This Xbox Life -sivuston podcastissa Wheelman-peliä tuottava Shaun Himmerick kertoi PlayStation 3:lle kehittämisen olevan yhtä tuskaa.
– Epäkorrektisti sanottuna PS3 on kuin piikki persiissä. Tiedoksi kaikille pelintekijöille, jos teette sen Xbox 360:lle ja PS3:lle, niin käyttäkää PS3:a pääalustana, sillä jos se toimii PS3:lla, toimii se myös X360:lla, Himmerick aloitti.
– Yksinkertaisesti sanottuna X360:lla on yksi iso pala muistia, mutta PS3:lla on kaksi palaa. Yhteensä ne ovat yhtä paljon kuin X360:lla, mutta koska ne ovat kahdessa osassa, ei sitä voi jakaa samalla tavalla. Se tulee puraisemaa kehittäjiä persiiseen ja meille kävi juuri niin.
– Tulimme PS3:lla jatkuvasti perässä muistirajoitusten vuoksi ja se vain käsittelee dataa eri tavalla. Kehittäminen PS3:lla on vaikeampaa ja Xbox on kuin tyhmä PC, mikä on hienoa, sillä kehittäminen PC:lle on helpompaa, Himmerick summasi.
Kommentit
Josko Sony oppisi, että liian hienot ...
Josko Sony oppisi, että liian hienot teknologiset ratkaisut saisivat jäädä viimeistään seuraavassa sukupolvessa. Tiedetään kyllä, että PS3 saa aikaan upeaa jälkeä, kunhan vaan tekijätiimi panostaa alustaan, mutta multiplattareissa tulee tyypillisesti nekkuun.
Playstation ei ole Playstation jos si...
Playstation ei ole Playstation jos siinä ei ole ihan häröä rautaa sisällä. Ja mitä mieltä siinäkin olisi jos kaikissa konsoleissa olisi sama PC rauta. Ei voisi mistään kinastellakaan enää.
Ihan hyvää se tekee devaajille välillä lyödä päätä seinään, että syntyy uusia ideoita.
Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että tuo PS3 muistiarkkitehtuuri ei ole aivan onnistunut. Konsoleilla se muisti on kuitenkin juuri se rajoittava tekijä ja unified arkkitehtuuri olisi tässä mielessä kyllä perustellumpi. Toisaalta rajoitukset saavat aina kehittäjät ylittämään itsensä ainakin arkkitehtuurin elämänkaaren loppukolmanneksen paikkeilla.
Ja lopuksi, multiplattarit on ylipäätänsäkin ihan turhia konsoleilla, ne pelataan PC:llä. PS ostetaan Wipeoutin ja tyylin takia :D
PS3lle ensisijaisesti kehittäminen on...
PS3lle ensisijaisesti kehittäminen on helpompaa kuin kääntää toisen alustan koodia. PS3lta porttaaminen XOlle on huomattavasti helpompaa. Mitä etuja se tuo, on parempi koodi myös XOlle.
Eli kun kaikki alkavat käyttämään PS3a pääalustana, niin saamme kaikki paremmat pelit.
PS3lle ensisijaisesti kehittäminen on...
PS3lle ensisijaisesti kehittäminen on helpompaa kuin kääntää toisen alustan koodia. PS3lta porttaaminen XOlle on huomattavasti helpompaa. Mitä etuja se tuo, on parempi koodi myös XOlle.
Eli kun kaikki alkavat käyttämään PS3a pääalustana, niin saamme kaikki paremmat pelit.
vain ps3 versio paranee koska muille alustoille tuo kääntäminen ei ole niiin vaikeaa kuin toisinpäin
Minusta PS3 ei ansaitse olla pääkehit...
Minusta PS3 ei ansaitse olla pääkehitysalusta mistään syystä. Kärsiköön Sony kunnolla siitä, että eivät panosta riittävästi (tai ollenkaan) oman alustansa ohjelmoitavuuteen.
Jospa se opettaisi hieman panostamaan tulevaisuudessa hieman enemmän tähän aika tärkeäänkin seikkaan..
Kyllä jaksaa valittaa, luulisi kahdes...
Kyllä jaksaa valittaa, luulisi kahdessa vuodessa jo jotain oppivan, ja kun kerran kunnon koodit vääntää, niin usein voi samaa sorsaa käyttää muissakin softissa.
Ostais vaikka Naughty Dogilta "pätkän" muistin hallinta koodia niin ei tarvi enää valittaa!
AraZo: "Playstation ei ole Playstatio...
AraZo: "Playstation ei ole Playstation jos siinä ei ole ihan häröä rautaa sisällä."
Playstation (se aito ja alkuperäinen) juuri oli helppo laite kehittää pelejä, toisin kuin nämä myöhemmät.
Weldomiteen on (jälleen kerran) pakko yhtyä. Sony saisi pikkaisen tulla alas pilvilinnoista ja alentua muiden kuolevaisten tasolle, valitettavasti kuitenkin näyttää siltä että Cellissä ollaan ja pysytään. Onneksi sentään Kutaragi ei ole enää sekoilemassa konekehityksen kanssa.
"This Xbox Life" Jep jep, kertoo k...
"This Xbox Life"
Jep jep, kertoo kaiken.
""This Xbox Life" Jep jep, kertoo ...
""This Xbox Life"
Jep jep, kertoo kaiken."
Kuten sen, että uskaltaa kertoa asian laidan?
Count_M: "Playstation (se aito ja alk...
Count_M: "Playstation (se aito ja alkuperäinen) juuri oli helppo laite kehittää pelejä, toisin kuin nämä myöhemmät."
Ei sille ekallekaan nyt teknisesti niin helppoa ollut alussa kehittää. Siihen aikaan vaan Nintendolla oli niin vankkumaton asema pelibisneksessä, että se saneli täysin kuka saa sille kehittää ja minkälaisia pelejä. Polvet verillä sai anella dev. platformeja ja ne maksoivat maltaita. Valta ulottui jopa jälleenmyyntiketjuihin asti, jos ei asiat menneet Nintendon mielen mukaan tuli yllättäen "toimitusvaikeuksia".
Playstationille sai taas kehittää kuka tahansa ja edullisesti. Ainoastaan 2D pelien suhteen taisi Sony olla nihkeenä alkuun (kun 3D oli niin hot), eikä se 2D koodaaminen muutenkaan ollut mitenkään erityisen helppoa sille kun asiat tehtiin todellakin hieman eri tavalla, puhumattakaan MIPS 3000 RISC prosessorista ja sen konekielestä. Eli täysin uutta ja erilaista rautaa oli PSX:kin täynnä peliohjelmoijan näkökulmasta.
Niin jaa niihin aikoihin oli totuttu hieman erilaiseen tapaan kehittää pelejä, joten ei ollut tapana valittaa. Paitsi ehkä Sega Saturnin suhteen johon liimattiin viimehetkellä toinen CPU mukaan.
"Minusta PS3 ei ansaitse olla pääkehi...
"Minusta PS3 ei ansaitse olla pääkehitysalusta mistään syystä. Kärsiköön Sony kunnolla siitä, että eivät panosta riittävästi (tai ollenkaan) oman alustansa ohjelmoitavuuteen.
Jospa se opettaisi hieman panostamaan tulevaisuudessa hieman enemmän tähän aika tärkeäänkin seikkaan.."
Hah, bullshittiä. Sony jopa lähettää ohjelmoijia silloin tällöin vaikeuksissa oleville pelitaloille näyttämään mistä koodaaminen on tehty ja mistä bitit kusee.
Karibu eikös se ole aika pakko kun ei...
Karibu eikös se ole aika pakko kun ei panostettu heti alussa riittävästi siihen ohjelmoitavuuteen vaan jätettiin kaikki hieman "keskeneräiseksi" ja pelinkehittäjien vastuulle?
Ei tuo apu paranna sitä PS3:n ohjelmoitavuutta vaan helpottaa sitä prosessia kun edes ymmärretään vähän miten se homma toimii. Tietenkin se kuilu on vielä suuri mitä esim. exclusive-firmoilla on tietotaitoa PS3:sta vrt multiplatform-firmat.
Jotenkin herättäisi enemmän luottamus...
Jotenkin herättäisi enemmän luottamusta, kun kuulisi tämän jonkun enemmän arvostusta nauttivan pelikehittäjän suusta. Wheelman ei kyllä kaikessa kauheudessaan Himmerickille tätä arvostusta tuo. :D
Mitäs tekevät hölmösti nuo pelinteko-...
Mitäs tekevät hölmösti nuo pelinteko-ohjelmansa. Samaa voisi sanoa pelin kontrolleista joissain peleissä. Ne ovat välillä vedetty aika hölmösti. Suunnittelu mokia.
waahto: "Jotenkin herättäisi enemmän ...
waahto: "Jotenkin herättäisi enemmän luottamusta, kun kuulisi tämän jonkun enemmän arvostusta nauttivan pelikehittäjän suusta. Wheelman ei kyllä kaikessa kauheudessaan Himmerickille tätä arvostusta tuo. :D"
Square Enixillä vois olla jotain sanottavaa PS3:n ja Unreal Engine 3:n helposta yhteistyöstä (The Last Remnant).
Kehtaako tätä nyt edes kommentoida? N...
Kehtaako tätä nyt edes kommentoida? No anyway tämä alla oleva näkemys koskee meitä pelaajia yleisesti.
Plösön ohjelmointivaikeutta itketään aika rajusti. Silti vaan niitä pelejä tehdään. Käsitykseni mukaan homma siis toimii, mutta on vaikeaa.
Jos kerta massia irtoaa niin miksi itkeä? Eikö olisi peliyhtiöiden kannalta parempi idea toitottaa, että "onhan tämä vaikeaa, mutta koska olemme niin hyviä, me onnistumme siinä".
Tässä taas näemme, että meitä pelaajia voi vaikka vetäistä suoraan turpaan ja sanoa, että "me ohjelmoijat emme jaksa panostaa teihin joiden rahoilla elämme, meille riittää että saamme edes jotain aikaan rimaa hipoen jotta voimme laskuttaa teitä, ja teille pelaajille tiedoksi, me vihaamme työtämme".
Tässä tapauksessa xbox-pelaajat ovat paremmassa asemassa ja hyvä niin, että edes toinen osapuoli otetaan huomioon. Mutta jos meitä pelaajia ei aleta kunnioittamaan "me teemme kaikkemme jotta..."-asenteella, niin jossain vaiheessa voi ongelmia tulla myös x-box peleihin.
Summasummarum:Olisihan se ehdottomasti hyvä asia, että pelien teko olisi helpompaa plösölle. Mutta silti, tämmöinen itkeminen pelintekijöiltä on törkeää käytöstä pelaajia kohtaan. Ikävä tosiaan jos rahan tienaaminen ei ole helppoa tässä maailmassa, itsekkin olen moisen huomannut, mutta eipä ole vielä itku päässyt.
Lisäksi vähän ihmettelen tuota "TYHMÄ PC" Mainintaa. Eräs boxin näytön ohjaimesta paljonkin tietävä kaverini kehui, että kyseiseen laitteeseen on pumpattu ominaisuuksia joita ei pc-kortteihin saa. Ja varmaan muukin arkkitehtuuri on sorvattu paremmin peleihin soveltuvaksi. En usko, että x-boxin saa aikaan vain tyhmentämällä pc:tä. Tuon himmerin ajatus onkin aika selvästi se, että kaikki mikä ei ala P kirjaimella ja lopu C kirjaimeen on kuraa ja ajanhukkaa tai muuten vain tyhmää. Missäs se nintendo nyt luuraa? Pitää varmaan hommata nintari kun sitä eivät ainakaan mene pc:ksi luulemaan. Harmi vain että kyseisen värkin pelitarjonta ei kiinnosta pätkääkään allekirjoittanutta.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi