Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Selvitystä PS3:n peliasennuksista

MTV Multiplayer on selvitellyt syitä joidenkin PS3-pelien vaatimaan pakolliseen asennukseen, jossa latausaikojen lyhentämiseksi blu-ray-levyltä kopiodaan useiden gigojen edestä dataa PS3:n kiintolevylle. Varsinkin Devil May Cry 4:n 20 minuuttia kestävä ensiasennus aiheutti keskustelua maailman foorumeilla ja Capcomilla luvataankin ottaa palaute huomioon tulevissa julkaisuissa.

Pyörivän levyn nopeus on ulkoreunalla suurempi, kuin lähempänä keskustaa ja DVD-asemat vaihtavat lukunopeutta tarpeen mukaan. Blu-ray lukee kuitenkin aina samalla nopeudella ja kun tämä yhdistetään suurempaan levytilaan, niin tiedon yksinkertainen kopiointi DVD:ltä BD-levylle johtaa pidempiin hakuaikoihin blu-raylla. Pakolliset asennukset kiintolevylle ovat yksi keino kiertää ongelma PS3:lla.

Kaikki pelit, kuten Dark Sector, Call of Duty 4 tai Burnout Paradise, eivät kuitenkaan kaipaa lainkaan asennusta PS3:lla, mutta kehittäjien on tehtävä sen eteen jonkin verran työtä. Sama data voidaan kirjoittaa blu-ray-levylle useaan kertaan, jolloin BD-asema voi hakea tiedon lähimmästä mahdollisesta paikasta. Toiset kehittäjät puolestaan keskittyvät hiomaan streaming-teknologioitaan.

Unreal Tournament III antaa puolestaan käyttäjän itse valita, haluaako hän uhrata levytilaansa päästäkseen mahdollisimman nopeasti räiskimään muita hengiltä.

Galleria: 

Kommentit

Olen kyllä sitä mieltä, että saisi valita asentaako vai ei... UT III on siitä jees :)

Miksihän tekniikka on tehty niin, että hakuaika on koko ajan sama. Nimittäin tuo "voi kopsata saman pelidatan monta kertaa..." ottaa vähän päähän. En todellakaan haluaisi, että formaatin kapasiteetti valuu siinä hukkaan.

"Yksi keino on kopioida sama data blu-ray-levylle useaan kertaan" Ilmankos jotkut samat pelit vievät niin paljon enemmän tilaa ps3 versiossa.

"En todellakaan haluaisi, että formaatin kapasiteetti valuu siinä hukkaan."

Tuo siis lähinnä multiplatformeissa, jossa ei muuten käytettäisi kuin se yksi- tai kaksikerroksisen 4,7-8,5 gigaisen DVD:n verran tilaa. En usko että Blurayt täyttävät PS3:n yksinoikeudet käyttävät tuollaista tapaa niin hirveästi. Olihan tuosta ihan selkeästi hyötyä esimerkiksi Oblivionissa, jossa latausajat olivat huomattavasti Xbox 360 -versiota lyhyemmät.

Johtaako tämä tieto sitten siihen, että esim. MGS4:n on streamattu kovolle vai asennetaanko taas ensiasennustiedostot?

Itseäni ei haittaa vaikka se siinä sen tunninkin asentelisi, aikanaan tullun niin paljon PC:llä kirottua näitä asennuksien pituuksia että tottunut jo siihen :D
Toki se vähän polttelee kun tietää että kohta se on valmis, mutta kyllä heikosti menee jos ei sen asennuksen ajaksi muuta hommaa keksi..

Oho, pelialusta missä on massamuisti, mutta eihän sitä nyt PELEIHIN saa käyttää. Kyllähän ne käyttäjän mp3:t ja divx -pätkät ovat tärkeämpää täytettä..

Kummaa porukkaa kyllä, xo:lla kiroillaan kun joka mallissa ei ole kovalevyä, joten sitä ei voi (yleisesti) käyttää. Ps3:lla kirotaan kun joku kehtaa kovalevyä hyödyntää.. Teet niin tai näin aina menee väärinpäin.

"Oho, pelialusta missä on massamuisti, mutta eihän sitä nyt PELEIHIN saa käyttää."

Jos omistat parisenkymmentä peliä jotka kaiki veisi 2-6 gigaa tilaa kovolta, niin tämä ongelma saattaisi sinullekin paremmin aueta. Jos PS3:n kovo olisi vaikka parisataa gigainen, niin tuo ongelma olisi vähäinen, mutta perus 40gt on täynnä pelidataa hetkessä.
Itse olen sillä kannalla että pelit kaikki kovolle heti kuin vaan mahdollista, mutta tämä on vaan perus PS3:n tapauksessa liian aikaista.

^XO:lla dataa ajetaan lennossa kovon kautta, pelejä ei "asenneta".
Jos XO:ssa on kovo, lataantuvat pelit nopeammin ja ilman asentamista.

PS3:n asennusmahdollisuus on mielestäni hyvä ominaisuus mutta ei sekään hyvä ole jos asennus on pakollinen että pääsee pelaamaan.

Jos saadaan peleihin yhtä pitkiä lataustaukoja kuin UT3 niin hyvä niin sillä UT:ssa ei liiemmin tarvii venata kuin se joku 5-10s niin ei se kauheasti haittaa.

"^XO:lla dataa ajetaan lennossa kovon kautta, pelejä ei "asenneta".
Jos XO:ssa on kovo, lataantuvat pelit nopeammin ja ilman asentamista."

Eiväthän kaikki pelit sitä suinkaan käytä, vain murto-osa. Syy tähän taitaa olla Microsoft ja vaatimus pelin toimimisesta ilman kovalevyä. Optio bufferointiin jätetään pelintekijöille, jotka eivät sitä jostain syystä useimmiten käytä. Hyvänä esimerkkinä Oblivion ja huonona Mass Effect.

Playstation 3 kehittäjien olisi syytä ottaa mallia Insomniacin ja Naughty Dogin tuotoksista. Molemmissa tapauksissa lataukset ovat olemattomia ja mitään liian isoa asenneltavaa ei kovalevylle tehdä. Insomniac jopa opettaa PS3:en saloihin omilla sivuilla ja luennoillaan, joten ainakin Capcomilla on syytä ottaa poikiin yhteyttä.

"Eiväthän kaikki pelit sitä suinkaan käytä, vain murto-osa. Syy tähän taitaa olla Microsoft ja vaatimus pelin toimimisesta ilman kovalevyä."

Tämäkin vaatimus oli järkeenkäyvä vielä silloin kun XO julkaistiin, mutta nykyään alkaa huomaamaan kuinka pelit tästä kärsii ja hyvänä esimerkkinä juuri Mass Effect.

Toisaalta pakollinen asentaminenkaan ei pelasta tahmealta kokemukselta. Hyvänä esimerkkinä vaikka GT5p, jossa valikosta toiseen siirtymisen yhteydessä katsellaan latausruutua, täysin käsittämätöntä.

Eihän sitä Sweet tarvitse joka siirtymässä katsella muistaakseni...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi