuri niinkun pitää jos siitä kiitää ohi 300 kilsaa tunnissa. Tämä taitaa olla myös yksi niistä jutuista miksi pelien tekeminen nykyään maksaa älyttömästi. Autojen sisustatkin pitää olla millintarkasti autenttisia, mutta suurin osa pelaajista ei käytä näitä näkymiä huonon pelattavuuden vuoksi.
Kkriegerin tekijät näytti että toimivan fps -pelin saa ahdettua 96kiloon tilaa(peli ei ole kummoinen mutta teknisesti häkellyttävä) kunhan vaan tarpeeksi optimoi ja turhuudet karsitaan pois.
niin voisivat tehdä sen HD-DVD:lle mu...
niin voisivat tehdä sen HD-DVD:lle mutta xbox360 Hd-Dvd Pyöritää vain Hd-Dvd Elovia SE Ei pelejä Ei pysty pelaamaa jos oikein muistan siitä asemasta
Ei sillä oikeastaan ole mitään väliä,...
Ei sillä oikeastaan ole mitään väliä, pystyisikö asema pyörittämään pelejä. HD-DVD asema löytyy varmaan alle 5%:lta boxin käyttäjistä ja muutoinkin pelien tuominen HD-DVD formaatille olisi melkoinen itsemurhatempaus MS:ltä, kuinka selittää asia 10miljoonalle jo boksinsa ostaneelle?
Tuskin kukaan hernettä nenään ottaisi...
Tuskin kukaan hernettä nenään ottaisi ellei sarjassa mentäisi takapakkia =/
Onhan se nyt selvää ettei tuo viimeiseksi peliksi jää joka kärsii DVDn pienestä koosta. Saas nähdä tarjoaako/pakottaako MS Eliten myötä pelien asentamisen kovolle, PC sisariensa tapaan, laventaen näin konsolinsa pullonkaulaa.
karibu - "Saas nähdä tarjoaako/pakott...
karibu - "Saas nähdä tarjoaako/pakottaako MS Eliten myötä pelien asentamisen kovolle, PC sisariensa tapaan, laventaen näin konsolinsa pullonkaulaa.
"
Toivottavasti. Hemmetin tyhmää alunperinkään oli lähteä kikkailemaan kovottomuuden kanssa.
Mikrosoftin olisi pitänyt alkujaansakin tehdä näin:
1) Isohko kovo (60 G) kaikkiin koneisiin. Ei mitään karvalakkimallia prkl.
2) Pelien asennus täysin kovolle mahdollistettu alusta lähtien --> jos äänekkyys haittaa niin asennapa peli kovolle. Siinä ratkaisu pahimpaan äänekkyyteen.
Tässä nyt vaan ihmetellään kyseisen lafkan tyhmiä päätöksiä alunperin. Masiinassahan olisi lisäksi ollut vain 256 MB keskusmuistia elleivät Gearsin tekijät olisi panostaneet mikkisoftaa laittamaan masiinaan tuplasti sen määrän. Huhhuh mikä moka oli tulossa. Tuohon kun lisätään pennin venyttäminen kaikissa komponenteissa ja sitä myötä itsensä tuhoavat koneet niin arvosana kyseisen firman päättäjille ei nouse korkealle.
Pelithän ovat rautaa kaikesta huolimatta mutta Sonyn tarjotessa tämän sukupolven voittoa kultatarjottimella, hommassa kompastutaan omiin jalkoihin. Idiootit. Toivottavasti seuraavan sukupolven Xbox edes yritetään tehdä kunnolla.
Edit: ja tuosta PGR4:stä: olisivat jättäneet ne moottoripyörät pois. Ihan turhia, MotoGP 07 varmasti hoitaa homman paremmin.
Oli miten oli, kuten aikaisemmatkin P...
Oli miten oli, kuten aikaisemmatkin PGR-versiot, myös PGR4 tulee olemaan ajopelien eliittiä. Lontoo, Pietari, Tokio, New York, Shanghai, Quebec, Nürburgring, Las Vegas, Michelin Test Track ja Macao eri säävariaatioineen tulevat olemaan... herkkuva!
Moottoripyörät olisivat kyllä voinut jättää suosiolla pois. Yllättävintä kuitenkin on se, että päivä ja yö toteutetaan tekstuureilla. Näin 3D-harrastelijana olisi nimittäin voinut helposti kuvitella että päivä ja yö olisi hoitunut tekstuurien sijaan 3D-maailman valaistusta ja valonlähteitä manipuloimalla (tyyliin Oblivion, Saints Row).
Seli seli. Ottaa ne mopot pois ja lop...
Seli seli. Ottaa ne mopot pois ja lopettaa keksimästä tekosyitä etukäteen miksi peli ei tule myymään yhtä hyvin kuin kolmonen. Taitaa pojilla olla heikkolaatuinen peli käsissään kun nyt ollaan jo keksimässä selityksiä oman persuuksen pelastamiseksi.
ilmaisena päivityksenä nuokin olisi h...
ilmaisena päivityksenä nuokin olisi helppo lisätä
Maksullisena aivan yhtä helppoa... Jä...
Maksullisena aivan yhtä helppoa... Jäämme jännityksellä odottamaan...
Mutta tuskin tulee ollenkaan... Mutta ihme juttu ettei yötä ole toteutettu tyyliin Alan Wake tai Oblivion...
"Tosin pelit kuten Oblivion ovat todi...
"Tosin pelit kuten Oblivion ovat todistaneet, että kyllä sillekkin yhelle lätylle saa mahtumaan."
Toisaalta Oblivionissa on mitä? 3 eri hahmomallia (siltä ainakin tuntuu välillä) ja NPC:den ääninäyttely on itseään toistavaa jo ensimmäisten 4 minuutin jälkeen. Niiden kohdalla tilanpuute näkyy ainakin melko selvästi.
Oblivion ei vie kuin kaksi kolmasosaa...
Oblivion ei vie kuin kaksi kolmasosaa DVD-levystä, joten ääninäyttelyn puutteet ynnä muut liittyvät pitkälti vain tuotannollisiin seikkoihin.
"NPC:den ääninäyttely on itseään tois...
"NPC:den ääninäyttely on itseään toistavaa jo ensimmäisten 4 minuutin jälkeen. Niiden kohdalla tilanpuute näkyy ainakin melko selvästi."
Ai, että ääninäyttelijöiden määrä vaikuttaa jotenkin ääniraidan vaatimaan tilan määrään. Tosta siun täytyy kyl piirtää mulle vuokaavio, ku ei oikein muuten mee jakeluun. ;)
Ja tilanne PS3:n uhkealla Blu Rayllä olevalla versiolla on tismalleen samanlainen, joten lienee siis senkin kapasiteetti sitten jo ylitetty.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi