Torstaina Japanissa julkaistu Final Fantasy XIII myi Enterbrainin laskelmien mukaan julkaisuviikollaan 1 516 532 kappaletta. Mukana luvussa ovat erikospainokset sekä PlayStation 3 Final Fantasy XIII Lightining Edition, joka pelin lisäksi sisältää sankarittaren kuvalla koristellun valkean PS3-konsolin.
Hittipeli veti myös PS3:n myynnin uuteen ennätykseen, kuun viime viikolla konsoleita meni kaupaksi 245 406 kappaletta. PS3:a on nyt myyty Japanissa kaikkiaan 4 265 969 kappaletta.
Kommentit
Samaan aikaan FF13 myi aloitusviikoll...
Samaan aikaan FF13 myi aloitusviikollaan vähemmän kuin yksikään numeroiduista edeltäjistään PlayStation-konsoleilla. NeoGAFista:
Final Fantasy VII - 2.034.879
Final Fantasy VIII - 2.504.044
Final Fantasy IX - 1.954.421
Final Fantasy X - 1.749.737
Final Fantasy XII - 1.840.397
Mahewcoro: Unohdit X-2:n, joka myi mu...
Mahewcoro: Unohdit X-2:n, joka myi muistaakseni hieman alle 1.5milj ensinmäisellä viikolla. Maailmanlaajuisesti XIII tulee luultavasti myymään enenmän kuin edellinen osa (FFXII: 5.68milj http://www.vgchartz.com/games/game.php?id=765®ion=All )
Iha jees. Pakko itekin tukee ainakin ...
Iha jees. Pakko itekin tukee ainakin parilla kappaleella (xo & ps3).
Tuure, en unohtanut. Kertoo kuitenkin...
Tuure, en unohtanut. Kertoo kuitenkin jotain, että FF13 painii samassa sarjassa kuin X-2, vaikka julkaistiin Japanissa vuoden parhaana myyntisesonkina, valtavan bundletuksen ja massiivisen mainoskampanjan tukemana. Ja tulevastahan emme voi tietää, tällä hetkellä todellisuus on kuitenkin että FF13 jäi taakse edeltäjistään, sarjan alimpaan aloitusviikkoon X-2:n kaltaisen outolinnun seuraan.
Mahewcoro: Eipä ole laitekantakaan ve...
Mahewcoro: Eipä ole laitekantakaan verrattavissa edellisiin FF peleihin. Lähimpänä on luultavasti FFX:n julkaisu jolloin PS2:sia taisi olla karvan päälle 5milj japanissa. Peli kuitenkin tulee myymään yli 2 milj japanissakin. Ei se siis mikään floppi ole. Rahallisesti itseasiassa julkaisu on melkein DQIX:n luokkaa. Molemmat tekivät noin 150milj$ julkaisuviikollaan. (DQIX:n julkaisu hinta oli päälle 2000 yeniä alhaisempi)
FFXIII yhteistulos tullee kyllä olema...
FFXIII yhteistulos tullee kyllä olemaan melko suuri, kun XO:llakin varmasti tulee myymään ihan mukavasti. Ja ihan hyvä tuloshan tuo on, varsinkin kun PS3:n laitekanta tosiaan on hieman heikohko jopa ihan kotikentällään. Wiillä olisi myynnit olleet todennäköisesti suurempia, mutta ehkä ihan hyvä, ettei nämä molemmat Square Enixin lippulaivat jääneet Wiin exclusiveiksi.
Final Fantasy X:n julkaisuviikolla Ja...
Final Fantasy X:n julkaisuviikolla Japanissa oli myyty 4,7 miljoonaa PS2:ta, eli ero laitekannassa ei ollut merkittävä, etenkin kun ottaa huomioon että FFX:ää ei bundletettu, vaan peli sai myydä omillaan. FF7:n julkaisun aikaan PS1:n laitekanta oli myös vastaavan pieni.
Dragon Quest IX myi julkaisuviikollaan 2,3 miljoonaa. Sen jälkeen se on myynyt 1,7 miljoonaa päälle täydellä hinnalla, ja on nyt myynein DQ-peli koskaan. Siitä huolimatta kehityskulut olivat valtavasti alemmat kuin Final Fantasy 13:lla. Tuuren optimistisen arvauksen mukaankaan FF13 ei tule saavuttamaan edes Dragon Quest IX:n ensimmäisen viikon myyntilukuja. Kumpaakohan Square Enix pitää sinä todellisena menestyksenä, ja kumpaa valitettavana luovutusvoittona?
Tässä vaiheessa kuitenkin kiinnostaisi tietää, mitä mieltä japanilaiset pelaajat ovat. On mahdollista, että heikon aloitusviikon jälkeen FF13:sta tulee myös heikoimmin myynyt FF-sarjan pääedustaja yli 15 vuoteen, kun sarja oli vasta nousemassa suosioon.
Vaikka sitä yrittäisi kuinka huonossa...
Vaikka sitä yrittäisi kuinka huonossa valossa noita myyntejä katsoa niin se on silti joka tapauksessa aika uskomaton suoritus, että enemmän kuin joka kolmas PS3:n omistaja Japanissa osti FFXIII:ta. Ja siinä vasta ensimmäisen viikon myynnit.
Myynti aloitettu viime torstaina ja n...
Myynti aloitettu viime torstaina ja nyt mennään vasta maanantaissa, joten pitäkää vielä pipoistanne kiinni :)
FF 13 on kyllä Mahewcoron arkkiviholl...
FF 13 on kyllä Mahewcoron arkkivihollinen, ei taida olla montaa ko. peliä käsittelevää uutista missä terävä kieli ei puolihuolimattomasti ole toteamassa minkälainen epäonnistuminen on kyseessä.
Niin, eiköhän kannata vielä hetki odo...
Niin, eiköhän kannata vielä hetki odotella sitä miten FFXIII lähtee myymään. FF-sarja on toki aina myynyt huimasti, mutta eihän siitä ole kuin hetki, kun JRPG-genren sanottiin olevan jo ihan pasé jopa Japanissa, mutta kyllähän sielläkin vielä näyttäisi maistuvan ihan mukavasti.
Final Fantasyn menestyminen ei pitäisi olla keneltäkään pois. Menestys takaa, että jatkossakin kehittäjät jaksavat panostaa peleihinsä ja näitä suurprojekteja nähdään myös tehokonsoleilla.
Sen perusteella mitä FF13:sta tiedetä...
Sen perusteella mitä FF13:sta tiedetään, ei välttämättä voida sanoa että kehittäjät ovat jaksaneet panostaa. FF13 oli alunperin tarkoitus kehittää PS2:lle, ja päätös siirtää se "tehokonsolille" saattoi olla yksi Squaren kehnoimmista bisnespäätöksistä pitkään aikaan.
Tämän vuoksi jatko ja pelaajien kommentit ovatkin nyt kiinnostavia: mainokset, hype ja sarjan maine ovat tehneet tehtävänsä. Nyt näiden 1,5 miljoonan pelaajan mielipide ratkaisee, jatkaako peli myymistä vielä pitkään, vai alkaako se pudota vauhdilla.
Joululoma ja uusi vuosi kuitenkin tulevat päälle, niin että tältä erää näitä seikkoja ei voi kuin arvuutella.
Minulle ratkaisee ainoastaan se, onko...
Minulle ratkaisee ainoastaan se, onko pelin tarina hyvä. Viis siitä myykö älyttömiä, vaiko ei. Toivottavasti ollaan menty parempaan suuntaan FFX-Röpellyksestä, jonka juoni oli aika köyhä. Musiikit tosin siinä osassa olivat ensiluokkaiset. Tämänkään osan musiikkivalikoima ei vaikuta hullummalta, tosin jää tällä erää minun mielestäni jälkeen kympin mahtavan musapuoleen verrattuna. Tämän uusimman osan batle-teema on ainut, josta tykkään. Muista pelin kipaleista en olekaan sitten niin innostunut. Joka tapauksessa ellei FF-13 saa kehuja juonen suhteen suomalaisilta pelaajilta, jää se minun kohdallani täysin surutta kaupan hyllylle. Älä nyt mokaa S-E. Olisi nääs kiva saada pitkästä aikaa jokin kunnollinen roolipeli räpellettäväksi.
Mahewcoro: FF sarjan kohdalla tippumi...
Mahewcoro: FF sarjan kohdalla tippumista on tullut jo PS2 ajoista lähtien joten ei suosio täysin laitekannasta ole riippuvainen. DQ on muutenkin joka sukupolvessa ollut suositumpi rope japanissa kuin FF. Tiedämme varmasti kumpi näistä sarjoista on suositumpi länsimaissa... Emme tietysti voi vielä tietää XIII:n lopullisia myyntejä Japanin maalla, mutta itseasiassa pieni laitekanta voi kääntyä tässä kohtaa jopa eduksi. PS3:lla ei juuri JRPG:tä ole joten voipi olla että tällä FF pelillä on hieman entisiä paremmat myynnit julkaisun jälkeenkin. Tämä on tietysti arvuuttelua.
Tässä vielä hieman sitä sinun kaipailemaan tietoa reaktioista.
FFXIII: http://www.amazon.co.jp/product-reviews/B000FNQXEO/ref=dp_db_cm_cr_acr_t...
FFXII: http://www.amazon.co.jp/product-reviews/B000EOVS08/ref=dp_db_cm_cr_acr_t...
Eli näyttäisi saavan parempia arvosanoja kuin XII.
Mahewcoro: "FF13 oli alunperin tarkoi...
Mahewcoro: "FF13 oli alunperin tarkoitus kehittää PS2:lle, ja päätös siirtää se "tehokonsolille" saattoi olla yksi Squaren kehnoimmista bisnespäätöksistä pitkään aikaan."
Nyt en ymmärrä. Selitäs hieman tarkemmin. Onko siis kehityskustannukset olleet todella korkeat vai miksi tämä olisi yksi yrityksen kehnoimmista bisnespäätöksistä? Nythän peli siis tulee saamaan melko suuren yleisön länsimaissa, johon Squre-Enix käsittääkseni myös pyrkii nykyään.
Avanto, katso nuo myyntiluvut ylempää...
Avanto, katso nuo myyntiluvut ylempää, ynnää siihen ne paisuneet kustannukset ja viivästynyt kehitys. PS2-version kehitys aloitettiin jo 2004, käytännössä prosessi jouduttiin nollaamaan kun projekti siirrettiin PS3:lle. Jos FF13 olisi julkaistu PS2:lle, olisi se todennäköisesti ollut paitsi erilainen peli, myös tullut markkinoille helposti kaksi, jopa kolme vuotta aikaisemmin (vuosi FF12:n jälkeen, kun PS2:n menekki oli vielä hyvää), se olisi maksanut vähemmän, sillä olisi ollut suurempi ostajakunta, ja PS3:n laitekanta ei olisi rajoittanut julkaisuajankohtaa eikä myyntejä. Mikä yleisö olisi ollut suurempi kuin PS2:n omistajat?
Tuure, kannattaa vielä muistaa että näissä FF13:n myynneissä on mukana vielä ne bundletkin. Kyllä tässä ihan selvästi näkee että kiinnostusta peliin on kyllä, mutta PS3:n laitekanta ja itse konsoli rajoittavat kiinnostunutta ostajakuntaa. Tietenkin on täyttä povailua, mitä myyntiluvut olisivat olleet PS2:lla, mutta kyllä on helppo uskoa että ne olisivat olleet samaa luokkaa kuin FF10:llä ja FF12:lla.
FFXIII:n myynnit (1.516.532) on kyllä...
FFXIII:n myynnit (1.516.532) on kyllä kuitenkin todella lähellä Final Fantasy X:n (1.749.737 ) ja Final Fantasy XII:n (1.840.397) myyntejä, minkä lisäksi tällä tulee olemaan varsin hyvät myynnit myös Euroopassa ja Jenkeissä, näin uskoisin. Ehkä PS2:n FF-pelien tasolle ei lopulta päästä, mutta katsotaan nyt rauhassa.
Ja kannattaa muistaa, että Sony on hyvinkin saattanut auttaa kehityskustannuksissa, jotta saivat pitää Japanin exclusivena ja samalla myös Microsoft on saattanut laittaa rahaa palamaan, että saivat ylipäätänsä pelin konsolilleen. En toki näistä tiedä varmana, mutta mahdollistahan tämä on hyvinkin.
Ja paljon nämä kehityskustannukset ovat sitten nousseet PS2:n ajoista? Olisiko jotain vertailua heittää, ihan vain mielenkiinnonkin vuoksi.
"Sen perusteella mitä FF13:sta tiedet...
"Sen perusteella mitä FF13:sta tiedetään, ei välttämättä voida sanoa että kehittäjät ovat jaksaneet panostaa. FF13 oli alunperin tarkoitus kehittää PS2:lle, ja päätös siirtää se "tehokonsolille" saattoi olla yksi Squaren kehnoimmista bisnespäätöksistä pitkään aikaan."
Voi hemmetti, yrittäisit nyt trollata vähän vähemmän. Eivät jaksaneet panostaa? Niin, eihän sitä panosteta peliin, joka uudistaa aivan hirveästi asioita ja jonka kehittäminen on kestänyt sen 4+ vuotta.
Ja kaikki eivät halua pelata niitä Nintendo DS-pelejä, jotka eivät jotain The World Ends With You'ta lukuun ottamatta tunnu yhtään SNES-pelejä edistyksekkäämmiltä. Tai heitellä koko pelin ajan asioita niin kuin Crystal Bearersissa.
"Tämän vuoksi jatko ja pelaajien kommentit ovatkin nyt kiinnostavia: mainokset, hype ja sarjan maine ovat tehneet tehtävänsä. Nyt näiden 1,5 miljoonan pelaajan mielipide ratkaisee, jatkaako peli myymistä vielä pitkään, vai alkaako se pudota vauhdilla.
Joululoma ja uusi vuosi kuitenkin tulevat päälle, niin että tältä erää näitä seikkoja ei voi kuin arvuutella."
No hohhoijjaa. Final Fantasyn myyntiluvut ovat aina tulleet alas ja nopeasti.Ekalla viikolla sen 1,6-2,0 miljoonaa, tokalla viikolla enää murto-osa siitä. Ensimmäisen viikonkin luvuista sen ensimmäisen päivän myynnit ovat jotain 80+% .
"PS2-version kehitys aloitettiin jo 2004, käytännössä prosessi jouduttiin nollaamaan kun projekti siirrettiin PS3:lle."
Aloitettiin joo, mutta heillä ei ollut mitään muuta kuin placeholder-Yuna juoksemassa keskeneräisissä Cocoon-ympäristöissä. Kyllä, tuo nollattiin täysin, mutta FFXIII ei todellakaan ollut pitkällä tuossa vaiheessa.
"Jos FF13 olisi julkaistu PS2:lle, olisi se todennäköisesti ollut paitsi erilainen peli"
Niin olisi (siis pelattavuudeltaan), mikä olisi ollut huono asia. Jos juonta, Nomuran hahmodesignia yms. vihaavat ihmiset ovat jotain kehuneet, niin sitten nopeatempoista ja hauskaa taistelusysteemiä, joka olisi todennäköisesti ollut täysin erilainen PS2:lla. Hyvä siis, että uskalsivat tuoda pelin seuraavalle konsolisukupolvelle.
" myös tullut markkinoille helposti kaksi, jopa kolme vuotta aikaisemmin (vuosi FF12:n jälkeen, kun PS2:n menekki oli vielä hyvää)"
Joo ei. Ehkä kaksi vuotta FFXII:n jälkeen, mutta silloin tämä "next-gen" olisi ollut jo päällä, mikä ei välttämättä ole se paras hetki julkaista enää pelejä.
"Tuure, kannattaa vielä muistaa että näissä FF13:n myynneissä on mukana vielä ne bundletkin. "
Ja mitä väliä tuolla taas on? Ei yhtään mitään, koska nuo ihmiset olisivat joka tapauksessa ostaneet FFXIII:n ja erikseen sitten PS3:n, jos eivät omistaneet vielä PS3:a.
"se olisi maksanut vähemmän, sillä olisi ollut suurempi ostajakunta, ja PS3:n laitekanta ei olisi rajoittanut julkaisuajankohtaa eikä myyntejä."
Yksinkertainen fakta on se, etteivät kehittäjät voi ikuisesti rypeä PS2:n suojissa. Siitä on siirryttävä eteenpäin ja on ihan hyvä etteivät kaikki siirry pelkiksi Nintendo DS:n ja PSP:n tukijoiksi. Ja mitenköhän PS3:n laitekanta on taas julkaisuajankohtaan vaikuttanut? Final Fantasy on Dragon Questin ohella sellainen pelisarja, että sehän pistää ihmiset ostamaan laitteen, jos eivät vielä sitä omista. Ja myyntejäkin rajoittaa vain peliteollisuuden tila tällä hetkellä Japanissa (Crystal Bearers floppasi Japanissa täysin, vaikka on paljon suositummalla Wiillä), ei niinkään (vain ja ainoastaan) laitekanta. FFXII:n julkaisuun mennessä PS2:a oli monta kertaa enemmän Japanissa kuin FFX:n julkaisun aikoihin, mutta ensimmäisen viikon myynnit vain noin 100 000 kpl enemmän. Ne ihmiset ostavat FF:n jotka sen haluavat, olipa konsolia valmiiksi töllön edessä tai ei.
FF sarja poikkeaa Dragon Questista siinä mielessä, että se muuttuu etenkin juuri DQ:in verrattuna melko paljon osasta osaan (etenkin 2000-luvun puolella). Siinä missä DQIX ei juurikaan poikkea alkuaikojen Dragon Questeista, FFXIII poikkeaa alkuaikojen FF:stä täysin. Siksi jokainen osa aiheuttaa enemmän tai vähemmän jakautumista, kun taas Dragon Quest fanit jatkavat tyytyväisenä saman pelin pelaamista kerta toisensa jälkeen. Siitä johtuu ehkä osaltaan myös sarjan jatkuvasti laskevat myyntiluvut (FFVIII:n jälkeen). Kun FFVIII ei ollutkaan täsmälleen sitä mitä jotkut fanit halusivat (FFVII:n toisinto) ja etenkin kun siitä eteenpäin ollaan tarjottu hyvin erilaisia FF-julkaisuja, niin osa faneista "luovuttaa" FF-pelien suhteen. Siinä missä Dragon Quest fanit pysyttelevät sen parissa, koska he saavat aina vain lisää sitä samaa, esim Final Fantasy XII:n Matsuno-touchista pitäneet saattavat vilkaista XIII:n suuntaan ja todeta, että se on taas jotain animuhörhöilypaskaa ja jättää pelin ostamatta. Se on ongelma ehkä myyntien kannalta, mutta mielestäni myös yksi selkeä vahvuus FF:n suhteen. Ne muuttuvat eivätkä jämähdä menneisyyteen.
"Ja paljon nämä kehityskustannukset ovat sitten nousseet PS2:n ajoista? Olisiko jotain vertailua heittää, ihan vain mielenkiinnonkin vuoksi."
FFXII taisi maksaa 40+ miljoonaa dollaria ja sillähän oli samanlainen pitkittynyt kehitysprosessi. Sitä en kyllä lähtisi vertailemaan suoraan FFXIII:n kehityskustannuksiin, koska iso osa ajasta meni Crystal Toolsien (multiplattari-engine, joka toimii myös vaikka Wiillä) tekemiseen, joita Square voi käyttää myöhemminkin, eli osa sijoituksista on myös tulevaisuutta varten siinä missä FFXII:n game engineä ei käytetty ikinä sen jälkeen enää missään. FFXIII-tiimin seuraava peli voisi siis hyvinkin valmistua huomattavasti lyhyemmässä ajassa, kun tarvittavat työkalut ovat jo valmiina.
"Ja kaikki eivät halua pelata niitä N...
"Ja kaikki eivät halua pelata niitä Nintendo DS-pelejä, jotka eivät jotain The World Ends With You'ta lukuun ottamatta tunnu yhtään SNES-pelejä edistyksekkäämmiltä."
Tiesitkös, että Final Fantasy III:n remake oli yhdessä vaiheessa suunnitteilla PlayStation 2:lle? Arvaa ihan huviksesi, kummalle konsolille olisin pelin mieluummin ottanut, DS:lle vai PlayStation 2:lle?
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi