Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

PS3:n uudet tärinät vielä vanhaa teknologiaa?

Vaikka useat toimittajat kertoivat Tokyo Game Showssa esitellyn DualShock 3 -ohjaimen tärinöiden parantuneen ja tuntuvan erilaisilta, on Sony Computer Entertainment American PR-edustaja kertonut tekniikan olevan samaa, kuin PS2:n DualShock 2:ssa.

Tärinäteknologioita lisensoiva Immersion ei ole viime aikoina keskustellut Sonyn kanssa uuden teknologian tuomisesta ohjaimeen. Pitäen mielessä mahdollisuuden, että tieto uudistuksista ei vain ole kulkenut Sonyn sisällä Japanista Yhdysvaltoihin, Immersionin pääjohtaja Vic Viegas sanoi: "Jos Sony ilmoitti, että tärinä on samanlainen, niin sitten se on. Olemme kuitenkin myöntäneet Sonylle patenttilisenssin, joten he voivat kehittää teknologiaa sekä tehdä siihen parannuksia ja heillä on siihen oikeus. Mutta jos he sanovat, että se on vanhaa teknologiaa, niin uskoisin heidän sanaansa".

Viegas on tietenkin iloinen tärinöiden saapumisesta PS3:lle ja kehui varsinkin Gran Turismo - ja Metal Gear Solid -pelien kehitystiimejä esimerkillisestä ja luovasta tärinäefektien käytöstä. Kaikki kehittäjät eivät kuitenkaan kiinnitä huomiota efekteihin, jolloin tärinät eivät myöskään tunnu niin hyviltä.

Viegas on toiveikas sen suhteen, että Sony ottaisi tulevaisuudessa käyttöön uuden TouchSense-teknologian, jossa tärinöiden luomiseksi käytetään kahden sähkömoottorin sijaan vain yhtä. Tästä huolimatta efektit saadaan voimakkaammiksi sekä tarkemmiksi ja virtaakin kuluu vähemmän. Viegas myös uskoo, että uuden tekniikan käyttö tulisi Sonylle halvemmaksi.

Tarvikevalmistajat ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa TouchSenseen, mutta Viegas pitää tärkeämpänä työskentelyä suoraan Sonyn kanssa, sillä näin teknologia saataisiin mukaan PS3:n kehitystyökaluihin, jolloin pelit tukisivat sitä laajemmin.

Galleria: 

Kommentit

Toivottavasti tuo on vain PR-puhetta ja saamme tuota TouchSense-teknologiaa jonka avulla otamme askeleen taaksepäin, mutta silti uudistamalla tärinöitä... Tosin yhden moottorin käyttö voisi rajata jotain Kojiman visioita... Ihan sama, kiva että kuitenkin tärinät saatiin takaisin.

Mitenkäs muistelisin, että Kojima Productionsin jannut olisivat maininneet Dual Shock 3:n tärinän olevan erilainen ja ehdottomasti parempi kuin Dual Shock 2:n... Eli vissiin jotain eroa tekniikassa siis on, mutta loppujen lopuksi mitä?

Konamin Ryan Paytonin puheisiin viitattiin myös tuolla lähteessä, mutta se jäi tiivistettäessä pois.

Olisivat saaneet tosiaan laittaa tuon TouchSensen ds3:een.. Pelkän tavallisen tärinän takia en uutta ohjainta aio ostaa.

"Olisivat saaneet tosiaan laittaa tuon TouchSensen ds3:een.. Pelkän tavallisen tärinän takia en uutta ohjainta aio ostaa."

Olisiko tuo ollut nyt niin suuri ero? Voimakkaammat tärinät ja pienempi virrankulutus... tosin tärinät ovat nyt niin turhat että ei sitä uutta ohjainta ostaisi, jollei Kojima tekisi MGS4sta ja keksisi taas jotain nerokasta. Voisi kanssa haukkua pelaajaa jos ei tärinöitä olisi siitä että on liian pihi ostaakseen uuden ohjaimen. Ei se ohjain nyt kuitenkaan Wii Remote/Nunchuk hintaluokassa kuitenkaan ole... Vähän hölmöä valittaa jostain tuollaisesta.

"Voi jösses... Nytkö ne tärinät sitte onki tärkeä juttu? Ei ollu sillo ku ne ilmotettii jäävän pois."

Onhan ne turhat, mutta Kojima saa niistä taas jotain kivaa irti että kyllä yhden ohjaimen voisi ostaa... Tärinät eivät vaan toimi, tai siis toimii joskus mutta kun niitä käytetään ihan perustavarana eikä niihin perusteta voi ne kytkeä poiskin, jos niillä voi vaikka ennakoidan vihollisen iskun pelissä tai tuntee sydämen lyönnit niin sitten voi olla ihan jees.

"Toivottavasti tuo on vain PR-puhetta ja saamme tuota TouchSense-teknologiaa jonka avulla otamme askeleen taaksepäin, mutta silti uudistamalla tärinöitä... Tosin yhden moottorin käyttö voisi rajata jotain Kojiman visioita... Ihan sama, kiva että kuitenkin tärinät saatiin takaisin."
Voi jösses... Nytkö ne tärinät sitte onki tärkeä juttu? Ei ollu sillo ku niiden ilmotettii jäävän pois.

Harmillista jos nyt on tulossa PS3:n hinnanalennus (joka on tietenkin hyvä juttu) ja ostan tänä vuonna jo PS3:n, ehkä jouluna, niin saan pakettiin sitten tärinättömät ohjaimet, kun tärinälliset ovat tulossa vasta ensi vuoden puolella. :|

jysky, se on sitä valinnan vapautta mitä niin hehkutat.

Voisivat tehdä siitä tarkemman. Ei niin että koko ohjain tärisee vaan ihan hienoa vapinaa. Ja kunnon ryminää juuri.

Jos Sony tekisi sellaisen ohjaimen, joissa vain jotkin osat tärisevät, riippuen mitä pelissä tapahtuu, niin silloin ostaisin sen varmasti.

Kyllä mä varmaan ainakin yhden DualShock 3 - ohjaimen ostan silti, vaikka nyt tuntuukin siltä, että värinä ei ole muuttunut yhtään.

jysky boy, olisi varmaan parempi kuin pidät sen suusi kiinni. Sieltä ei tunnu tulevan muuta kuin pelkkää paskaa, smells bad.

Agreed Gore...

Voisin yhden Dual shock 3:n ostaa 2:n Six axiksen toveriksi.
Olisi sitten pääohjain, ja 1-2 kaveri pelaajille tai 1 kaveri ohjaimeksi ja vara ohjaimeksi.

Tuo ei kyl mitää paskaa oo aika moni muistaa mite sillo ei ollu tärkeetä et oli tärinät.

Eihän ne tärinät edelleenkään ole ainakaan The Great Samun mielestä tärkeetä vaan ihan kiva. :p
Vähän niin kuin se HDMI ei ole tärkeä siinä toisessa konsolissa.

Voi jysäri pieni!
Tuo kommentti, mihin vastasit, ei sanonut, että tärinät olisivat tärkeä juttu. Siinä viestissä sanottiin, että on kiva kun tärinät tulevat takaisin. Lisäksi tuossa viestissä puhuttiin värinän teknologiasta ja siitä, että olisi hienoa, jos saisimme sitä uusinta värinärompetta sinne ohjaimen sisälle.
Voisit ihan oikeasti miettiä tuota kirjoitteluasi, alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että banaanisaaren rauha voisi tehdä hyvää...

Omalla kohdallani en ole tärinöitä kaivannut, mutta esim. autopeleihin ne tuovat selkeästi lisää fiilistä.

"Tuo ei kyl mitää paskaa oo aika moni muistaa mite sillo ei ollu tärkeetä et oli tärinät."

Näin muistelen itsekin. Laajalla skaalalla perusteltiin rumblen tarpeettomuutta, sitä ei voi kiistää. Kyllähän oikea valinnanvapaus on se, että voit itse kytkeä ne päälle jos haluat.

Ihan sattuneesta syystä satuin tietämään että TGS:n demo-ohjaimissa oli PS2-rublet,olikin hämmentävää lukea kuinka toimittajat kokivat uusia ulottuvuuksia sen kanssa.Tuli mieleen, että näinkö helppoa on tosiaan viedä ihmisiä miten sattuu.

Tärinät olleet aina tärkeä osa pelikokemusta. Kaikki aistit käyttöön, vielä kun saisivat tuoksutkin mukaan. Saattaisi tosin rajoittuneella pelimaulla olla aika yksipuolista. Lähinnä sellaista tuoreen veren ja ruudin pistäviä tuoksahduksia.. tai sitä palaneen kumin ja pakokaasun katkua :D

Ei se jysky kommentti liittynyt pelkästään tähän uutiseen, vaan ihan yleisestä PS3 bullshitin jauhamisesta.
esim. jyskyn kommentti PS3 Blu-ray toistosta, oli hyvin asiantunteva..

"Vaikka siinä Blu-ray tuki onki ni seki on nii alkeellista vielä että"

suht turha uutinen tämäkin....

Todettakoon ihan vihjeenomaisesti, että jos nenään tosiaan tunkeutuu ulosteen lemua, syytä ei varmastikaan kannata etsiä jostakin toisesta nettikirjoittajasta vaan huomattavasti lähempää.

"Ihan sattuneesta syystä satuin tietämään että TGS:n demo-ohjaimissa oli PS2-rublet,olikin hämmentävää lukea kuinka toimittajat kokivat uusia ulottuvuuksia sen kanssa.Tuli mieleen, että näinkö helppoa on tosiaan viedä ihmisiä miten sattuu."

Jos menet hifi-foorumeille lukemaan optisten kaapelien eroista, niin voit huomata, että ihmisiä on hyvinkin helppo viedä miten sattuu.

Olisi se kyllä mukavaa saada tuo uusi tärinä niin voisi sonykin perustella tärinöiden lisäämistä eikä tarvisi sanoa että se olisi edellistä sukupolvea :D
Tärinät kuuluvat mun mielestä nykyajan ohjaimiin ja olisi siistiä että siinäkin päästäisiin uusiin ulottuvuuksiin.

Tjaa, no onhan se ihan kiva että ne tulee takaisin, mutta kun ne 4 ohjainta on jo hankittu niin en kyllä viidennettä käy hakemassa. Voisipa vaihtaa vanhat ohjaimet pientä maksua vastaan samantein kaupassa. Ohjaimet saisi kätevästi "päivitettyä". Pitäisi saada tärinämatto vaikka Shadow of the Colossukseen että se regoi siihen monstereiden kävelyyn. Se tuntuisi jo mahtavalta. Voi jalkaparkoja sen seisonnan jälkeen. ;)

Tärinät on hyvä juttu mutta kunolla toteutettuna eikä siten miten nuo DS2:n värinät on tehty. Olihan ne DS2:n värinät silloin joskus kiva juttu mutta loppu peleissä eivät tuoneet mitään todellista uutta ulottuvuutta. Ratti ohjaimissa tietysti vääntö ja tärinä ovat jo sitten ihan oma juttunsa ja onhan se tikussakin ihan eri juttu kun se vääntää vastaan ja tärisee. Mielestäni kunnollinen tärinätoteutus vaatisi konsolipuolella todellista innovaatiota. Olishan se nyt jo jotain jos olisi liikeen tunnistus kytketty päälle ja joku hiton gyro vääntää kunnolla ohjainta johonkin suuntaan kun pelaaja yrittää kallistaa sitä toisaalle... ja painoa tulisi sitten 3 kg tai jotain ;)

Xbugs: "Todettakoon ihan vihjeenomaisesti, että jos nenään tosiaan tunkeutuu ulosteen lemua, syytä ei varmastikaan kannata etsiä jostakin toisesta nettikirjoittajasta vaan huomattavasti lähempää."

Empiiriset kokemukset eivät välttämättä päde muiden kohdalla.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi