Gears of War on hyvä peli, sillä se on nimenomaan pelinä hyvä. Kontrollit toimivat ja iskostuvat nopeasti selkäytimeen. Lisäksi toiminnassa on tarpeeksi koukkuja, jotta taistelut eivät käy nopeasti puuduttavaksi pakkopullaksi. Erityiskiitos on annettava aseeseen pultatusta moottorisahasta, verkossa toimivasta yhteistyötilasta, hyvästä suojautumisjärjestelmästä ja aktiivisesta lataamisesta, joista syntyi pelisarjan tavaramerkkejä. Halon tapaan vaikeustasot on mietitty loppuun saakka, joten haastetta riittää kovemmallekin pelurille.
Visuaalisesti Gears of War on erittäin tyylikäs, mutta Unreal Engine 3 oli vielä julkaisuaikaan hieman kehittymätön, joten komeudesta kärsitään heittelevänä ruudunpäivityksenä. Ääniraidalta olisin toivonut ehkä hieman parempaa tukea visuaaliselle tykitykselle. Kevin Rieplin sävellykset väläyttelevät ajoittain, mutta muuten huippukohdat jäävät vähille. Tehosteiden puolella hymyilyttää päiden räjähtämisen aiheuttama "plöts".
Suurin ongelma pelissä on tarinankerronta, joka ei oikein onnistu millään tavalla. Gears of Warin maailma voisi olla ja onkin periaatteessa kiinnostava, mutta kerronnallisesti pelaajan ja maailman suhteen syventymisen eteen ei tehdä tarpeeksi töitä. Pakkosyötöllä annettavat radiokeskustelut ovat sangen tylsä tapa kertoa tarinaa, eikä niissä ole mitään interaktiota. Käsikirjoitukseen olisi voitu heittää jotain muutakin nokkelaa kuin Augustus Colen erinomaisen yliampuvaa läppää.
Moninpelinä Gears of War voisi olla melkein Liven paras, mutta verkkokoodin ja tasapainotuksen ongelmat estävät tämän. Jatkoö-osaan kaikki epäkohdat toivottavasti korjataan, joten luvassa lienee melkoinen ajelu.