Resident Evil sarjan ensimmäinen peli kohahdutti aikoinaan ensimmäisellä Playstation konsolilla,sekä vakautti vankan ja uskollisen fani-lauman koko pelisarjan tukipuuksi.Playstation saapui markkinoille 1995 japanissa ja sille kehitettiin kovaa vauhtia peliä nimeltään, Biohazard.Amerikassa ja muualla maailmassa tämä tunnetaan paremmin nimellä Resident Evil.
Tuo peli aloitti aivan uuden tyylisen suunnan,jota nyttemmin ja silloisena aikana kutsuttiin survival horroriksi(selviytymis kauhuksi).Itse tutustuin tähän ensimmäiseen peliin vähän kuin vahingossa.Kaveri omisti silloin myös Playstation ykkösen ja tuon Resident Evil pelin.Itse en ollut kuullutkaan koko pelistä aikaisemmin,olin siihen asti takonut vain Tekken ykköstä sekä Destruction Derby kakkosta,joten melkein jäin kaikesta hyvästä paitsi! No,onneksi siihen tuli muutos,kun kaveri käväisyllään toi mukanaan tuon mahti pelin.Sitä sitten pelattiinkin pelonsekaisin tuntein tunteja ja saatiin ensimmäinen horror kokemus kun pelin paikalliset koirat hyppäsivät läpi kartanon ikkunasta!! Ai ai muistoja....Siitä se alkoi!
Nyt on mennyt varmaan jo 10-15 vuotta ja sarja ei näytä vieläkään kuolemisen merkkejä.Pelisarjasta on ehtinyt tulla jo roima kasa erilaisia variaatioita,pääpelien lisäksi.Pelisarjan tarina on kokenut vaihteluja ja muutoksia ajan saatossa myös,josta kuuluisimmat lienevät pääpahiksen,Weskerin,edesottamukset pelien sankarin,Chrisin kanssa.Taistelut edesmenneen S.T.A.R.S tiimin ja Umbrella yhtiön kohdalla eivät näytä väsymisen merkkejä,vaikka iso paha yhtiö lamautettiinkin jo aikoja sitten.
7 vuotta ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen....
Jaa,mitä siinä ajassa voikaan tapahtua? No,pelisarjaa moitittiin kovin tankkimaisesta ohjauksesta,sekä liiallisesta paikasta paikkaan ravaamisesta.Minulle pelisarja olisi ollut tuollaisenaankin loistava,mutta parannuksia tarvittiin,mikäli Capcom halusi pitää sen yhä elossa.Joten parannuksia oli luvassa ja ne tekivätkin Resident Evil peleistä yhä pelaaja ystävällisempiä.Kuvakulma muuttui olan takaa kuvatuksi ja räiskiminen sai ihan uuden osan näytelmästä.Jos minun mielipidettä kysyttäisiin,niin sitä oli jo liikaakin! Mutta...myyntilistat puhuvat.Myös viholliset olivat (hieman) älykkäämpiä.
10 vuotta ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen...
Kolme vuotta sinne tai tänne.Uuden sukupolven pelikonsolit saapuivat markkinoille uusien grafiikoiden että muiden ominaisuuksiensa kanssa ryyditettynä.Seuraavaa Resident Evil peliä saatiin vielä odottaa hyvä tovi,joten oli aika kerrata niitä vanhoja taas kerran,kunnes oli vanhan sarjan taas aika nousta seisomaan muiden eteen.Resident Evil 5 oli myyntimenestys,mutta se kuitenkin jätti minule oudon tyhjyyden tunteen,mistä kerronkin sitten hyvien puolien jälkeen.
Resident Evil 5 saapui ja kansa iloitsi!minäkin,sen kerran peluun aikana.
Peli jatkoi siitä mihin Resident Evil 4 loppui.Leon.S.Kennedy oli päässyt tuosta ihmeellisten otusten linnakkeesta ulos ehjin nahoin presidentin tytär mukanaan,kuten oli tarkoituskin ja suuntasi taas kerran kohti aurinkoa.Tällä kertaa vain vesiskootterilla.Toisaalla Chris (Hero for 5!) oli kumppaneidensa kanssa torjumassa kaiken maailman bioterror iskuja ja uhkia,mm.venäjällä (lisää löydät Wiin RE: Umbrella Chronicless pelistä).
Chris oli taas astelemassa kohti suurta vaaraa,mutta tällä kertaa tiesi sen,kuten kaikki muutkin.Apuriksi ja kainalo kepiksi sankari sai paikallisen agentin/soturin,naisen nimeltä Sheva Alomar.Alomar oli myös kokenut kovia.Hän oli menettänyt rakastamansa ihmiset Umbrellan hirvittäville kokeille,kuten moni muukin.Tästä saatiinkin sitten oiva tarinan kehys tallustella taas kerran sotatantereelle.Sotatanner olikin kauniimpi kuin koskaan,kiitos uuden sukupolven konsoleiden tehojen! Maisemat piirtyivät laajalti edessäni,kun tallustelin kohti seuraavaa määränpäätä.Erittäin yksityiskohtainen grafiikka todella hivelee silmiä,mutta se on kuitenkin vain pintakiiltoa kaiken muun edessä.Valot ja varjot piirtyvät kauniisti hahmojen tepastellessa zombie asukkaiden seassa,mutta mitään valon ja varjon ennalta hypetettyä,valosta varjoon,efectiä ei kovin paljoa kerkeä näkemään taisteluiden tullessa pääasemaan.Se on kuitenkin olemassa,kuten pelin kehittäjät sanoivat,mutta sen huomaa lähinnä vain alussa.
Pelisarjan ohjaus oli jo tavallaan kunnossa osassa neljä,joten mitään kovin mullistavaa ei nähdä tällä kertaa.Ohjaus on pysynyt periaatteessa ihan samanlaisena kuin nelosessa,mutta uutena elementtinä hahmo pystyy liikkumaan nyt myös sivuttais suunnassa,ilman vaikeaa kokonais kääntymistä.Hyvä uudistus,mistä on jopa hyötyä silloin tällöin.Kaikkein eniten kaivattu ominaisuus,ampuminen kävellessä,on kuitenkin jätetty pois koko pelistä,mikä on harmi sinänsä.Ainoa Capcomin survival horror peli joka sen sisältää on Dino Crisis(PS1).Dinosaurukset kun koettiin kait sitten paljon pahemmiksi uhaksi kuin raivohullut kyläläiset?
Peli ei ole paljoa muutenkaan muuttunut Resident Evil 4:jän aikaisista mekaniikoista.Monet Resident Evil 5:sen kohtauksista muistuttavat joillain tavoilla Resident Evil 4:sen kohtauksia? Kuten alun pakoon kyläläisiä,sekä meritaistelu sotaveneen kannella kerrostalon kokoista jättiahventa vastaan.Nämä molemmat muistuttavat erehdyttävästi RE4:sen kohtia,joissa tapeltiin ensi kertaa hulluja kyläläisiä vastaan alussa,sekä järvessä olevaa krokotiilimäistä otusta vastaan.Siitä tuleekin mieleen,että peli on selvästi rakennettu RE4:jän muottia tarkkaan huomioon ottaen.Se ei ole huono juttu,muttei ihan hyväkään,kun on kyse ihka uudesta osasta.
Juuh,sitten niitä huonoja puolia!
Kuten puhuin,peli on liian samankaltainen edellisen osan kanssa.Se ei tarjoa kovinkaan paljon uutta pelisarjan veteraaneille,mutta uudet tuttavat se takuulla pitää tyytyväisinä.Ohjaus on yhä hieman kankeahko,muttei liian.Tankki kääntymisistä ja kurvailuista on päästy jo ajat sitten eroon,mutta pieni muisto siitä on yhä tallella kun kurvailee Chrisillä Afrikan soraisilla teillä? Äänet mainitsevat erityis mainonnan siitä,että nekin ovat lähes samoja mitä käytettiin jo nelosessa,eli aika tuhnuja välillä.Peli on jaettu kenttiin ja joka kentässä pystyy parantamaan suoritustaan myöhemmin,jos jaksaa.Systeemi on hyvin samankaltainen kuin mitä on nähty Capcomin toisessa pelisarjassa: Devil May Cry.Ei huono uudistus sekään,mutta näin peli hieman menettää tarinan kannalta,mitä se ottaa takaisin kiihkeillä taisteluilla.
Tavara tila on supistettu pelin ajaksi pienemmäksi kuin mitä se oli nelos osassa.Mutta nyt on mahdollisuus valita tavaransa itselle sekä kumppanilleen erillisestä ase valikosta,mistä on myös mahdollista ostaa uusia.Pelin aarteet löytyvät myös samaisesta valikosta,oman ase varaston vierestä.
Pelin tarina on minusta kokenut eniten kolhuja.Pelin edetessä Chris ja Sheva seikkailevat Afrikan monissa eri kolkissa,mutta peli ei herätä minussa enään sellaista,mahtipontisuuden tuntua? Joitakin tapahtumia kuvataan muisteloiden merkeissä ja takautumina.Pelisarjan jo lähes vakioon kuuluvia ratkottavia pulmia on karsittu kovalla kädellä,jopa vielä enemmän kuin RE4:ssa! Mistä en itse huutanut riemusta ollenkaan,mutta muut kyllä.On vain niin hassua kun monet (lähes kaikki) laitteet toimivat jättimäisen vivun avulla,eikä esim.pelkästä napista? Peli on muutenkin liian pelimäinen,kuin aikaisemmat sen osat.Kaikki on rytmitetty toimimaan pelaajien tavalla,ei pelin tuomalla miettimisellä tai mietinnöillä.Aikaisempien RE pelien suurin valttikortti oli juuri sarjan tapahtumien miettiminen ja selvittäminen,sekä pelien pelaaminen tottakai!
Näin ollen sarjan viides osa jää minulle harmillisen vaitonaiseksi sekä liian yksinkertaiseksi.Se ei ole missään nimessä huono peli tai osa mainioon pelisarjaan,mutta parempaankin olisi pystytty.Yksi vaikuttava tekijä oli ilmeisesti pelisarjan ensimmäisistä kehittäjistä poistunut Shinji Mikami.
Mutta niin tai näin,peli on lunastanut paikkansa monen kauhupeli fanin hyllyssä,jos Resident Evil sarjan pelit yhtään kiinnostavat.Muut pelisarjan osat vaativat hieman perehtymistä enemmän,josta syystä tätä vitosta pystyy suosittelemaan myös pelisarjaan vähemmän perehtyneille,mistä syystä he voivatkin nostaa arvosanaa yhden pykälän ylöspäin neljänteen tähteen.