Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Seuraavan sukupolven konsolit eivät brassaile grafiikalla, mikäli Ubisoft Montrealin Yves Jacquieria on uskominen. Hän puhui GamesIndustry.biz-sivustolle korostaen tekoälyn merkitystä.

– Yleisesti ottaen alalla odotetaan, että grafiikat eivät ole enää vahva ominaisuus... Selvästikin grafiikat ovat parempia markkinointitarkoituksiin, koska voit näyttää asioita. Tekoälyä ei voi näyttää, Jacquier muotoilee.

Toisaalta hänen mukaansa PlayStation 3 ja Xbox 360 rajoittavat jo kehittäjien työskentelyä, kun he yrittävät tunkea peliinsä näyttävän ulkoasun, uskottavan tekoälyn ja mieluisan äänen rajoitetuilla resursseilla.

– Uskomme, että seuraavan sukupolven konsoleilla ei ole enää näitä rajoituksia. Peleillä saattaa olla realistisemmat grafiikat ja enemmän [tavaraa] ruudulla, mutta mikä iloa on tehdä jotakin realistisemmaksi ja paremmin animoiduksi, jos tekoäly on heikko?

Ubisoft on luvannut panostaa miljoona dollaria tekoälytutkimukseen seuraavan viiden vuoden aikana. Kehitysprojektiin kuuluu muun muassa proseduraalisen tekoälyn tutkimista.

Niin ikään Ubisoftilla työskentelevä Michel Ancel avautuu puolestaan heinäkuun Develop-numerossa pelialan vallitsevista kehitysmalleista.

Ancelin mielestä ala on menettänyt jotain erityistä, kun peliprojektien painopiste on siirtynyt kohti isompia tiimejä ja budjetteja. Hän taistelee trendiä vastaan Rayman Originsin kehitysmallilla, joka luottaa pienempään ryhmään. Samaa ajattelutapaa sovelletaan Beyond Good & Evil 2:n kohdalla.

Ancelin ajatusten vastapainoksi voi huomioida, että muun muassa Ubisoftin Assassin's Creed -sarjan parissa työskentelevät sadat ihmiset. Pelejä tuotetaan tiiviiseen tahtiin, kun taas Ancel luottaa hillitympään vauhtiin.

Galleria: 

Kommentit

"Uskomme, että seuraavan sukupolven konsoleilla ei ole enää näitä rajoituksia. Peleillä saattaa olla realistisemmat grafiikat ja enemmän [tavaraa] ruudulla, mutta mikä iloa on tehdä jotakin realistisemmaksi ja paremmin animoiduksi, jos tekoäly on heikko?"

Niimpä ;)

Tekoäly ja tekoäly... On paljon viihdyttävämpää pelata netissä ihmistä vastaan kun se on inhimillinen (=tyhmä ja peukalo keskellä kämmentä). Ei ole mitään tyydyttävämpää kuin selvitä vastustajasta, joka on ensin onnistunut yllättämään sinut selän takaa, ampunut lippaallisen kuteja ympärillesi seinään, jonka jälkeen voit puukolla leikata siltä kaulan auki. Onnistuuko tekoälyltä näin inhimillinen toiminta? Ei, se tappaa sinut vaikeimmalla vaikeusasteella epäinhimillisen tehokkaasti, jolloin kyse on pelaajan kannalta enää vain suorittamisesta eikä "vaistojen varassa" pelaamisesta. Ei siinä ole älyllä mitään tekemistä. Vastustaja on vain nopeampi ja tarkempi.

Eli haluan tekoälyn, joka on yhtä arvaamaton ja samanaikaisesti yhtä lapanen kuin oikea ihminen. Siinä haastetta insinööreille. En halua pelata 100%:sta tappokonetta vastaan, joka osaa aina arvata ennalta jokaisen liikkeen minkä teet. On tekoälyä ja on... sanotaanko 'inhimillistä" tekoälyä. Tulikohan tarpeeksi sekavasti ilmaistua?

Tai toinen esimerkki urheilun maailmasta. Nykyinen vaikeustasojen nosto menee peleissä pelkästään siten, että kone hyödyntää omat maalipaikkansa tappoprosentilla ja yli-inhimillisellä maalivahtipelillä, niin eihän se kivaakaan ole. Vielä lisäksi kone kun osaa "ennakoida" tilanteet ennalta. Tilanne pelataan/lasketaan koneen prosessissa valmiiksi jo framea ennen kuin koko tilannetta on edes tapahtunut. Mitenkä olisi, että kone alkaisi oikeasti pelaamaan kuten toinen ihminen, rakentaen omat maalipaikkansa reilusti, huijaamatta, ja osumaprosentti olisi jotenkin inhimillinen. Tosi kiva nyt tietää jo punaviivan kohdalla minuuttia ennen ottelun loppua, että kahden syötön jälkeen kiekko on on omassa maalissa vaikka tekisi mitä. Reiluako? Ei, se on EA.

"Eli haluan tekoälyn, joka on yhtä arvaamaton ja samanaikaisesti yhtä lapanen kuin oikea ihminen. En halua pelata 100%:sta tappokonetta vastaan, joka osaa aina arvata ennalta jokaisen liikkeen minkä teet."

Nuo kaksi lausetta ei oikein nyt toimi keskenään. Miten voi olla yhtä aikaa arvaamaton ja ennalta arvattavissa? Jos kerran ihminen on arvaamaton, niin miten kone voi ennalta arvata jokaisen liikkeen?
No tietty jos peli on tehty niin, että ihmiselle ei jätetä mahdollisuutta arvaamattomuuteen. Hyvänä esimerkkinä esim. Call of Dutyjen ja uuden SOCOMin putkimaiset yksinpelikampanja kentät, joissa ei paljon pysty omiaan soveltamaan. Konevihollisille on laskettu tarkkaan mallit miten pelaaja voi kentällä liikkua ja näin ollen esim. SOCOMin elite vaikeusastekin oli paikoin aika tuskaa kokeneellekin pelaajalle.
Mutta taasen Assassins Creed pelisarjalle tyypillistä on että pelaaja voi soveltaa melkoisen paljon ja vihollisetkin tekevät virheitä jos pelaaja on neuvokas.
Tässä peli sarjassa on mielestäni onnistunut tekoäly. Pelin tiimellyksessä ei oikeastaan koskaan ole tullut tunnetta että:
-"Onpas perseestä kun vihollinen tietää millilleen missä olen tai että vihollinen kestää osumaa aivan tajuttomasti ja aina onnistuu hyökätessään sekä puolustaessaan."
Ei ole, vaan oikeasti näissä Assassins Creed sarjan peleissä on annettu pelaajallekin mahdollisuus kusettaa tekoälyä, joka ei oikeasti ole mikään aivan tyhmä. Välillä tosin näkee aika hölmöjä tapauksia, jotka voivat olla ensiaskel inhimillisyyteen päin, koska liiallisella tekoälyllä näitä EI olisi. Tälläisiä tapauksia ovat muunmuassa seuraavat: Vartia putoaa katolta ITSEKSEEN, kun hyppy jää lyhyeksi. Vartiat tulevat laiturille taistelemaan, vaikka eivät osaa uida tai hyppäävät jostain tolpasta ja veneestä veteen kun hyppy ei kanna tarpeeksi. Paljon muitakin vastaavia outouksia on pelin aikana näkynyt.
Yksi mahdollinen parannus olisi seuraavaan - viholliset eivät koskaan tee hyökkäyksiään kuin yksi kerrallaan, vaikka heitä olisi kuusi ympärillä. Revelationiin toivoisin että viholliset hyökkäisivät edes kaksi yhtä aikaa, jolloin taisteluista tulisi hieman haastavampia.

Mutta tosiasiahan se on että koneilla ei todennäköisesti koskaan voida korvata toista ihmistä ja sen vuoksi onlinepelit ovat useimpien suosiossa.

Blackdawn:

Assassins Creed pelisarjaa minusta nimenomaan varjostaa erittäin huono tekoäly. Muutamia perus asiota puuttuu. Esimerkiksi vartijat tuntuvat olevan kuuroja. Olen esimerkiksi ollut muutaman kerran monen vartijan kanssa samassa huoneessa missä he eivät kuitenkaan näe toisiaan. Jos ammun yhden heistä äänekkäällä aseella, mitä tekevät muut? He jatkavat löntystelyään huoneen eri kolkissa aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten kun he viimenin näkevät ruumiin he kysyvät: "Mitä täällä on tapahtunut?"

Jo mainitsemasi miekkailu on myös surkealla tavalla toteutettu. On suorastaan naurettavaa, että esimerkiksi kuudesta vartijasta viisi seisoo paskat housuissa katsomassa, kun heidän ystävänsä tapetaan. Omastama mielestäni enään tässä kohtaa ei tekoälyä hyväksi voi haukkua.

Jos oikeasti hyvistä tekoälyistä haluaa puhua niin, esimerkiksi MGS4:stä sellainen löytyy. Viholliset ovat uskottavia tehdessään oikeita havaintoja ollen samalla kuitenkin inhimillisiä.

Omasta mielestäni nimen omaan Ubisoftin peleissä on aika huono tekoäly.Esimerkiksi Far Cry 2:ssa viholliset pyörivät ympyrää ja saattoivat äkkiä huomata sinut puskista todella pitkän matkan päässä. Call of Juarezista tuli lähinnä mieleen tekoälyn puolesta GOD.

Miten olisi jos Ubisoft aloittaisi tämän vallankumouksensa oikasti omassa studiossaan ennen kuin alkaisivat huudella haluvansa parempaa tekoälyä peleihin. Saa nähdä mitä he saavat aikaan miljoonalla dollarillaan.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi