Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Super Street Fighter IV

Super Street Fighter IV jatkaa Capcomin perinnettä taistelupelien julkaisuissa. Saman pelin taakse kätkeytyy lisänimikkeen avuin uusia ominaisuuksia ja hahmoja, mutta varsinainen mekaniikka säilyy entisellään. Peliin tutustumattomia kehotankin siirtymään alkuperäiseen Street Fighter IV -arvosteluun, jossa selviää minkälaisesta nautinnosta on jäänyt paitsi. Super-lisäkkeellä varustetun tuhdimman version arvostelussa keskitytään sen sijaan pelin tuomiin lisäherkkuihin.

Lisää, lisää, lisää!

Alkuperäisen Street Fighter IV:n kiitettävän suuri hahmokatras kasvaa kymmenellä uudella jäsenellä, mikä nostaa lukumäärän 35:en. Täysin uusia hahmoja ovat kissamainen Juri ja turkkilainen painija Hakan. Ensimmäinen luottaa nopeisiin potkuihin ja varppailuun, kun taas punaista hohkava Turkin mies öljyää itsensä erikoisliikkeillä ja perustaa taktiikkansa heittoihin. Ääripäiden väliin jäävät kahdeksan aiemmista osista tuttua naamaa, joista herrasmiesnyrkkeilijä Dudley ja ensimmäisestä Street Fighterista tuttu Muay Thai -potkija Adon tuntuvat olevan kestosuosikkeja. Alkujaan jo Street Fighter IV:hen tarkoitetut Dee Jay ja T. Hawk sekä muissa katutappelijavariaatioissa olleet Cody, Guy, Ibuki ja Makoto täydentävät valittavat tappelijat.

Kaikki 35 hahmoa ovat valittavissa heti käynnistäessä, mikä eliminoi tarpeen pelata yksinpeli lävitse. Kohderyhmä onkin selkeästi verkkopeliä pelaavissa. Jokaisella hahmolla on yksi täysin uusi Ultra Combo -liike, mikä valitaan ennen areenalle astumista. Super Street Fighter IV tuo mukanansa Arcade-tilaan kaksi tuttua bonustasoa, joissa rikotaan joko auto tai tynnyreitä. Hyvänä ratkaisuna nämä on mahdollista kytkeä pois, mikäli ideana on harjoitella vain liikkeitä. Arcade-tila vastaa pelin "juonta", jossa jokaiselle hahmolle on tehty uudet lyhyet animaatiopätkät kerrontaa lisäämään. Kunkin taistelijan saloihin pääsee perehtymään puolestaan äärimmäisen muokattavissa olevassa Training-muodossa sekä pelimekaniikkaa opettavassa Challenge-tilassa.

Super Street Fighter IV ei siis pelillisesti muuta toimivaa rakennetta lainkaan, vaan ainoastaan lisää uutta. Taistelumekaniikka onkin edelleen kaikessa vanhoillisuudessaan monipuolisen loistava. Kaikki tutut kommervenkit EX- ja Focus-iskuista sekä Super- ja Ultra-comboista ovat läsnä, eikä ilman näiden opettelua ole mitään asiaa pelin varsinaiseen vahvuuteen, moninpeliin.

Katujen kingi

Suurimmat parannukset Super Street Figter IV onkin saanut sen verkkopeliin. Merkittävin uutuus on pistesysteemin kahtiajako. Pelaajapisteet (Player Points, PP) on pelaajan kokonaisosaamista kuvaava määre, joka nousee ja laskee voitettujen tai hävittyjen otteluiden perusteella. Kokonaan uutena on hahmokohtaiset taistelupisteet (Battle Points, BP), jotka kertovat kuinka hyvä pelaaja on kyseisellä hahmolla. Taistelupisteitä on mahdoton menettää ensimmäiseen tuhanteen saakka, mutta sen jälkeen ne noudattavat pelaajapisteiden mallia. Tilastointi antaakin aiempaa monipuolisemman kuvan pelaajan ja hänen ohjaamansa hahmon taidoista. Sekä PP:llä että BP:llä on luonnollisesti omat ranking-listat.

Street Fighter IV:n yksi helmasynti oli sen moninpelimuotojen vähyys, vaikka peli saikin kaivatun turnaustilan myöhemmin päivityksellä. Lisäosassa turnaustila jäi tuntemattomasta syystä väliin, mutta Capcom on luvannut muodon saapumista ilmaisella päivityksellä. Super Street Fighter IV korvaakin turnauksen toistaiseksi Endless Battle - ja Team Battle -tiloilla. Ensimmäinen on vapaasti liityttävissä ja poistuttavissa kolikkohallivariaatio, jossa voittaja jatkaa taistoaan aina seuraavaa haastajaa vastaan ja häviäjä tippuu jonon perälle. Odottelijat seuraavat kanssakilpailijoiden otteluita vapaasti kommentoiden ja heidän taktiikoitaan setvien omaa koitostaan varten. Team Battle pelataan puolestaan 2vs2, 3vs3 tai 4vs4 periaatteella, jossa voittanut tiimi vie kokonaisvoiton. Pelimuodossa on vaarana vain se, etteivät kaikki välttämättä pääse pelaamaan, mikäli omassa joukkueessa on heti kärjessä lyömätön pelaaja. Näiden ohessa on mahdollisuus myös perinteisiin arvomatseihin, joissa otellaan mano-o-mano ja jaetaan pisteet toisen kaaduttua. Etsintäparametrit pitävät huolen siitä, ettei vastaan asetu kärkikolmikon jantteri, vaan pelaaja on pistemäärältään lähempänä omaa tasoa. Harrastuksensa vakavasti ottaville mukana on myös hedelmällinen Replay Channel, josta voi luntata kärkipelaajien taktiikat sekä kelata omia taistojaan ja virheitään kohti paremmuutta. Videot pystyy tallentamaan kovalevylle myöhempää käyttöä varten.

Super Street Fighter IV:n verkkopeli on erinomainen, vaikka oletettavasti arvostelussa olleesta promo-koodista johtuen pelaajamäärä on hivenen pieni tai vaihtoehtoisesti kaukana arvostelijan nykyisestä rankingista. Yhteyksiltään hyvätasoisia pelaajia löytyy kuitenkin pienen vaivan jälkeen lähes mihin kellonaikaan tahansa. Epäilykset mahdollisista lehdistöversion ongelmista nousevatkin siinä vaiheessa, kun peli tarjoaa enimmäkseen vain aasialaisia kisaajia parhaimpaan peliaikaan ja eurooppalaisia vasta pienen kikkailun tuloksena. Toisin kuin alkuperäisen Street Fighter IV:n kanssa valittelin, niin vastaan tulevat hahmotkin ainakin tuntuvat olevan jotain muuta kuin iänikuisia Ryu/Ken-klooneja. Mikä verkkopeleistä tekee muita tuotoksia nautinnollisemman on se, että Super Street Fighter IV pakottaa opettelemaan pelimekaniikan ja hahmojen salat pärjätäkseen. Satunnaiset napinhakkaajat kokevat vain pitkän tappioputken. Mutta sekä oman lempihahmon että vastaan tulevien ottelijoiden liikerepertuaaria opettelemalla, ensimmäinen voitto on niin suloisen herkullinen. Ja sitä seuraavakin. Ja seuraava.

Rahan arvoinen päivitys?

Super Street Fighter IV tähtää ainoastaan verkkoyhteisöön, joka on poikkeuksetta pelistä kiinnostunut ja täten validia ostajakuntaa. Uudet hahmot ja entistä parempi nettipeli tekevät taistelupelien kuninkaasta vieläkin arvostetumman, ja mikä parasta, normaalia halvempaan hintaan. Kompromissiratkaisuna Capcom päättikin tiputtaa Super Street Fighter IV:n hintaa, sillä lisäykset olivat kuuleman mukaan liian suuria DLC:ksi. Jo aiemman version ostaneille päivityksen tarpeellisuus kannattaa katsoa peilistä. Hadouken!

Galleria: 

Kommentit

Näin myöhässä, mutta korjattava asiavirhe. BP voi laskea kun saavutat 1000bp:n rajapyykin.
Muuten ihan asiallinen teksti.

Kiitoksia. Myöhään myös huomasin, mutta nyt on tekstiä korjattu.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi