Alpha Protocol ilmestyi kauppoihin Euroopassa perjantaina. Agenttiroolipelin saama kriittinen vastaanotto on kirvoittanut mielipiteitä pelaajista, mutta nyt myös tekijätiimin jäseneksi ilmoittautuva henkilö kertoo kehitysprosessin ongelmista.
Nimimerkillä "a tired dev" Joystiq-blogin kommentteihin kirjoittava henkilö avautuu, kuinka studion omistajiin kuuluva Chris Parker sekaantui pelin kehitystyöhön, eikä kuunnellut muiden mielipiteitä. Seurauksena studiolla tehtiin paljon ohjaamatonta työtä tai kiinnitettiiin resursseja vääriin asioihin.
– Yrityksen omistajan kanssa ei oikein voi riidellä, kun hän ei halua kuunnella. Hän käytännössä otti pelin ohjaksiinsa ja saneli, kuinka kaikkien asioiden pitäisi toimia (tai olla toimimatta). Muut tuottajat tajusivat tämän ajoissa ja luovuttivat, jättäen Parkerin mikromanageroimaan kaikkia suunnittelijoita ja ohjelmoijia suoraan, a tried dev avautuu.
Kirjoittajan mukaan myös Segalla oli näppinsä pelissä, sillä he muuttivat pelille asettamiaan vaatimuksia jatkuvasti. Hänen mielestään Alpha Protocol olisi pitänyt kuopata jo kaksi vuotta sitten Aliens-roolipelin sijaan.
Lopuksi hän toteaa kuitenkin olevansa tyytyväinen studion nykyisiin projekteihin, Fallout: New vegasiin ja vielä julkistamattomaan peliin.
Kommentin totuudenmukaisuudelle ei ole saatu virallisempaa vahvistusta.
Kommentit
Kylläpäs nyt on muodissa tämä pelinke...
Kylläpäs nyt on muodissa tämä pelinkehittäjien avautuminen...
No kyseinen peli on kyllä niin päin s...
No kyseinen peli on kyllä niin päin seiniä suunniteltu että tämä avautuminen voi jopa pitää paikkansa... potenttiaalia löytyy vaikka muille peleille jakaa mutta kaatuu täysin teknisiin toteutuksiin.
BeliEvil: Jos ole koskaan lukenut pel...
BeliEvil: Jos ole koskaan lukenut pelikehittäjien omaa "Game Developer" lehteä (jota itse tilaan), niin siellä on lähes joka toisessa numerossa juttu jossa pelinkehittäjät avautuvat huonoista työolosuhteista.
Toukokuun numerossa olevassa jutussa oli m.m tarina jossa joku kertoi EA:lle työkentelevän tiiminsä olleen n.s "cruching" (loppuspurttti 12 tunnin työpäiviä ja töitä viikonloppuisin) vaiheessa on ja off (kukausi "crunchia" ja toinen normaalia työtahtia vuoronperään) monta vuotta (2001-2004) ja yhdessä firmassa n.s "cinematic cordinator" katosi yhtäkkiä täysin varoittamatta kun sai päähänsä perustaa firman sisäisen liiton, eikä kukaan enää sen jälkeen kuullut kaverista...
Eli tälläiset tapaukset ovat lähes jokapäiväistä arkitodellisuutta kehittäjille...
Pitikin sitten mennä ennakkotilaamaan...
Pitikin sitten mennä ennakkotilaamaan tämä... Sitä ei sitten ollut edes saatavilla ja nyt lukee tälläistä.
Eipä ihme ettei tätä juuri hypetetty ja että niin hiljaksiin tuli.
Ihan hyvä kun eivät haudanneet projek...
Ihan hyvä kun eivät haudanneet projektia. Pelissä on meinaan paljon potentiaalia jatkoa varten.
Suurin ongelma tähän mennessä on ollut kamera.. Se on vaan niin hemmetin lähellä äijää ettei sen takaa meinaa nähä mitään. Kyykyssä kamera onneksi siirtyy taaksepäin jolloin meno on huomattavasti helpompaa. Pistää vaan miettimään miksei kamera ole aina sillä etäisyydellä. Ja minkä takia kamera on vakiona suoraan äijän takana. Nykyinen olanyli tyyli on huomattavasti parempi näkyvyyden kannalta. Ampuessa toki kamera siirtyy siihen, mutta taas kerran pistää miettimään miksei se ole siinä aina...
Pienempiä ongelmia on lähinnä ollu viholliset jotka jää jumittamaan johonkin hyllyjen väliin tai animaatioiden puuttuminen esim ovea potkaistessa. Myös tähtäys suojantakaa jumittaa välillä, mutta nämä ongelmat on huomattavasti pienempiä kuin se hölmö kamera...
Onneksi peli on kuitenkin ollut ihan pelattava joten eiköhän se läpi mene :)
Täällä päin häiritsee eniten se että ...
Täällä päin häiritsee eniten se että toi ampumis osio käyttää jonkun sortin D&D tai vastaavaa noppa hässäkkää osumistarkkuuksiin vaikka crosshair olisi ihan ukon naamassa eli itse tähtäämisellä ei oikeastaan ole asian kanssa mitään tekemistä... yhdessä arvostelussa sanottiinkin suhteellisen osuvasti "if it looks like a shooter it should work as such" ja tässä se ei todellakaan toimi niin.
Tässä se ampuminen on kyllä tarkkaa, ...
Tässä se ampuminen on kyllä tarkkaa, mutta todella hidasta verrattuna muihin peleihin. Jos vaan jaksat tähdätä tarpeeksi kauan niin kyllä ne luodit menee tasan siihen mihin niiden haluat menevän. Esim pistoolilla pitää olla todella lähellä niin siihen ilmestyy se punainen ristikko. Rynkyllä sama homma, mutta sillä se toimii kaikilla matkoilla.
Jos taas painaa rambona menemään niin tässä pelissä ei tosiaan osu mihinkään.... Sen takia juoksen yleensä vihujen viereen ja annan nyrkin puhua, koska sillä ei voi lyödä ohi ja tehoakin löytyy enemmän kuin pistoolista :p
Joo, ei kyllä kiinosta tää peli, vars...
Joo, ei kyllä kiinosta tää peli, varsinkin kun saa kuulla tälläistä hienoutta. :p
Gametrailersin arvostelus näytti tää ...
Gametrailersin arvostelus näytti tää peli ihan kauheelta. Harmi et gameplay on hirveetä kun puhe osuudet oli ilmeisesti pelin kova vahvuus.
Kippis sille että hinta tulee parin v...
Kippis sille että hinta tulee parin viikon päästä pariin kymppiin.
Kiinnostaa nämä "action-RPG:t", ja oon kuitenkin sen verran hyvä pelaamaan että ei huonot kontrollit niin haittaa 8)
^ Heh, oikea asenne!
^ Heh, oikea asenne!
Tulee varmaan itsekin hommattua tämä ...
Tulee varmaan itsekin hommattua tämä peli nimenomaan tuon rpg:n tähden jahka se tipahtaa alelaariin. Moisen genren pelejä kun on kuitenkin melko vähän. Puhtaat putkijuoksut ei enää napostele.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi