SCEE:n Britanian, Irlannin ja Pohjoismaiden bisneksiä johtava Ray Maguire myönsi yhtiön jättäneen PSP:n omilleen edellisen vuoden aikana. Maguire myös hiukan kritisoi UMD-levyformaattia, vaikka muualta Sonylta on vakuutettu sille vahvaa tukea.
– PSP:n tuki jäi hiukan vajavaiseksi pääosin sen vuoksi, että paljon energiaa kului PlayStation 3:n hyväksi tehtyyn työhön. Lisäksi pelien julkaisu UMD-levyillä ei välttämättä ollut paras ratkaisu kolmansille osapuolille, hän tunnusti.
Maguire kuitenkin piti 50 miljoonaa myyneen PSP:n asemaa vahvana ja kun Sony sekä muut pelijulkaisijat esittelivät pari viikkoa sitten tämän vuoden PSP-pelitarjontaa, ovat myös monet jälleenmyyjät vakuuttuneempia laitteen tulevaisuudesta.
Vaikka PSP edelleen käyttää UMD-levyjä, uskoo Maguire ladattavan sisällön nousevan merkittävämpään rooliin.
– Minusta tuntuu, että ihmiset hakevat enemmän välipalan tyyppistä sisältöä ja sitä kautta ladattavan sisällön osuus kasvaa suuremmaksi tulevaisuudessa. Se tulee myös kehittäjille erittäin paljon halvemmaksi ja voimme nähdä sen suosion jo iPhonella sekä muilla kännyköillä, Maguire visioi.
Kommentit
Omasta mielestäni psp on rankka juttu...
Omasta mielestäni psp on rankka juttu alustana. Harmi vain, että sony sattui vähän "unohtamaan" jotain. Eli psp:n
" Minusta tuntuu, että ihmiset hakevat enemmän välipalan tyyppistä sisältöä ja sitä kautta ladattavan sisällön osuus kasvaa suuremmaksi tulevaisuudessa. Se tulee myös kehittäjille erittäin paljon halvemmaksi ja voimme nähdä sen suosion jo iPhonella sekä muilla kännyköillä, Maguire visioi."
-Minusta tuntuu, että ihmiset etsivät netistä DarkAleksin tekemää sisältöä psp:hen, imuroivat sen ja asentavat omaan psp:hen. Vaikka pelitarjonta ei ole kummoista, voi konsolin ostaa huoletta, sillä ne vähät pelit ovat ilmaisia kunha vaan tietää mistä narusta vetää. No, voipi olla ettei pelejä taida kummoisemmin enää ilmestyä. Voin toki olla väärässäkin jos väitän, että psp:n myyntivaltti on modaus mahdollisuus. Ja minusta tuntuu myös vahvasti siltä, että ei kannattaisi lähteä kilpailemaan kännyköiden kanssa "välipala" peleillä. Kyseessä kun on paljon rankempi alusta kuin joku himputin älyluuri. Syteen tai saveen, Rotta visioi.
"No, voipi olla ettei pelejä taida ku...
"No, voipi olla ettei pelejä taida kummoisemmin enää ilmestyä."
Joo eihän niitä, esimerkiksi Prinny ilmestyi viime kuussa. Tulossa tänä vuonna mm. LittleBigPlanet, Motorstorm, Assassin's Creed, Army of Two: 40th day, Disgaea 2 porttaus, Mana Khemia: Student Alliance ja PS storen puolelle PS1 klassikkoja esim. Tekken 2 ja 3, Klonoa, Spyro 1, THPS4, Wipeout ja Wipeout 2097..
Custom firmwarella warepelejä pelaavat vitun idiootit ovat syy siihen miksi PSP:n tilanne on mitä on - parannusta kuitenkin selvästi tapahtumassa. Homebrewin käyttäminen CFW:llä onkin sitten asia erikseen mutta harvassa olemme me jotka voivat vastustaa kiusausta warettaa pelit jos siihen on mahdollisuus (mulla on NDSTT DS:lle homebrewiä varten, eikä aikomustakaan warettaa pelejä vaikka se olisi todella helppoa). Veikkaisin että iso syy siihen, miksi LBP, Motorstorm ja juuri tänään julkistettu Army of Two ovat tulossa PSP:lle on se, että viimein CFW:n asentaminen uusille PSP-malleille ei enää onnistukaan ihan kädenkäänteessä.
Mulla on joku yli 10 peliä hyllyssä ja pari ladattuna muistitikulle storesta (PSP:n olen omistanut n. 6kk vasta) ja muutama vielä ostoslistalla ennen tämän vuoden tulevia pelejä joten enpä voi oikeastaan valittaa mistään muusta kuin PSone classicien pienestä määrästä esim. Japaniin verrattuna, mutta tähänkin on luvattu muutos. PSP:lle tulossa oleva pelivalikoima näyttää kuitenkin mielestäni todella hyvälle tällä hetkellä.
UMD on syy siihen miksi PSP:n tarjont...
UMD on syy siihen miksi PSP:n tarjonta on mitä on. Jos pelit olisi toimitettu muistikorteilla DS:n tapaan, voisi tilanne olla ihan toinen. Voisi olla mm. enemmän DS->PSP-multiplattareita. Miltä kuulostaisi FFIV PSP tai Suikoden Tierkreis PSP?
Kumpi muuten lienee kalliimpi vaihtoe...
Kumpi muuten lienee kalliimpi vaihtoehto, isot muistikortit vai UMD? Tietääkö joku? Muistikortilla ainakin virrankulutus olisi pienempi kuin UMD:llä ja siinä mielessä muistikortilla tulevat pelit on parempi ratkaisu.
Muistikortti on kalliimpi valmistaa, ...
Muistikortti on kalliimpi valmistaa, mutta hakuajat ovat paljon nopeammat, ei ole liikkuvia osia joka lisää kestoa eikä tuota ääntä ja tarvittaessa pelikortille voi myös kirjoittaa suoraan (ei tarvitse erillistä muistikorttia tallentamiseen). Lisäksi ne mahtuvat paljon pienempään tilaan kuin UMD:t. Muistikortteja käyttävää PSP:tä olisi saatu pienennettyä ja virrankulutusta tehostettua selvästi enemmän, lisäksi muistikorttien speksejä voisi lisätä tarpeen mukaan toisin kuin UMD-levyjen, jotka ovat samaa tekniikkaa pysyvästi.
"UMD on syy siihen miksi PSP:n tarjon...
"UMD on syy siihen miksi PSP:n tarjonta on mitä on."
Ja paskat on. Mistä sää oikein repäiset noita sun "faktoja"?
Kuka oikeasti haluaa DS->PSP multiplattareita? Mieluummin otan MOLEMMILLE laitteille ihan omat pelit, jotka hyödyntävät kyseisten koneiden vahvuuksia kuin jotain kämäisiä käännöksiä puoleen jos toiseenkaan. Sitä paitsi, UMD:n käyttö TUSKIN on mikään syy vähäisille DS->PSP -porttausten määrälle.
"lisäksi muistikorttien speksejä voisi lisätä tarpeen mukaan toisin kuin UMD-levyjen, jotka ovat samaa tekniikkaa pysyvästi."
Muistikorttien speksejä TÄYTYY muuttaa, etenkin DS:llä, koska alkuaikojen pienet kortit eivät riittäisi nykyään yhtään mihinkään. UMD:llä on sen sijaan aivan tarpeeksi tilaa isoille roolipeleillekin, joten ei ole juurikaan tarvetta suurentaa sen kapasiteettia. Ja sekin on varmaankin jossain määrin mahdollista, onhan CD-levyjäkin ainakin 650-800Mt:n kokoisia (vai menikö jopa 900Mt:un?) ja DVD-levyjen maksimikapasiteetti on kaksinkertaistettu toisella kerroksella. Mikseipä siis UMD-levytkin voisi kasvaa, jos se nähtäisiin tarpeelliseksi.
"DVD-levyjen maksimikapasiteetti on k...
"DVD-levyjen maksimikapasiteetti on kaksinkertaistettu toisella kerroksella. Mikseipä siis UMD-levytkin voisi kasvaa, jos se nähtäisiin tarpeelliseksi."
UMD on jo kaksikerroksinen. Yksikerroksisen UMD:n kapasiteetti on 900Mt kun taas kaksikerroksiselle UMD:lle mahtuu dataa 1,8Gt.
"Joo eihän niitä, esimerkiksi Prinny ...
"Joo eihän niitä, esimerkiksi Prinny ilmestyi viime kuussa. Tulossa tänä vuonna mm. LittleBigPlanet, Motorstorm, Assassin's Creed, Army of Two: 40th day, Disgaea 2 porttaus, Mana Khemia: Student Alliance ja PS storen puolelle PS1 klassikkoja esim. Tekken 2 ja 3, Klonoa, Spyro 1, THPS4, Wipeout ja Wipeout 2097.."
Tuo kuullostaa ihan hyvältä. Mutta jotenkin olen näistä pelimarkkinoista käsittänyt, että juuri muita kuin Sonya ei kiinnosta pelien teko psp:lle. Suurin osa noistakin on käännöksiä tai wanhoja pelejä.
Jossain aiemmin näissä psp jutuissa oli maininta pataponin myyntilukemien vertaamisesta ladattujen piraattien määrään suhteutettuna. Huolimatta pataponin alennus myynnistä (en muista paljonko makso ehkä 15-25) vertailun tulos oli niin selvä, että pelien tekeminen psp-lle on itsemurha yhtiölle joka ei voi tulouttaa muuta rahaa tililleen pelin osalta kuin sen mitä pelimyynnistä saa.
Ihmettelen kuitenkin, miksi sony ei mene tuohon homebrew juttuun mukaan ja kehitä omaa cfw käyttistä jolla ei voi pelata kopioituja pelejä. Vai onkohan tämäkin mahdollisuus vain "unohtunut". Minulle moinen kelpaisi.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi