Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

PopCap Games: innovatiivisuus on pysähtynyt hardcore-peleissä

Satunnaispelaajille suunnattuja flash-pelejä sekä lähitulevaisuudessa DSi:lle, Wiille, Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle kevyempiä pelitapauksia kehittävän PopCap Gamesin toimitusjohtaja David Roberts moitti Hollywood-mittoihin paisuneita nykypelejä.

- Jos katsotaan asiaa historiallisesti, niin pelejä on pelattu aina olleet laajan yleisön voimin. Pelit olivat miehille ja naisille, nuorille ja vanhoille ja niitä pelattiin salonkien pöydillä ja automatkoilla. Kun näimme Pac-Manin ja Space Invadersin nousun vasta joskus 70-luvulla, uusi demografia kaappasi pelit itselleen: nämä olivat 14 - 24 -vuotiaat nuoret miehet jotka aloittivat pelaamisen laumoissa. Koko teollisuus kasvoi heidän ympärilleen ja kukoisti, Roberts kertasi Seattlen Casual Connect -konferenssin puheessaan.

Teollisuus keskittyi tähän demografiaan entistä kapeammin, vaikka se kattaa vain 13 prosenttia väestöstä.

- Hardcore-peliteollisuutta ohjaavat määräilevät jättiyhtiöt, "400-kiloiset gorillat". He ovat jatkaneet suurempien ja kalliimpien pelien tekemistä pienelle yleisölle. Välttämättömyytenä heidän täytyy ottaa pienempiä riskejä ja ylläpitää miljoonabudjetteja. Väittäisin että pelien innovatiivisuus on lähes pysähtynyt hardcore-osastossa tai ainakin jäänyt matelemaan, Roberts pamautti.

David Roberts vertasi hardcore-peliyhtiöitä Hollywood-studioihin, joiden isot budjetit ja riskien ottamisen vastahakoisuus on lukinnut yhtiöt hittipelien ja jatko-osien kankeisiin kaavoihin. Casual-pelistudiot ovat PopCap-johtajan mielestä taas kuin indie-elokuvastudioita, jotka ottavat pienen budjettinsa vuoksi enemmän riskejä ja mahdollisesti kehittävät luovempia pelejä.

Galleria: 

Kommentit

Sanana "innovatiivisuus" on kärsinyt inflaatiota sen verran paljon, että jo sen näkeminen pistää kääntämään sivua.

Suurten megapelien rinnalla kulkee jatkuvasti pieniä uuden oivaltaneita pyristelijöitä, siis juuri näitä joita löytyy verkkokauppojen hyllyltä. Menevät hauskoina välipaloina, mutta ei tuollainen vain yksinkertaisesti riitä. Tarvitaan niitä mammuttimaisia megaeepoksia luomaan elämää suurempia tarinoita, jotka tekevät tästä harrastuksesta niin suuren.

Totta joka sana. Pelien seikkailumieli on kuollut ja mennyt päin Hollywoodia. Mä melkein kirjaimellisesti katson uutta megaepokkia yhtä mielelläni, kuin seuraavaa kesäblockbusteria Amerikasta. Onneksi sitä seikkailumieltä löytyy vielä tästäkin viihteenmuodosta, se vain pitää osata etsiä. Indiepeleistä esimerkiksi löytyy koko ajan uutta pelattavuutta. Niiden evoluutio kiitää torakoiden nopeudella. Selainpelien evoluutio on taudin luokkaa. Kaupalliset dinosaurukset raahustavat lamassa henkitoreissaan, onneksi Wii hämmentää ketterämpänä otuksena teollista kenttää. Sen hämmentäminen vie vain aikansa, mutta olen iloinen, että joku sen tekee jottei pelit teollisena tuotteena menehdy.

Innovatiivisuus on kärsinyt koska riskit ovat liian suuret. Jossain DS peleissä voisi kokeilla uusia asioita kun niihin ei mene rahaa niin paljoa, mutta ei kovin helposti näissä "hollywood" peleissä.

Jäin jo minäkin pois tuosta "demografiasta", eikä sillä linjalla varmasti peliteollisuus pitkälle pötkisi.

Näin se kyllä on.

World of Goo, on varsinkin erittäin hyvä esimerkki innovaatiosta.

Vaikka Boom Bloxia en olekkaan pelannut, siinä on myös innovatiivinen idea vaikka jättifirmalta tuleekin.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi