Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Telltale Games - Puzzle Agent haastattelu

Telltale Games herätti PC:llä seikkailupelien genren henkiin vuosien hiljaiselon jälkeen. Ensimmäinen Telltalen suurta huomiota kerännyt tuotos oli räävittömän etsiväparin, Sam & Maxin uudet episodiset seikkailut. Siitä eteenpäin Telltale on siirtynyt menestyksestä toiseen ja kasvanut samalla huomattavasti. Nykyään puljun julkaisemia pelejä nähdään jo kaikilla kotikonsoleilla.

Viimeisimpänä julkistuksena työn alla olevien Jurassic Park ja Back to the Future -pelisarjojen lisäksi Telltale ilmoitti alkuvuodesta kokeilevansa ennenkuulumatonta pelien pilottisysteemiä. Pystyttämällä pienen tiimin kehittäjiä, he tekevät yhden episodin uusia, vähän erilaisia pelejä. Pilotin avulla sitten päätetään tuotetaanko sarjaa kokonainen tuotantokausi vai siirretäänkö idea ikuisiksi ajoiksi arkistoihin.

Ensimmäinen Telltalen pilottihanke on Wiille lähitulevaisuudessa julkaistava Puzzle Agent. Professor Laytonin jalanjäljissä kulkeva peli sekoittaa Laytonmaisia pähkinöitä, Fargo-elokuvan maisemia ja David Lynchin (Twin Peaks, Mulholland Drive) tunnelmaa. Kun tähän lisätään Telltalen oman Graham Annablen kiero mielikuvitus, on tuloksena todella tunnelmallinen ja ajoittain puistattavan hämärä tarina FBI:n ainoasta Puzzle Agentista, joka matkaa pikkukylään selvittämään FBI:n pyyhekumitoimittajan tehtaan mystistä sulkeutumista.

KonsoliFIN pääsi haastattelemaan Puzzle Agentin tuottajaa ja pääkehittäjää, Mark Darinia pilotin ja Telltalen konsoleille siirtymisen tiimoilta.

Linque / KonsoliFIN: Puzzle Agent on ensimmäinen koskaan tehty pilottiepisodipeli. Oliko teillä enemmän vapauksia sen kehittämisessä tavanomaiseen episodiseen peliin nähden?

Mark Darin: Lisävapauksia oli vain siinä mielessä ettei meillä ollut valmista taustatarinaa joka piti huomioida juonta kehittäessä. Olemme Telltalessa erittäin onnekkaita siinä mielessä, että yhteistyöpartnerimmekin luottavat kykyymme kirjoittaa samanaikaisesti hyvä tarina ja pysyä uskollisena sarjoille johon pelit perustuvat. Näin ollen meillä on tavallisestikin aika vapaat kädet toteuttaa ideioitamme. Graham Annablen kanssa työskentely ei ole ollut poikkeus. Hän tiesi minkälaisen pelin halusi tehdä ja antoi meidän luoda Scogginsin hullun maailman asukkeineen.

KFIN: Kuinka iso tiimi teillä oli Grahamin kanssa käytettävissä?

MD: Meillä oli noin kaksitoista henkeä työskentelemässä pelin parissa säännöllisesti.

KFIN: Alatte olemaan melko tehokkaita pelien kehittämisessä usealle alustalle. Miksi eritoten Wii, PC ja Apple Puzzle Agentin kohdalla? Onko teillä suunnitelmia julkaista peli myös XBLA:lle ja PSN:lle jos pilotti on menestyksekäs?

MD: Emme koskaan sano ehdottomasti ei. Tavoitteemme on saada pelimme mahdollisimman helposti kenen tahansa saataville, mutta kaikkea emme pysty kerralla tekemään!

KFIN: Näetkö Playstation Moven tai Kinectin potentiaalisina alustoina Puzzle Agentin ja muiden Telltale-pelien kaltaisille episodeille?

MD: Ehdottomasti. Pelimme keskittyvät vahvasti tarinankerrontaan ja harrastamamme interaktiivinen tarinankerronta voisi siirtyä hyvin eleisiin perustuvaan käyttöliittymään luoden vielä paremman immersion. Minusta olisi todella mielenkiintoista kehittää kyseisille alustoille ja kokeilla mitä saamme aikaiseksi!

Nelson Tethers, Puzzle Agent

KFIN: Pohjoisen jäätiköiltä tullessamme meillä ei ole vaikeuksia samaistua Scogginsin asukkaisiin, mutta onko Nelson Tethersillä erityisiä roolimalleja tai vaikutteita videopelikulttuurista tai muusta populaarikulttuurista? Kuka tulee sinun mieleen kun ajattelet Nelsonia?

MD: Jos William H. Macylla olisi pakkomielle Rubikin kuutioihin ja työskentelisi FBI:lle, uskoisin hänen olevan aika tarkka kopio Nelson Tetheristä.

KFIN: Puzzle Agentin ja Professor Laytonin kaltaisia pelejä pelatessa ei voi kuin ihmetellä mistä te kaivatte kaikki pelissä ratkottavat pähkinät. Osallistuiko koko toimisto ongelmien keksimiseen, kuka on Scogginsin pulmien takana?

MD: Itseasiassa suuri osa toimistosta osallistui ongelmien luomiseen toimittamalla meille mieltensä perukoilla olevia arvoituksia. Pääartisti arvoitusten takana oli kuitenkin Andy Hartzel, joka puuhasteli kryptisiä raapustuksia sisältävien paperipinkkojen parissa keksien toinen toistaan pirullisempia arvoituksia vain tullakseen kerrotuksi kerta toisensa jälkeen että ne olivat aivan liian vaikeita minulle. Onneksi minua viisaammat ihmiset nauttivat kyseisistä ongelmista ja ongelmat päätyivät lopulta peliin saakka!

KFIN: Nyt kun Nelson Tethers on päässyt seikkailemaan (PC:llä ja Macilla), tuntuuko sinusta että olisit valmis kokeilemaan toisenkin pilotin tekemistä lähitulevaisuudessa? Mitä mieltä olet pilottiohjelmasta ylipäätään, alan pioneerina?

MD: Rakastan pilottiohjelman ideaa. Minulla on muutama idea takaraivossani jotka haluaisin näyttää maailmalle ja katsoa minkälaisen reaktion ne saisivat. Mutta jopa omia maailmanvalloitushaaveitani tärkeämpänä pidän kykyämme yrityksenä tutkia uudenkaltaisten pelien suosiota. Tämä on loistava mahdollisuus jonka uskon lopulta auttavan meitä kasvamaan studiona.

KFIN: Kuinka vakuuttaisit KonsoliFINin lukijat antamaan Puzzle Agentille mahdollisuuden?

MD: Kahdella tapaa. Ensin kertoisin heille että kyseessä on surrealistinen mustaa huumoria sisältävä mysteeri joka muistuttaa sitä, että ottaa David Lynchin tuotannon, Professor Laytonin ja Fargon, pistää ne kaikki murskaimeen ja tunkee lopputuloksena saatavan möykyn tietokoneen sisään. Toiseksi muistuttaisin heitä, että jos he eivät lataa Puzzle Agentia… no… minulla on yhä se murskain…

KFIN: Viimeisenä muttei vähäisimpänä, voit auttaa meitä antamalla mielipiteesi foorumilla pitkään jatkuneeseen keskusteluun - mitkä ovat kolme parasta pizzatäytettä parhaan siivun saavuttamiseksi?

MD: Kinkku, mustat oliivit, pepperoni ja Felicia Day

Puzzle Agent ilmestyy Euroopan WiiWareen lähitulevaisuudessa, tarkkaa julkaisupäivää ei ole ilmoitettu. Telltalelta on WiiWarelle saatavilla myös Sam & Maxin kaksi ensimmäistä tuotantokautta. Kolmas tuotantokausi on toistaiseksi konsoleilta julkaistu ainoastaan PS3:lle.

Galleria: 

Kommentit

Juuri näin! Telltale Games on episodipelien (ja oudon huumorin) edelläkävijä ja tässä kuulostaa olevan heidän oudoin pelinsä tähän asti. Peliala on murroksessa ja Telltale edustaa juuri sellaista tuoretta ja innovatiivista ajattelua, jota peliala tarvitsee pysyäkseen elinvoimaisena. "Mutta jopa omia maailmanvalloitushaaveitani tärkeämpänä pidän kykyämme yrityksenä tutkia uudenkaltaisten pelien suosiota." Tässä ajatuksessa on tuoreutta jota monelta nykypelitalolta puuttuu. Pitää uskaltaa ottaa riskejä, vaikka sitten pieniäkin sellaisia.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi