Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sony esitteli PS3-pelejä 3D-muodossa

Sony esitteli CES-messuilla 3D-versioita Gran Turismo 5 Prologuesta sekä WipEout HD:sta ja ainakin Ars Technican toimittajat olivat vakuuttuneita.

Sony ei kuitenkaan ollut valmis kertomaan tekniikasta 3D-kuvan takana ja edustajan mukaan tarkoituksena oli vain esitellä yleisölle, että miltä 3D näyttäisi, mikäli Sony päättäisi siihen suuntaan lähteä.

Kuten monessa aikaisemmassakin 3D-järjestelmässä, pitää tässäkin katsojan käyttää erikoislaseja, jotka tosin ovat hiukan kehittyneet vanhoista pahvipokista. Ilman laseja kuva oli enemmän tai vähemmän sekava.

Galleria: 

Kommentit

"This is not your father's 3D," he says, donning some old-time 3D glasses. :-)

Lisä info olisi tervetullutta, mutta hyvä tietää, että ovat jo noin pitkälle kehittäneet.

Olisi muuten jännä kokeilla "oikeaa" 3D-peliä. Joku peli, missä olisi avoin maailma ja kuvakulma kuin GTA:ssa.

GTA IV voisi olla aika helmi! =)

Saako silmälasipäät näitä omilla vahvuuksilla?

Kokeilin kerran kaverilla PC:llä parisen vuotta sitten tuollaista 3D-lasi viritelmää NFS:undergroundissa. Oli saanut jotkut Nvidian systeemit pitkän virittämisen jälkeen toimimaan. Olihan ne epämukavat päähän, varsinkin kun on silmälasit jo valmiiksi. Ja en tiedä miten pitkään olisi tarvinnut, että olisi alkanut silmiä/päätä särkemään. Kyllähän se toi immersiota, paljon.

Sama tekniikka näköjään vieläkin mitä Master Systemin Sega Scope 3-D laseissa. Lasit tummentaa vasemman silmän, jolloin telkkarssa näkyy vasemmalle tarkoitettu kuva ja sama sitten oikealle silmälle. Oikean kuva on sitten hieman eri kulmassa mitä vasemman ja täten syntyy syvyysvaikutelma kuvaan.

Eiköhän tässä tapauksessa ole kyse polarisaatiosta. Eli periaatteessa vasemmalle silmälle tarkoitettu on polarisoitu vaakasuuntaan ja oikealle pystysuuntaan. Sitten nuo linssit päästävät läpi vain tiettyyn suuntaan polarisoitua valoa, jolloin vasen ja oikea silmä näkevät vain sille silmälle kuuluvan kuvakulman. Tämä informaatio sitten tulkitaan aivoissa kolmiulotteiseksi. Tietenkin ilman laseja nähdään molemmilla silmillä kummakin silmän informaatio päällekkäin jolloin kuva näyttää suttuiselta.

Toinen tapa on sitten anaglyph http://en.wikipedia.org/wiki/Anaglyph_image , mutta kuvista päätellen tässä ei ole kyse siitä.

otto90x: siihenhän sitten tarvittaisiin jonkinlainen polarisoiva televisio... Ei mitkään nykyaikaiset hd-töllötkään kykene polarisoimaan lähettämäänsä valoa. Vai? Ja olen käsittänyt että tuota tekniikkaa voidaan käyttää ihan nyky televisioilla... hmh.

GT5p 3D:nä ja sitten G25 ratilla :P siinä olisi ajonautinto

Delmor: Ehkä sonyllä oli tuolla jonkinlainen siihen kykenevä erikoisnäyttö (varmasti myös kehitteillä kuluttajatasolle ottaen huomioon viimeaikaisten 3D-elokuvien suosion) ja tästä syystä ei niinkään suostunut kertomaan miten kuva saadaan aikaan? Mutta joka tapauksessa arvailujen varaan jäädään.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi