Unit 13 sijoittautuu Zippe Interactiven peleissä kärkikolmikkoon yhdessä SOCOM 1&2 ja MAG:n kanssa. Kyseessä on taskukonsolille puhtaasti sovitettu lyhyiden rykäisyjen sikermä. Juuri sopivan kokoisia operaatioita pitääkseen jännityksen päällä ilman laimenemista. Mitään elämää suurempaa taustatarinaa ei löydy, sotilas kun tekee sen mitä pyydetään ilman turhia kysymyksiä. Näinhän se menee maailmalla ja siinä on jutun juoni myös tässä tapauksessa.
Parhaimmat fiilikset ovat nousseet hiippailessa äänenvaimennetussa pistoolilla suojasta toiseen. Otat selvää kiertovartion reitistä ja missä kohtaa sotilas on yksin ilman yhteyttä toisiin sotilaisiin. Siinä on sinun hetkesi iskeä, äänettömästi. Pahvilaatikkoon ei kuitenkaan sisälle pääse :D Tehtäviä on eri tyyppisiä; mainittu hiippailu ilman paljastumista, liipasin pohjassa räiskintää kakki sileeksi -tyylillä ja taistelua kelloa vastaan. Näistä jälkimmäisin on tuskallisin, kun jatkuvasti pitää pystyä etenemään vaikka vihollisen tulittaa ankarasti ja säälittä. Kone pystyy antamaan ihan oikean vastuksen ja ei tämä mitään läpihuutoa ole todellakaan ollut. Usein joutuu ottamaan vauhtia edellisestä pisteestä tai kokonaan alusta, ärräpäitä nousee ja samalla myös uhma näyttää että kyllä tästä vielä mennään. Sisua tarvitaan. Oman haasteensa antaa myös infrapunahälyttimet, miinat ja valvontakamerat.
Varsinaista verkkopeliä ei valitettavasti löydy, asia joka on käsittämätön monen Socom-veteraanin mielestä eritoten. Onhan kuitenkin PSP:llä päässyt sitäkin puolta pelaamaan ihan ansiokkaasti. Tässä sitä puolta paikkaa yhteistyömuoto, jossa yhdessä taisteluparin kanssa käydään tehtäviä läpi. Peliseuraa löytyy yleiseltä puolelta jatkuvasti tai sitten voi tehdä oman privaservun ja kutsua kaveria mukaan. PSVitasta löytyy sisäänrakennettu mikrofoni, joka toistaa puheen toiselle. Verkossa pelaaminen onnistuu vain Wifin yli, joten 3g ja Ad-hoc jäävät tällä kertaa osattomiksi näistä bileistä.
Kaiken kaikkiaan yksi PSVitan parhaista peleistä nyt julkaisun hetkenä ja varsinkin SOCOM-veteraaneille pakkohankinta. Tuttu kuvakulma, Zipperin äijämäinen asenne ilman turhia kotkotuksia ja sosiaaliset ulottuvuudet pelaajayhteisön suuntaan (tilastot & yhteistyömuoto).
Tässä esimerkkiä hiippailutehtävästä yhteistyömuodossa koettuna: http://www.konsolifin.net/media/media/3757/Unit_13_-Yhteistyomuotoa_PSV/