Activisionin raportoidaan lopettaneen toiminnot kahdella studiollaan.
Kirveen kohteiksi joutuivat lähinnä Wii- ja PS2-käännöksiä tehnyt jenkkiläinen Budcat sekä brittiläinen Bizarre Creations, jonka historiasta löytyvät muiden muassa Project Gotham Racing ja Geometry Wars.
Virallista tietoa kummastakaan tapauksesta ei vielä ole, mutta varsinkin Bizarre Creationsin kohtalon on arveltu olleen vaakalaudalla The Club -räiskinnän ja Blur-kaahailun huonon myyntimenestyksen johdosta.
Budcatin nettisivu ei vastaa enää kutsuihin, mutta Bizarren sivuilla mainostetaan vielä äskettäin julkaistua James Bond 007: Blood Stone -peliä.
Kommentit
No olihan The Club ja Blur tosiaan fl...
No olihan The Club ja Blur tosiaan floppeja, mutta kyllä Bobby kerää taas pisteitä. Blurissa nyt sentään oli jotain potentiaalia, jota olisi voinut edes yrittää jotenkin tukea, eikä vaan tyrkätä peliä kauppoihin.
Noh, kunhan CoD/WoW-firman kaksi peliä myyvät, niin Bobbylla on hyvä olla.
Virallisessa lausonnossa sanotaan, et...
Virallisessa lausonnossa sanotaan, että "Joo, me mietithän mitä met poikain kans teemmä, suattaapi olla jotta myymmä poijes".
http://www.shacknews.com/onearticle.x/66490
"Bizarren sivuilla mainostetaan vielä...
"Bizarren sivuilla mainostetaan vielä tekeillä ollutta James Bond 007: Blood Stone -peliä."
Kyllähän tämä on jo julkaistu ja ilmeisesti heikosti otettu vastaa, keskinkertaisia arvosteluja ja ilmeisesti brittien myyntiluvut avausviikolta jäivät 10k myydyn pelin pintaan..
Ja joo, Kotakussakin oli jo uutinen jossa Activisionin edustaja kertoili että tutkailevat vaihtoehtoja joista yksi olisi studion myyminen jollekkin muulle julkaisijalle. Toinen vaihtoehto on sitten tuo studion sulkeminen, vaikkei sitä PR-viestissä sanottukaan suoraan..
Tulos tai Ulos! Näillä mennään.
Tulos tai Ulos! Näillä mennään.
kanbela: "Kyllähän tämä on jo julkais...
kanbela: "Kyllähän tämä on jo julkaistu"
M.O.T. eli ehkä Activision voisi panostaa useamman, kuin vain yhden pelin mainostamiseen vuodessa. ;)
...korjailin uutista...
Ja EDIT: Uskoisin Activisionin haistavan rahan viimeistään studion myyntivaiheessa eli hinta nousee niin korkeaksi, että sulkeminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Siis Blurhan on hyvä peli. Se julkais...
Siis Blurhan on hyvä peli. Se julkaistiin vielä saumaan, missä sillä olisi helposti ollut mahdollisuuksia selviytyä. Markkinoinnin puutetta todellakin!
MS ostaa ja PGR5 parin vuoden päästä?
MS ostaa ja PGR5 parin vuoden päästä?
Toivottavasti MS hankkisi Bizzaren ta...
Toivottavasti MS hankkisi Bizzaren takaisin siipiensä suojiin, Microsoftilla kun ei kuitenkaan kovin montaa omaa pelistudiota ole...ja Blur oli jo betan perusteella todellakin hauskaa ja addiktoivaa viihdettä, joka ehdottomasti ansaitisi jatkoa!
Microsoft ei ole koskaan omistanut Bi...
Microsoft ei ole koskaan omistanut Bizarrea, enkä jaksa uskoa, että se studiota rupeaa ostamaan nytkään. Microsoftin viime vuosien trendinä on ollut enemmänkin pelistudioiden karsiminen kuin hankkiminen. Painopistettä on siirretty Kinectille ja yhteistyötä tehdään todennäköisesti jatkossa paljon kolmannen osapuolen kehittäjien kanssa. Microsoftilla on jo omasta takaa Turn 10 Studios kehittämään autopelejä, joiden markkinat eivät näytä olevan enää niin valtavat, joten Bizarrelle ei välttämättä olisi tarjolla selkeää roolia. Olisihan se mahtavaa, jos Bizarre pääsisi Microsoftin kanssa tekemään PGR5:ttä, mutta toisaalta taas tuommoisen noin 200 hengen studion hankkiminen on iso sijoitus.
Bizarren sulkeminen olisi brittien peliteollisuudelle toinen kova kolaus lyhyen ajan sisään, kun Real Time Worldsikin kellahti vastikään. Microsoftilla tosin on melkoisen vahva panostus alueella Raren ja Lionheadin ansiosta.
Suuri sääli Bizarren osalta. Tarjoili...
Suuri sääli Bizarren osalta. Tarjoili viime sukupolven ikimuistoisimmat nettikaahailut. Myös Blur oli oikein mainio "kesäpeli", jolle olisin mieluusti nähnyt jatkoa. Pikaiset tyypit Bondista otettu ja lisenssipelien maailmassa ei todellakaan huonoimmasta päästä. Mainostus/hype molemmille Activisionin tallissa tehdyille peleille on ollut kyllä käytännössä pyöreä nolla.
Puhuin juuri studion perustajien kans...
Puhuin juuri studion perustajien kanssa, eihän tää nyt ihan over koskaan ole. Bluriin kyllä pistettiin markkinointia telkkariin asti ja tietenkin voi kysyä kannatiko mitään peliä julkaista Red Dead Redemption läheisyydessä, mutta silti...en usko, että Activision olisi kannattanut julkaistua Bluria Split/Secondin tai Modnation Racersin jälkeen....vaikeeta on.
"Diggaan" näistä netissä olevista kommenteista, joissa valitellaan ettei nähty markkinointia Blurilla, mutta todeetaan ettei katsota tv:tä tai käydä pelisivustoilla...niin. Markkinoinnissakin pitää olla järkeä - ei ole järkeä laittaa 50 miljoonaa markkinointiin kun tietää ettei peli vain myy tarpeeksi isolle jengille vaikka mitä tekisi.
Bisnes on bisnestä. Activisionille olisi aika kallista pitää Bizarre kehissä ja antaa mahis tehdä vielä toinen Blur, vaikka itse sitä kovasti haluaisinkin. Mitä jos sekin floppaa? Sitten olisi palanut 18 kuukautta rahaa yli 100:n pelintekijä palkkoihin, tuotantokuluihin ja markkinointiin....pelibisnes on vaan todella vaikeassa tilanteessa nyt :(
^ Jep, musta tuntuu että Blurin ja si...
^ Jep, musta tuntuu että Blurin ja sitä kautta Bizarren kohtaloksi kävi erittäin huono ajoitus. Split/secondilla oli ainakin ulkomaisilla foorumeilla enemmän "hypeä" julkaisun kynnyksellä ja PS3-puolella Modnation Racers söi varmasti myyntejä. RDR oli myös siinä samoihin aikoihin, kuten myös Alan Wake. Vaikka genre on eri RDR:n ja AW:n kohdalla niin silti todella huono aika julkaista peliä, kaikki nuo 5 peliä söivät varmasti toistensa myynneistä.
Eikös muuten Blurin pitänyt ilmestyä alunperin paljon aikaisemmin, mutta siitä lipsuttiin, vai muistanko ihan väärin/sekoitanko toiseen peliin...?
Blur 2 paremmalla julkaisuajankohdalla olisi voinut myydä paljonkin enemmän, mutta nyt kävi näin. Aivan samalla tavalla kuin PGR4 olisi 100% varmasti myynyt paremmin, jos se olisi julkaistu parempaan aikaan. Bizarrella näyttäisi vain olevan helvetin paska säkä julkaisuaikataulujen suhteen :-(
@kanbela: Ensimmäisten tiedotteiden m...
@kanbela: Ensimmäisten tiedotteiden mukaan Blurin julkaisua kaavailtiin syksylle 2009, mutta peli tosiaan viivästyi keväälle 2010.
Viime syksynä lyhyesti testaamani version perusteella peli olikin silloin vielä pahasti kesken, joten lisäaika oli paikallaan ja mielestäni varsinkin kevään moninpelibetatestailu näkyy lopputuloksessa positiivisessa mielessä.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi