Muun muassa Nintendo DS:n Call of Duty -peleistä tuttu n-Space on taloudellisissa vaikeuksissa. Studio joutui lomauttamaan suurimman osan työntekijöistään perjantaina.
N-Spacen perustajista toinen, Dan O'Leary, kertoo kertoo tilanteesta enemmän virallisessa blogissaan. Hänen mukaansa studio on "maassa mutta ei poissa pelistä".
– Tuettuamme 70-90 työntekijää useiden kuukausien ajan ilman rahoitusta, perjantain lomautukset olivat väistämättömiä. Olen toimistolla ensi viikolla yhdessä ydintiimimme kanssa varmistamassa muutamia monista neuvottelemistamme sopimuksista. Jos kaikki menee suunnitellusti, kutsumme ihmisiä takaisin ennen viikonloppua, O'Leary kertoo.
N-Space on toiminut erityisesti Wii- ja DS-kehittäjänä viime vuosina. Tänä vuonna studiolta on tulossa peräti kahdeksan peliä. O'Learylla on kuitenkin tylyä sanottavaa pelimarkkinoiden tilasta.
– Peliteollisuus on rehellisesti sanottuna sekasotku. Talous on ryöstänyt asiakkailta käytettävät tulot, vuodessa ostettujen pelien vähentyessä samalla.
– Wii- ja DS-markkinat ovat lähes romahtaneet, ja 3DS on uusi uljas maailma, jonka suhteen julkaisijat ovat innoissaan mutta samalla hyvin varovaisia. Tämä luo haastavan bisnesympäristön jopa n-Spacen kaltaiselle erittäin menestyksekkäälle Wii/DS-kehittäjälle, jolla on historia laadukkaiden pelien toimittamisesta ajallaan ja budjetin mukaisesti.
Kehittäjät ovat O'Learyn mukaan paiskineet rankasti hommia saadakseen turvattua projekteja studiolle. Tilanne näytti olevan paranemaan päin viime viikolla, mutta viime hetken käänteet kaatoivat korttitalon.
Kommentit
Tarkistettuani mitä pelejä ovat kysei...
Tarkistettuani mitä pelejä ovat kyseiset heput tehneet on kyllä pakko todeta että kyyneleitä ei kyllä heru tälle yksittäis tapaukselle.
Ainoa ok peli jonka ovat saaneet aikaan on Geist ja loput onkin sitten sitä lisenssi roskaa. Tosin näemmä olivat sentään tehneet wiille kauhupelin mutta eivät saaneet julkaisiaa. Laadusta on sitten vaikea sanoa mitään.
"Kehittäjät ovat O'Learyn mukaan paiskineet rankasti hommia saadakseen turvattua projekteja studiolle"
Näkisitte myös vaivaa niitten pelien tekemisessäkin....kiitos
Samantyyppisiä lausuntoja pelimarkkin...
Samantyyppisiä lausuntoja pelimarkkinoiden tilasta on antanut Ubisoftin pomo hiljattain.
@Winkuru: Lisenssipelien surkeudelle ...
@Winkuru: Lisenssipelien surkeudelle on yleensä ihan syy, suurimpana varmaan tiukka aikataulu ja työskentely samaan aikaan kun elokuvaakin tehdään, johon voi tulla muutoksia -> peliin muutoksia ja monta asiaa täytyy tehdä alusta tai uudelleen. Ei ole helppoa eikä kiitosta heru, mutta rahaa se tuo studiolle. On ehkä vähän turha kuvitelma että jokainen studio voi tuosta vaan alkaa tekemään kaksi vuotta jotain omaa peliä, ei todellakaan, riskialtista puuhaahan se on kun ei välttämättä sitä halukasta julkaisijaa ala näkyä.
Pelialalla muutenkin ärsyttää yleinen kiittämättömyys tekijöitä kohtaan. Metascore pelillä 70 -> "paskaa, opetelkaa tekeen niitä pelejä". Hohhoijaa. Isona esimerkkinä The Conduit joka on ottanut niin paljon haukkuja niskaansa vaikka pelissä osa asioista oli tehty paremmin kuin ikinä aiemmin. Hassua, kun peli on "ihan ok", niin sitten siihen ei ole nähty mukamas vaivaa.
Anteeksi pieni avautuminen, ärsyttää vaan kun ei arvosteta ollenkaan toisten kovaa työtä jos pelin metascore ei ole yli 85.
offtopic: Conduit 1:n oli hyvä ohjauk...
offtopic: Conduit 1:n oli hyvä ohjaukseltaan ja aseen latausäänet olivat hyvät kun ne tulivat hienosti ohjaimen kaiuttimesta, muuten oli keskinkertainen peli ja tekijät tiedostavat tämän ja ovat näkemäni mukaan parantaneet reilusti seuraavassa osassa...
N-Space tekee pakostakin lisenssipelejä välillä kun pelimaailma on niin helvetin kieroutunut. Fanipojat jaksavat olettaa, että ei voi olla hyviä pelejä wiillä ja ds:llä. Nämä hd-pojat jaksavat ostaa sen saman räiskintä pelin vuosittain, mutta vain jos sitä mainostetaan kovasti mediassa ;). Kyllä se n-spacellakin alkaa olemaan toistoa mitä nyt olen niiden ds fps pelejä pelaillut Call of duty mw2 ds-versiota olen ostanut kaksin kappalein :D. Ainakin innovaation ja ds:n raudan täydestä hyödyntämisestä plussa. Toivotaan että saavat rahaa julkaisijoilta palkata takaisin samat työntekijät. Kaksikko black ops, goldeneye DS:llä kuulostaa hyvältä
ilmeisesti ilmatteeksi tehdään töitä ...
ilmeisesti ilmatteeksi tehdään töitä jos 8 pelistä ei saada mitään tuloja
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi