Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Project Natal ei sisälläkään omaa prosessoria

Xbox 360:n Project Natal -kamera ei sisällä omaa prosessoria, GamesIndustry.biz raportoi. Sirun sijaan pelaajan liikkeitä tulkitaan tehtävään suunnitellulla ohjelmistolla.

Prosessorin eliminoiminen lisälaitteesta antaa Microsoftille mahdollisuuden edullisempaan hinnoitteluun ja kameran nopeampaan päivittämiseen. Ilmeisesti se ei vähennä kameran noin 100 millisekunnin viivettä.

Microsoftin Alex Kipman kertoi kuitenkin New Scientistille, että Natal tunnistaa minkä tahansa asennon kymmenessä millisekunnissa ja uuden käyttäjän 160 millisekunnissa.

Laite osaa seurata yhteensä 31 ruumiinosaa paikantamalla ne särmältään neljäsenttisen kuution sisälle. Ratkaisu ei pärjää elokuvateollisuuden käyttämille liikkeentunnistusratkaisuille, mutta aiheen parissa Brown Universityssä työskentelevä Douglas Lanman uskoo tarkkuuden riittävän pelaajille.

Ilman erillistä sirua laite syö noin 10-15 prosenttia Xbox 360:n tehosta, mikä vaikeuttanee jo julkaistujen pelien sovittamista Project Natalille.

Galleria: 

Kommentit

Jo julkaistujen pelien ?
Pitikö natalilla muka voida pelata vanhojakin pelejä ?

Netistä löytyy jo videoita joissa Natalilla pelataan mm. Half-Life 2 & Geometry Warsia.

Natal-tuki voitaisiin lisätä vaikkapa päivityksenä vanhaan peliin tai tehdä köykäisesti uusi Natal-tuellinen versio.

Miten noissa räiskinnöissä sitten ammutaan ? Vedetäänkö siinä samaa settiä mitä angrygamer sen vanhan nintendon kypärän kanssa. Kädet vispaa ympäriinsä ja pelaaja huutaa "FIRE FIRE FIRE FIRE" :)

Kiitäjä: "Miten noissa räiskinnöissä sitten ammutaan?"

Painetaan ohjaimen liipaisimesta aivan kuten ennenkin? Ensinnäkin, eihän Natal tee automaattisesti ohjaimesta turhaa, vaan lisää vaan muita mahdollisuuksia vaikuttaa peliin. Ja toiseksi, ehkä nämä Natalia varten suunnitellut pelit eivät ole ihan normipelejä, katsotaan nyt rauhassa ensin mitä sieltä tulee.

avanto: Eli miten sitten sitä kameraa oikein hyödynnetään FPS peleissä?

Traddash: älä edes mieti, koska se ei tule tukemaan niitä.

Typerimmilläänkin se olisi käden heilauttamista eteenpäin, ja nojailemalla kääntää kameraa. Hyppy ja kumarrus hoitaisivat loogisesti tiettyjä toimintoja.

...mutta koska kukaan FPS-peliä pelaava ei halua pelata lempipelejään Natalilla, niin Natalille onkin tulossa pallon torjuntaa, maalailua, ja muita hieman kevyempiä pelejä.

Jäi kanssa vähän avoimeksi mitä sillä kameralla tekee jos käyttää ohjainta. Ohjaimen kanssa kädet on "sidottu" yhteen, joten käsien heiluttelu on poissa pelistä.

Minun on vaikea nähdä tätä hyödynettävän yhtään minkäänlaisessa pelissä, ei kai tuo esim. mitään liipasimen vetoa yms. räpellystä voi tunnistaa? Ja valaistuksen pitää varmaan olla taas halogeenitasoa. Odotetaan kuitenkin innolla kuinka tätä tullaan käyttämään tulevaisuuden peleissä.

Käsillähän sitä pelataan.

Half-Life 2 med Natal
http://www.youtube.com/watch?v=h5W7Eu36JYs

Geometry Wars med Natal
http://www.dailymotion.com/video/xblmm5_geometry-wars-on-project-natal_v...

Ainoot pelit missä näen tälle kunnon käyttöä on nyrkkeilypelit se olis hienoo jos toimis kunnolla!

Komppaan NNirviä ja noin miljoonaa kuuta. Ei tule menestymään, koska ei ole ollut alusta saakka koneen mukana. Näitä kikkaohjaimia on nähty maailman sivu ja paskaa niistä on käteen jäänyt valmistajille. Ainoa mikä on toiminut on Wii, mutta sekin vain koska koko konsoli on kehitetty ohjaimen ympärille.

Ei vähennä viivettä... Ei varmaan juu. Uskon kun näen ja pistän vasemman kiveksen vetoa, että näen ainoastaan yksinkertaisia kokoperheen kikkakolmonen pelejä, jotka unohtuu kahden päivän päästä ostosta.
Seuraava Xbox 1080 tarjoaa sitten jo suoraan paketista varmasti Natal Mark II ohjaimen ja se varmasti onkin menestys, paitsi....
Miten hitossa tuollaisella pelataan tykin kanssa? Kamera varmasti vaatii hyvin valaistun huoneen ja mieluusti tasaisen värisen taustan ja tykit ei oikein ole parhaimmillaan noissa oloissa, etekin kun kropan varjo pahimmillaan osuu tykin projektioon. Katsellaan, miten ongelmat, nykyiset ja tulevat ratkaistaan.

Käsittääkseni Natalia voi käyttää vaikka pimeässä, koska se ei ole mikään tavallinen kamera, vaan siinä on jotain infrapuna-härpäkkeitä mitkä ei vaadi valoa... :)

edit.
xbox.comista:
Fact #9: The depth sensor is an infrared projector combined with a monochrome CMOS sensor that lets “Project Natal” see the room in 3-D (as opposed to inferring the room from a 2-D image) under any lighting conditions.

ja tässä vielä loput:

* Fact #1: ‘Project Natal” is the code name for a revolutionary new way to play on your Xbox 360. Natal is pronounced “nuh-tall”. Okay that was two facts rolled into one.
* Fact #2: ‘Project Natal’ represents controller-free gaming and entertainment. It won’t just be the greatest videogames to benefit from so much freedom. Read facts #3-12 to find out why…
* Fact #3: Project Natal lets you kick a ball, make funny shadows and such without the need for anything weird attached to your body. Unless you want to. But it won’t make a difference to what you’re doing. We’ll leave that up to you.
* Fact #4: The name “Project Natal” has several sources. Microsoft traditionally uses cities as code names. A cool guy called Alex Kipman, who incubated the project at Xbox, is from Brazil. So he chose Natal, a city along the northeastern coast of Brazil, as a tribute to his country. Alex, being cool, also knows that Natal means “to be born” in Latin and this felt exactly right for the new possibilities with Project Natal.
Phew, that was a big one.
* Fact #5: In addition to “Project Natal” tracking your full body movement in 3-D, it also recognises your face and facial expressions. It can even detect the change of emotion in your voice. Three facts in one – yummy.
* Fact #6: “Project Natal” remembers your face and voice so that you can connect to Xbox LIVE without the need to reach for a controller. This is the future!
* Fact #7: “Project Natal” is the world’s first system to combine an RGB camera, depth sensor, multi-array microphone and custom processor running proprietary software. Memorise this sentence then say it out loud faster and faster.
* Fact #8: As part of the “Project Natal” sensor, the RGB camera helps enable facial recognition and more. We’re not going to tell you what ‘more’ is just yet. We’d love to but we can’t. Sorry!
* Fact #9: The depth sensor is an infrared projector combined with a monochrome CMOS sensor that lets “Project Natal” see the room in 3-D (as opposed to inferring the room from a 2-D image) under any lighting conditions.
* Fact #10: The multi-array microphone in “Project Natal” locates voices by sound and can extract ambient noise. This allows headset-free Xbox LIVE party chat and more.
* Fact #11: Proprietary software at the heart of “Project Natal” is what makes the magic possible. This is what distances “Project Natal” from any other technology on the market, enabling human body recognition and extract other visual noise.
* Fact #12: You want “Project Natal” very badly.

Onhan se mukavaa,että xboxikin saa tälläisen päivityksen ja,kun joku kirjoitti,että tätä ei hyödynnetä räiskintäpeleissä niin kyllä tullaan varmasti hyödyntämään ja,että yleisesti tätä hyödynnettäisiin lähes kaikessa eikä vain missään pelkissä urheilu peleissä (: itse en tiedä jaksaako tua innostaa,mutta onhan se mainio kapula silti käytettävissä joten eihän tämäkään huono päivitys ole jos sillä saadaan lisää pelaajia!:D

Kun kerta ei sisällä omaa prosessoria niin tuostahan voi tulla jopa halpa. Räiskintäpeliin tuo sopisi mainiosti siten, että Natali seuraisi pään liikkeitä, ja voisi siten itse kurkkia kulmien taakse. Muutoin käytettäisiin perinteistä ohjausta.

Valaistuksestahan ei tarvitse huolehtia sillä kamerat toimivat infrapunalla.

Täytyy sanoa että toivon Wiin seuraajan käyttävän tälläistä kamerasysteemiä Mote+Nunchuck yhdistelmän tukena. Tuo Kellin ehdottama nurkan taakse kurkkailu olis ainakin yks toimiva käyttötarkoitus. Liiketunnistinohjainten tueksi varmaan todella toimiva ratkaisu, mutta täysiverisiin peleihin ei saa itsenäisenä sovelluksena toimimaan.

Varmaan siitä tulee halpa, mutta mikä on prosessorin puuttumisen vaikutus pelien suorituskykyyn Natalilla pelatessa? Jos liiketunnistus on tarkka, se vaatinee tehoja, ja jos ei, ei sillä voi pelata kunnolla. XBOX Sports Resort GetFit Go Go Zumbaa Trainer Plussaa odotellessa.

Aika yllättävää, saas nähdä miten lopulliset speksit eroavat alunperin ilmoitetuista. Kova myönnytys tuo prosessorin poistaminen hinnan alentamiseksi.

Minusta melko harmillinen uutinen. Olisin mieluusti ostanut sen prosessorillisen version, oli se sitten vaikka miten kallis.

heka maki: kyllähän sitä voisi hyödyntää, jos se ei veisi noin isoa siivua prosessorilta, mutta kun se vie jo 10-15%, niin enpä usko, että pelaajia kiinnostaa palata vanhemman Xbox (1):n tasolle peleissä.

Vanhemmat 360:n pelit tuskin kääntyvät Natalille, koska se vaatisi taas pelinkehittäjiltä kustannuksia ohjelmoida tuki ja optimoida koodia uudelleen (mikä tarkottaisi melkeinpä kokonaan uudelleen ohjelmointia) tai vastaavasti pelin ulkoasun karsimista.

Se mihin tuo soveltuu, on todellakin nuo "koko perheelle" suunnattuihin minipeleihin, pallojen tökkimisiin ja muihin PS2:n EyeToy -pelejä vastaaviin "hassun hauskiin" peli-/leffailtoihin. Sekä pariin muuhun, kokeellisempaan peliin, jotka varmaankin menestyvät arvosanojen puitteissa hyvin, mutta eivät kaupallisesti.

edit:
Infrapunavalaistus on kyllä iso plussa, EyeToylla ja Ps3 Eye:llä tuntuu, ettei mikään valaistus riitä. Lisäksi huone ei saisi olla valkoiseksi maalattu, tai vaatteiden, ja ihon pitäisi olla tummahko.

Sinällään ymmärtää MS:n ratkaisun, vaikka kamera syö tehoja. Se massa jolle tämä on suunnattu, ei välitä pätkääkään siitä mitä konsolin sisällä tapahtuu. Heitä kiinnostaa vain kokemus.
Ohjaimen hinta on pakko pitää matalana jos se on tarkoitus myydä pakettina XO:n kanssa, ja jos hinta saadaan lähelle Wii:tä, ollaan enemmän kuin hyvissä asetelmissa. Tässä vaiheessa sukupolvea on tietysti myös mietittävä seuraavan sukupolven ohjaimia ja Natal on varmasti hyvässä iskussa kun seuraava sukupolvi alkaa. Hyvä lisä padin rinnalle.

Enemmänkin Natal on se pakollinen lisälaite, jolla saadaan myös perheen pienimmille pelejä.

Farm-Boe: "* Fact #6: “Project Natal” remembers your face and voice so that you can connect to Xbox LIVE without the need to reach for a controller. This is the future!"

That's the not the future, that's bullshit.

Muggshotter: hyvä toimintohan tuo on.

Onhan tuo melkoista isovelimenoa hehkuttaa kasvojentunnistuksella loggausta tulevaisuutena, v*ttuun kamerat mun kämpiltä, FBI & CIA can kiss my ass :P

Farm-Boe: "* Fact #6: “Project Natal” remembers your face and voice so that you can connect to Xbox LIVE without the need to reach for a controller. This is the future!"

Miksi XBugs ei ole keuhkoamassa tästä ja yksityisyydensuojan menetyksen vaaroista?
Ai niin. Väärä konsoli. Tämä onkin hyvä juttu.

HUOM!
Ettei kukaan ymmärrä väärin, niin tämä oli sitä sarkasmia. Bugs on hyvä /hauska tyyppi.

Spineshank: "Ei vähennä viivettä... Ei varmaan juu. Uskon kun näen ja pistän vasemman kiveksen vetoa, että näen ainoastaan yksinkertaisia kokoperheen kikkakolmonen pelejä, jotka unohtuu kahden päivän päästä ostosta."

Niiinpä. Ensimmäiset pelit ekan puolen vuoden aikana on varmaankin melkein kaikki vaan sitä natal kikkailua ja pelit tuntuu lähinnä showcasing mainoksilta, eikä peleiltä. Ei silti, voi sekin olla hauskaa sen pari päivää. Vähän sama asia kun nintendon sport resort joka esittelee motionplussaa joka tavalla, mutta ei varsinaisesti luo minkäänsortin pidempää suhdetta yhteenkään peleistä. Eli "ihan hauskaa oli" mut ei se kauaa kestänyt, AINAKAAN yksin. Tunnistaako Natal muuten kuinka monta ihmistä samassa ruudussa vai ... mites?

Voipi olla täysin normitietoa, mutta en oo perehtynyt, koska usko ei ole kovinkaan vahva tuota kyseistä vempelettä kohtaan. Microsoftin tuotesuunnittelun taso on tullut todettua tässä konsolisukupolvessa jo ihan tarpeeksi kehnoksi, että se ruokkii epäuskoa. (Kolmas konsoli menossa ja aiemmatkin kosahti monestimonestimonesti.)

Eli niin, en odota mitenkään erityisesti ja aikaahan tohon on vielä vaikka kuinka kauan.. mielenkiinnolla kurkkaan kyllä sitten kun ulos tulee. Aikamoinen hypetys nyt jo ollut käynnissä aika kauan, kun joka paikasta pursuu vähän väliä lisäuutisia ja huhuja... Miten ihmiset ees jaksaa... sithän sen näkee, mitä siitä tulee. Itse en ainakaan jaksa innostua asiasta joka on vielä noin vuoden kehitystä vailla. (after all, siksihän se vielä vuoden kestää kun se ei ole valmis *stating the obvious*.)

Ja NIIN myös se mietityttää että toimisiko tuo edes omassa huoneessa.. Ensinnäkin TV on 1,5metrin päässä eikä huone ole iso, jotenn kuinka kaukana kameran pitää olla nähdäkseen koko ihmisen? Ja valo tässä huoneessa on ekologisiks vaihdettujen energiasäästölamppujen takia jopa digikameralle turhan huono, joten ei muutakun kulutuslamput kattoon vaan takas, kaiketi :)

Mut juu sittenhän nähdään, onko vaahtoamisen arvoista. Kuulostaa turhan "hyvältä" noissa mainospuheissa, kuten moni muukin asia aiemmin kuulostanut.

Sarkasmi: edelleenkään Natal ei tarvitse erillistä valaistusta, vaan se toimii infrapunalla.

1.5m tuskin riittää koko ihmiselle, kun verrataan sitä vaikkapa webikameran toimintaan.

Neljäköhän oli tunnistettavien ihmisten maksimi eräässä artikkelissa... Se olisikin myös loogista neljään ohjaimeen verrattuna.

Tuotesuunnittelusta tuskin puhuit yleisesti, vaan tarkoittanet vain pelkän konsolin toteutusta. Itsellä on ensimmäinen konsoli menossa, joka on vielä tätä vanhempaa mallia. Tiettävästi jossain on tehty säästöjä, kun hajoamisprosentti on kuitenkin melko korkealla. Toisaalta, softapuolella (softakehittäjä kun MS on) ollaan valovuosi Sonyä edellä, esim. pelkästään pelien päivittämisen nopeudessa. Rautapuolella taas "jostain kumman syystä" laitevalmistaja (Sony) on osannut hommansa paremmin.

Tuotesuunnittelussa yleisesti Microsoft on ollut varsin positiivinen, ja itsellä ainakin 360:n ohjain tuntuu käteen paremmalta kuin terävä Dualshock. Samaa sanoisin ohjaimen turhahkosta mininäppäimistöstä, jolla oikeasti pystyy kirjoittamaan samalla kun pitää ohjaimesta kiinni.

"Täytyy sanoa että toivon Wiin seuraajan käyttävän tälläistä kamerasysteemiä Mote+Nunchuck yhdistelmän tukena."

Käypäs hakemassa kaupasta Ubisoftin Your Shape, ehkä kameralle tulee lisää pelejä jos se myy tarpeeksi. Toteutus on jo nyt mahdollista.

Kiitäjä: "Jäi kanssa vähän avoimeksi mitä sillä kameralla tekee jos käyttää ohjainta. Ohjaimen kanssa kädet on "sidottu" yhteen, joten käsien heiluttelu on poissa pelistä."

Eipä se nopea käden heilautus esimerkiksi kraanatin heittoa varten kyllä pitäisi olla mitenkään aivan mahdoton tehtävä, ellei sitten pikaliimalla ole tosiaan käsiään ohjaimeen kiinnittänyt. Joku aikanaan pisti mielenkiintoisen videon kuinka PC:lla samankaltaista tekniikkaa käytettiin, en nyt löydä sitä, joten en voi myöskään näyttää. Video kuitenkin selittäisi enemmän kuin tuhat sanaa, joten jos joku löytää, niin tänne vaan.

Muuten Natalin käyttöön peleissä voi suhtautua aivan miten haluaa, innostuneesti, varauksella tai jopa välinpitämättömästi. Varmaa kuitenkin on, ettei sitä kannata tuomita tai pitää varmana menestyksenä, ennen kuin se on julkaistu ja sille on tehty tarpeeksi pelejä. Mahdollisuuksia Natalilla kuitenkin tuntuisi olevan.

Ja PC puolelle ollaan myös työntämässä tosissaan tuota liikkeentunnistustekniikkaa:

http://www.youtube.com/watch?v=PifdVsV6hWE

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi