Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Suomen Xbox-asiantuntija käy työhön

Microsoft on palkannut 26-vuotiaan Jarno Kallungin Suomen peliasiantuntijaksi. Hänen tehtävänään on raportoida digitaalisen viihteen ilmiöistä pelaajan näkökulmasta ja tuoda asioita julki bloginsa kautta. Kallunki kirjoittaa blogiaan huomisesta alkaen.

Työnhaku asiantuntijatehtävään alkoi marraskuussa DigiExpo-messuilla. Yhteensä hakijoita oli liki kolmesataa. Kallunki erottui joukosta erityisesti yhteisöosaamisensa ja verkkopelikokemuksensa ansiosta.

- Me Suomen Microsoftilla teemme täyttä päivää saadaksemme pelit markkinoille ja kertoaksemme tuotteistamme mahdollisimman monelle. Tarvitsimme henkilön joka keskittyy ja syventyy pelaamisen maailmaan, koti- ja viihdeyksikön johtaja Jari Keskitalo kertoo.

Keskitalon mukaan Microsoft saa peliasiantuntijan kautta suoran kanavan kohderyhmäänsä ja näkemystä pelaamisesta osana digitaalista elämäntapaa. Suomen lisäksi myös Ruotsi, Norja ja Tanska saivat oman asiantuntijansa. Nelikko pitää tiiviisti yhteyttä toisiinsa ja täydentää kuvaa pohjoismaalaisesta pelaajasta.

Microsoftin tiedote maalailee, ettei pelaaminen ole vain neljän seinän sisään sulkeutuvien hupia. Maailmanlaajuisen Xbox Live -palvelun kautta myös Kallunki on löytänyt sekä suomalaisia että ulkomaalaisia ystäviä, joiden kanssa on järjestetty tapaamisia pelien ulkopuolella.

- On ollut hienoa seurata Xbox Live -maailman yhteisöllisyyden kasvua ja pelaamisen murrosta pienen porukan huvista valtaväestön viihteeksi, verkossa Killinä tunnettu Kallunki kertoo.

- En olisi ensimmäisenä uskonut, että videopelien kautta voi saada elinikäisiä ystäviä myös ulkomailta. Heidän tapaaminen oli mahtava kokemus eikä varmasti viimeinen laatuaan.

Galleria: 

Kommentit

Toivottavasti Jarno (o)saa kirjoittaa myös jotain omaa sisältöä, eikä vain suomenna Microsoftin pr-puheita.

loomis, siihen voi aika pitkälti luottaa. Kyseessä on hyvin asiallinen kaveri.

Mielenkiinnolla odottelen avautumisia blogiin. :)

Onnea vaan Killille unelmapestistä! Ilmeisen selvästi intohimoinen pelaaja, jolle peliteollisuus ja sen ympärillä vellovat lieveilmiöt ovat sitä parasta saippuaoopperaa.

Kun kynäkin näyttäisi pysyvän kädessä ja Urheilukanavan chätin perusteella ulosantikin on kohdallaan, ei tässä voi epäonnistua.

Eniten tältä odottaa sisäpiirin uutisia ja suorana kanavana olemista pelaajien ja Microsoftin välillä. Suomen kielellä, ilman virolaista aksenttia :D

Milloin me voidaan alkaa esittää toivomuksia? Rallia ja formulaa, ktos! :)

Mielestäni tuo on ihan mielenkiintoinen kokeilu. Aivan unelma-ammatiltahan tuo kuulostaa. Saa nähdä nyt sitten millaiseksi se lopulta muodostuu.

Ehkä Killin kautta saa viestiä paremmin perille millaisista peleistä täällä tykätään pelata.

"Ehkä Killin kautta saa viestiä paremmin perille millaisista peleistä täällä tykätään pelata."

Jeps. Jatko-osia :)

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=95&news_id=20074544

" En usko, että pelejä vaivaa luovuuden puute. Jatko-osia julkaistaan nimenomaan sen takia, että pelaajat haluavat hyville innovatiivisille peleille jatkoa, uuden kokemuksen, uuden tarinan"

Osittain totta. Monet haluat uuden Halon, uuden Metroid Primen, uuden Metal Gearin jne... Mutta on myös monen monta jatko-osaa joita ei olisi pitänyt ikinä julkaista. Ja niihin käytetty panostus olisi voitu käyttää innovatiivisiin ja luoviin peleihin.

Joka tapauksessa Killille menestystä työhön, toivottavasti tämä tosiaan rakentaa vahvempaa sidettä pelaajien ja microsoftin välille...

Lainaus Taloussamista meni tarkalleen alla olevasti (kun tuosta Masin lainauksesta on irroitettu sanomani asiayhteydestä )... Toimittaja kyseli siis luovuuden puutteesta...

***

Pelien budjetit ovat kymmenen viime vuoden aikana kasvanee yhtä isoiksi kuin Hollywood-elokuvien tuotantokustannukset. Kohonneiden kustannusten takia pelikustantajat eivät ota riskejä, vaan julkaisevat peleistä tuttuja jatko-osia.

Kallunki ei usko, että jatko-osat ovat merkki luovuuden katoamisesta peleistä.

En usko, että pelejä vaivaa luovuuden puute. Jatko-osia julkaistaan nimenomaan sen takia, että pelaajat haluavat hyville innovatiivisille peleille jatkoa, uuden kokemuksen, uuden tarinan.

Pahoittelen kun siteerasin noin pienen pätkän, pelkkä linkitys ei tosiaan riitä jos vaikka tuota artikkelia ei jatkossa olekaan tuolla jne. Ilmaisin myös oman mielipiteeni huonosti, ja laitoin vitsinä tuon "Jeps, jatko-osia" (siksi hymiö, mutta silti huono vitsi) sillä toi artikkelikin oli otsikoitu isolla "Pelaajat haluavat jatko-osia".

Ja pointtinani oli se, että juurikin tämä kappale:
"Pelien budjetit ovat kymmenen viime vuoden aikana kasvanee yhtä isoiksi kuin Hollywood-elokuvien tuotantokustannukset. Kohonneiden kustannusten takia pelikustantajat eivät ota riskejä, vaan julkaisevat peleistä tuttuja jatko-osia."

tarkoittaa mielestäni sitä, että hyvä peli, kuten Halo/Gears of War saa jatkoa varmasti (ja hyvä niin) mutta en kyllä millään usko että niitä voidaan luoviksi/innovatiivisiksi sanoa vaikka niihin tulisi uusi tarina tai jokin ohjaustapa muuttuisi hieman. Jatkoa tulee sen takia että se myy varmasti, ja ne on odotettuja pelejä (itsekin odotan todella paljon muutamia jatko-osia), mutta luovuuden kanssa sitten taas niillä ei usein ole mitään tekemistä. Eli usein ne voivat olla erittäin hyviä pelejä, mutta eivät välttämättä luovia. Itse ostaisin sata-varmasti uuden jatko-osan gears of warille, ja toivoisin että melkein mitään ei muuteta paitsi uusi tarina, uusia örkkejä/aseita, mutta en todellakaan odota että siinä olisi sitä luovuutta käytetty.

Minun kirjallinen ulosanti on usein aika heikohkoa, ja voisin koittaa kiteyttää tämän siihen, että jatko-osat ovat usein hyvin lähellä edeltäjäänsä, jolloin tarve luoda uutta on paljon pienempi, kuin kokonaan uuden pelin luominen tyhjästä.

Joo ei tarvitse pahoitella...

Tuo kappale, joka on pointtinasi, ei ole minun suustani vaan toimittajan kirjoittamaa. Painetussa printissä on muutenkin eri otsikko kuin verkossa. Sanoman voi täten ymmärtää eri tavalla.

Pointtini oli se, että peleistä ei ole luovuus loppunut vaikka jatko-osia paljon tehdäänkin. Pelaajat haluavat myös jatko-osia.

Jatketaan keskustelua... :)

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi