Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Ghostbusters aluksi vain Pleikkareille

Jo ensi kuussa julkaistavaksi kaavailtu Ghostbusters-peli on siirtynyt Atarilta Sony Computer Entertainmentin huomaan. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että peli nähdään kesäkuussa vain PlayStation 3:lla sekä PlayStation 2:lla ja muutama kuukausi myöhemmin PSP:llä.

Xbox 360 -, Wii- ja DS-versioiden kohtalosta ei ole vielä tietoa, mutta GamesIndustry.biz kertoo ymmärtäneensä, että Atari suunnittelisi julkaisevansa ainakin X360-version itse myöhemmin.

Ghostbusters oli alkujaan Vivendin julkaisulistoilla, mutta kun yhtiö viime kesänä sulautui osaksi Activision Blizzardia siirtyi peli Atarille.

PÄIVITYS klo 13:45: Sony on vahvistanut, että ainakin Euroopassa Ghostbusters julkaistaan 19.6. vain PS3:lle ja PS2:lle sekä syksyllä PSP:lle. MCV:n mukaan Atarin edustaja lupasi muiden versioiden ilmestyvän myöhemmin tänä vuonna.

Galleria: 

Kommentit

lol

Kylläpä nyt on ihmeellinen trendi julkaista tahi olla julkaisematta pelejä... Etenkin aivan julkaisun alla! Outoa menekkiä sanon minä.

"lol

Kylläpä nyt on ihmeellinen trendi julkaista tahi olla julkaisematta pelejä... Etenkin aivan julkaisun alla! Outoa menekkiä sanon minä."

Jeps, sanos muuta... varsinkin kun peli alkaa jo mitä ilmeisemmin olemaan käytännössäkatsoen valmis. Noh, kukin tablaa tyylillään ja niin edelleen.

No ohhoh, eipä ois ikinä uskonu, että Pleikkarille ainoastaan tulloo muita kuin Sonyn omia pelejä, noh nauttikaamme tästä pienestä ilon muruisesta... edes niin kauan kuin julkaistaan muilla alustoilla :p :D

Mitä ihmettä, Ghostbustersin Wii-versiotakin hehkutettu jo sen verran että melkoinen älynväläys, jos Atari tai joku muu ei sitä julkaise.

Varmasti lannistavaa XO & Wii -versioiden devaustiimeille. :)

Tai sitten ovat innoissaan saadessaan lisää aikaa hiomiseen.

"MCV has learnt that the title will still arrive on Xbox 360 and other formats, published by Atari but this will now come 'later in the year' according to our source."

http://www.mcvuk.com/news/34186/Sony-to-publish-Ghostbusters

Jotenkin herää epäillys että Sony on tehnyt mikkisoftat ja mennyt heittämään Terminal Realitylle suuren tukun rahaa että ovat saanaet pelistä n.s "timed exclusiven" konsolilleen...

Aika erikoisesta pelistä vaan maksavat. Ei tuo nyt vaikuttaisi mikään monimiljoonamyyjä olevan. Vähän on aika juossut lisenssistä ohi.

ja mitä tapahtuu PC versiolle kun uutisessa ei puhuta siitä mitään

Markkinaterrorismi alas! Viva la... ööö... pelit, tai jotai... Tai ihan sama. Ei meitä pelaajia kuunnella kuitenkaan. Mutta tämä pelaaja maksaa vaan pelin tekemisestä, ei sen panttaamisesta.

Maksaakohan Sony mitään pelin yksinoikeudesta, Ghostbusters kun on Sony picturesin tavaramerkki.

Mitä vittua? .___.*

Meinasin juuri ihmetellä samaa kuin Count_M. Voisikohan tämä olla alkusoittoa siitä Stringerin(tai jonkun toisen) hehkuttamasta yhteistyöstä firman eri osien välillä. Sonyn animaatioista ja elokuvista kun on tehty pelelejä muillekin alustoille. Voisi luulla että vähintään timed exclusivejä alkaa ropisemaan jos merkit pitävät paikkansa.

Count_M: Samaa itsekkin mietin ja olisiko tolla sitten ollut jotakin asian kanssa tekemistä loppupeleissä.

Kyllä on syytä olettaa että rahavaikeuksissa oleva Atari on saanut Sonylta reilusti fyffeä tästä oudosta tempusta. Aikaisemmat sopimukset on varmasti kirjoitettu ja vahvistettu kauan sitten, eikä niitä oikeuksienomistajakaan yhtäkkiä voi ruveta purkamaan. Sony varmaan viimein huomasi, että tästä on tulossa oikeasti hyvä lisenssipeli Spiderman 3 -tyylisen kuonan sijaan.

Voisiko olla että Atarilta ei ole löynytkään tarpeeksi paalua/uskoa Ghostbusters-linssiin, jolloin on päädytty tällaiseen ratkaisuun. Vai onko kenties ilkeä $ony kiristänyt lisenssinsä kanssa?

Voisiko olla että Atarilta ei ole löynytkään tarpeeksi paalua/uskoa Ghostbusters-linssiin, jolloin on päädytty tällaiseen ratkaisuun. Vai onko kenties ilkeä $ony kiristänyt lisenssinsä kanssa?

atarihan hommasi oikeudet activionilta joten ei tolla pitäisi olla enää mitään tekemistä sonyn kanssa

Ymmärsinkö oikein: Atari kehitti kaikkia versiota ja Sony otti sitten omansa takaisin? Jos ilmaiseksi ovat noista joutuneet luopumaan niin ei varmasti kovin hyvä diili Atarin kannalta. Mutta ihmeen pitkään tässäkin meni koska odotin Sonyn ottavan pelin omaan suojiinsa jo paljon aikaisemmin..

Ymmärsinkö oikein: Atari kehitti kaikkia versiota ja Sony otti sitten omansa takaisin? Jos ilmaiseksi ovat noista joutuneet luopumaan niin ei varmasti kovin hyvä diili Atarin kannalta. Mutta ihmeen pitkään tässäkin meni koska odotin Sonyn ottavan pelin omaan suojiinsa jo paljon aikaisemmin..

kun luet tuon uutisen lähdelinkistä niin siinä sanotaan että atari teki sopimuksen sonyn kanssa

Siis pelinhän piti ilmestyä samaan aikaan Ghostbusters leffojen juhlaversion kanssa, jos Ghostbusters on kerta Sony Picturesin nimissä, niin eiköhän tämä ole melko selvä myyntikikka. Blurayta sekä peli- että elokuvamuodossa.

Kerrankin näinpäin. Täällä taas kaikki x0 fanboit itkemässä, vaikka totuushan on että ms on vienyt viimeisen muutaman vuoden aikana kaikki julkaisut samaan tapaan sonyn alustalta.

sts_fin: Ero onkin ajoituksessa. Ei taida olla yhtäkään peliä josta olisi tullut Microsoftin yksinoikeus n. kuukautta ennen julkaisua. Varmasti ihana tilanne pelikauppialle kun ennakkotilauksia on vaikka miten paljon.

"Varmasti ihana tilanne pelikauppialle kun ennakkotilauksia on vaikka miten paljon."

Mikäs siinä, ne varaukset odottelevat vuoden loppuun. :)

waahto: Toki odottelevat mutta myyjistä on varmasti kiva selitellä miksei peliä saakaan kuin "vasta joskus".

sts_fin: Täällä kukaan ole ollut itkemässä, vaan asiallisesti keskustelemassa.

Vielä ne jaksaa PS2-pelejä pukata.

Yllätys se oli täässäkin suunnassa, että tälla aikataululla päätettiin tehdä näin, mutta kun kyse on todellakin Sony Picturesin tavaramerkistä, niin siinä mielessä ei ole mikään ihme. Ollaan me pleikkapojat tyytyväisiä, toivotaan loistavaa peliä ja naureskellaan niille kilpaileville konsoleille :D
Jos tulevaisuudessa näkyy samanlaisia tapahtumia, on se aika selvä merkki siitä, mitä konsolia tullaan painottamaan ja mikä on se "vaihtoehto 2".

Mietinpähän tässä vain, meinaavatkohan kokeilla pelin ja elokuvan julkaisemista samassa paketissa? Tästähän on uumoiltu jonkin aikaa mitä tulee lisenssipeleihin, eli bluraylta löytyisi kummatkin. Olisi ihan mukiinmenevä paketti tämän kohdalla.

Juuri tätä leffan ja pelin yhdistämistä uumoillut näiden uutisten jälkeen. Kelpaisi kyllä ihan täsmättynä nostalgiapommina.

Itsekin kallistun tässä asiassa tuohon leffa/peli- mainoskikkaan. Ei voi olla puhdasta sattumaa, että sekä elokuvan juhlaversio että peliversio julkaistaan samaan aikaan, samalla formaatilla ja vieläpä saman firman toimesta. Ihmetyttää vain ilmoituksen ajoitus. Ehkä Sonyn mainosmiehet ovat olleet vielä talvihorroksessa, kun eivät tämmöistä aikasemmin keksineet ilmoittaa.

Eipä tämä lopulta haittaa kunhan Wii-versio joskus tulee, kesällä on muutenkin tulossa koko joukko Wii-julkaisuja.

Kovalchuk:
"Jos tulevaisuudessa näkyy samanlaisia tapahtumia, on se aika selvä merkki siitä, mitä konsolia tullaan painottamaan ja mikä on se "vaihtoehto 2"."

Tässähän kävi niin, että rahavaikeuksissa oleva Atari piti pelin julkaisua Sony-konsoleilla liian suurena taloudellisena riskinä, koska myyntiluvut voivat jäädä niin pieniksi, että PS-porttausprojektit jäävät tappiollisiksi. Sony joutuu sitten ikäväkseen julkaisemaan pelit omalla rahallaan - ja riskillään.

Xbugs:
No ehkä niin, mutta kyllä lisenssimultiplattarit ovat aina myyneet sen verran hyvin, että omat on ainakin saatu pois. Lisäksi Haamujengi on pelaavalle väelle sen verran tunnettu nimike, että nimellä myydään varmasti jo paljon ja kun pelistä on tähän mennessä kerrottu positiivisia palautteita, niin mikäpä siinä.
Voithan tottakai käännellä ja väännellä tapahtumia ihan miten haluat, mutta bisnes on aina bisnestä ja riskejä on otettava. Lopputulema on kuitenkin se, että tämä peli tulee nyt vain Sonyn laitteille ja sun lootasi saa sen vasta ehkä joskus loppuvuodesta, mahdollisesti. Live with it!

"Kyllä on syytä olettaa että rahavaikeuksissa oleva Atari on saanut Sonylta reilusti fyffeä tästä oudosta tempusta."

Tuskinpa on mitään rahaa tuosta saanut. Eiköhän tää homma tosiaan pohjaudu tuohon, että Ghostbusters on Sony Picturesin tavaramerkki. Sony osas vetää tällä kertaa oikeista piuhoista.

Tämä pelihän on vain n. 20 vuotta myöhässä.

En ymmärrä, jos peliä kehitetään kaikille alustoille, niin eiköhän se ole kaikkien etujen mukaista multiplattarit vetää kaikille konsoleille? Eihän siinä ole mitään järkeä julkaisuhypen alla olla julkaisematta peliä heti kaikkialle, jolloin sen potentiaalinen mediamyllytys on suurin ja näin se on myös näkyvää... Ihme pelleilyä.

Ei sillä, ei tämä peli kyllä itseä kiinnosta ollenkaan... lähinnä tämä uusi "hähää julkaistaan / emme julkaise" -meininki.

Enpä usko kuitenkaan että Sony on suoranaisesti päässyt naruja vetelemään ihan helpolla. Kun lisenssipeliä lähdetään tekemään, sopparissa luulisi lukevan mille alustoille peli julkaistaan ja millä aikatauluilla, tai yleisesti että se julkaistaan kaikille halutuille alustoille. Jos näin ei lue ja Sonyn pojat pääsisivät yhtäkkiä sanomaan mille alustoille pelin saa julkaista, sataa paskaa niskaan melko paljon sopimuksen laatineelle asianajajalle. Jos Atari on kärsinyt talouden suhtanteista, niin todennäköisin syy lienee se, että fyffet on lopussa ja usko peliin ei olekaan enää omistajien puolelta riittävän vahva.Tämän jälkeen Sony astuu remmiin julkaisussa rahallisella avustuksella pienillä ehdoilla viivästyksestä muille alustoille ja Atari saa mnimoitua tappioitaan, tai maksimoitua voittojaan. Ja kun talous sen sallii, julkaisee Atari sitten itse nuo loput versiot. Sony nähtävästi kustantaa vain omansa.

Tämä on tietysti kaikki minun kuvitelmaani enkä tiedä oikeista bisnesmalleista mitään, mutta jos itse lähtisin toisen tahon omistaman brändin tuotetta tuottamaan, valmistamaan tahi suunnittelemaan, niin ensimmäinen asia minkä varmistaisin, olisi se, että omistaja taho ei pääse viime tingassa löytämään porsaan reikiä sopimuksista ja estämään rahojen saantia tuotteesta. Kun sopimus on kerran tehty, niin sen ehtoja on kummankaan osapuolen vaikea muuttaa yksinään, vaikka kuinka omistaisi oikeudet brändiin (tässä tapauksessa Ghostbusters-elokuviin). Sopimuksen myötä toiselle osapuolelle on kuitenkin siirtynyt oikeus käyttää brändiä sopimuksen mahdollistamilla tavoilla, eikä Sonylla ole sen jälkeen sananvaltaa asiaan, ellei sopimusta olla rikkomassa.

Epäilisin että yhtä lailla tähän rakoon olisi voinut päästä jalkaansa tunkemaan niin Nintendo kuin Microsoftkin, mutta Sony lienee sitten ollut ensimmäisenä, tai tarjonnut parasta sopparia. Erityisesti jos pyrkimyksenä on julkaista jonkin sortin komboa pelistä ja leffasta. Leffojen hintaa ei voine hilata ylöspäin pelin varjolla, mutta pelin hintaa voinee hilata ylöspäin ylimääräisillä leffoilla. Itse tuskin tulee hommattua peliä tai leffoja, mutta fanille tuollainen paketti voisi olla kovakin juttu ja jopa houkutella ostamaan pleikkarin, jos sellaista ei vielä löydy.

Hetkinen...

"This is article is misleading. As far as I know this distribution deal with Sony is for the EU only. Phil Elliot could you maybe put something in there to address that this does not effect the US release?

-John Kauderer,
Marketing Services Manager, Atari "

Tämähän on kiintoisaa...

samapa tuo, kummatkin koneet kun omistan niin ei tarvi parkua, ostetaan pleikkarille siis.

Tarkoittaako tämä nyt sitä että pelistä on tulossa niin hyvä, että sen vuoksi ostetaan PS3?
Aika kovilla mennään :)

Sanonpa vain vanhan valitukseni että taas kuluttajaa kiusataan. Multiplattarien julkaisut ja lisäsisältö joka koneelle samaan aikaan tai ei ollenkaan!

Kovalchuk:
"Voithan tottakai käännellä ja väännellä tapahtumia ihan miten haluat"

Niin, tuollaisen toimintamallin olemassaolonhan olemme totisesti saaneet havaita aivan käytännössä ja niin useaan otteeseen. Mikään sokea fanitus ja PR-spinnailu ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että Sonyn konsolit ovat ainoat laitteet, joille Ghostbustersin julkaisemisen riskiä Atari ei uskalla ottaa.

"Mikään sokea fanitus ja PR-spinnailu ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, "

Vaikka näin juhlallisesti lausutkin, niin heti seuraavassa sivulauseessa kuitenkin tähän itse sorrut. PS2 on kuitenkin edelleen myydyin konsoli maailmassa ja Euroopassa, ja siihen päälle vielä uudemmat Playstation inkarnaatiot. Tuskinpa tämä leijonanosa markkinoista Ataria olisi kiinnostanutkaan..

Käytännössä Sony palautti osan saamistaan lisenssirahoista Atarille varmistaakseen markkinointirauhan pelille Euroopassa.

"Tässähän kävi niin, että rahavaikeuksissa oleva Atari piti pelin julkaisua Sony-konsoleilla liian suurena taloudellisena riskinä, koska myyntiluvut voivat jäädä niin pieniksi, että PS-porttausprojektit jäävät tappiollisiksi."

Jaa, senkös takia se Microsoftkin toimi NG2:n julkaisijana? Tecmo ei siis uskaltanut ottaa floppausriskiä XO:lla? Noh, näin jälkikäteen ajateltuna viisas veto (almost 1 million sold OMFG). Aina oppii jotain uutta.

Joo, todellisuudessa Atarilla ei taida riittää paalu kaikkien nimikkeiden yhtäaikaiseen julkaisuun ja näin Sony poimi omenat korista.

Btw, vaikken tiedäkään mitä tarkoitat porttausprojekteilla, PS3 on tämän pelin pääkehitysalusta.

"Btw, vaikken tiedäkään mitä tarkoitat porttausprojekteilla, PS3 on tämän pelin pääkehitysalusta"

Oikeastaan sama mikä on tämän pelin pääkehitysalusta, peli rullaa komeasti PS2:lla ja PC-versio on raporttien mukaan kevyesti hienoin.

Toivottavasti tää on region free, jotta pääsee tilaamaan XO-version play-asiasta tai VGplussasta 16.6 julkaisuun. Tää näyttää olevan Sony-yksinoikeus vain euroopassa, ja jos tää on region free niin eikun euroopan ulkopuolelta tilaukset vain kehiin muille kuin Sonyn vehkeille ;-p

DS-versio tulee ehkä ostettua ainakin, jos XO-versiota joutuu odottelemaan.

pikaedit. nopeasti vilkaisin play-asiaa, ja siellä näyttää sille että olisi aluekoodattu. Pitää odotella vielä muuta tietoa asiasta, jospa tuo vaikka olisi väärä tieto. Jos pitää paikkansa, niin DS-versio sitten vaan ostoon, jos se on mistään kotoisin ja tulee halu pelata Haamujengi-peliä ennen joulua :-|

Waahto:
"PS3 on tämän pelin pääkehitysalusta."

Siis esimerkiksi Wii- ja DS-versiot onkin portattu PS3:lta? Jos pystyt osoittamaan tuon todeksi, tämä ainoastaan vahvistaa käsityksiäni... ;)

Waahto:
"Jaa, senkös takia se Microsoftkin toimi NG2:n julkaisijana? Tecmo ei siis uskaltanut ottaa floppausriskiä XO:lla?"

Varmaan oikeasti ymmärrät, että Ninja Gaiden 2 on yksi niistä lukuisista XO-yksinoikeuspeleistä (PS3:llahan pelataan Xbox 1 -porttausta), ei monialustajulkaisu jonka kohdalla tietyt konsolit ovat muita suurempia taloudellisia riskejä.

"Jos pystyt osoittamaan tuon todeksi..."

Aivan, voisit itsekin joskus kokeilla, etkä vain esitellä teorioitasi.

"tämä ainoastaan vahvistaa käsityksiäni... ;)"

Jotka ovat sitten ilmeisesti täysin ymmärrykseni ulottumattomissa...

"PS3:llahan pelataan Xbox 1 -porttausta"

Periaatteessa kyllä, pohjana on käytetty NG Blackia. Mutta olisihan se devaajien työn totaalista väheksymistä sanoa, että kyseessä olisi puhdas porttaus.

"Ninja Gaiden 2 on yksi niistä lukuisista XO-YKSINOIKEUSPELEISTÄ..."

Aivan, aivan...

PS. "Siis esimerkiksi Wii- ja DS-versiot onkin portattu PS3:lta?"

No, last-gen-versiot tietenkin erikseen (lighting some flames :D). PS2-versio on Wii-porttaus ja PSP-versio on PS2-porttaus.

JUURI TÄTÄ ODOTINKIN!!!!

Aivan kuten epäilinkin, vastaväittäjäni ei kyennyt todistamaan ainoatakaan omaa väitettänsä ja joutui myöntämään oman lausumani oikeaksi. Ilotulitus!!1

Hyvähän tästäkin sitten tuli :D

Pääkehitysalusta floppasi aika pahasti.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi