Kaikki Nintendo 64-pelikonsolin omistajat tietävät, että konsolilla yksi tappelupeli on ylitse muiden etenkin moninpelinä. Tämä peli on äärimmäisen omaperäinen Super Smash Bros Nintendolta. Kyseessä on projekti, joka laittaa kaikki suosituimmat Nintendo-hahmot taisteluareenoille tappelemaan toisiaan vastaan. Peli on omaperäinen muihin tappelupeleihin nähden vahinkosysteemillään. Jokaisella pelihahmolla on alussa vahinkoa 0%. Tämä kasvaa iskujen myötä ja mitä enemmän vahinkoa, sitä pitemmälle hahmo iskuista lentää. Kun vahinkoa on yli 100%, hahmo lentää iskujen voimasta taivaan tuuliin. Tappoja saa, kun onnistuu lennättämään vastustajan ulos pelialueelta. N64:n Super Smash Bros myi massiivisesti, kiitos samanaikaisen nelinpelin, joka oli todella hauskaa hupia.
E3-messuilla Nintendo yllätti iloisesti esittelemällä N64-pelille jatkoa GameCuben Super Smash Bros Meleen muodossa. SSB Melee näyttää hyvin paljon samanlaiselta kuin alkuperäinen osa, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä, koska jatko-osa tarjoaa huomattavasti alkuperäistä enemmän hahmoja sekä tavaroita, uusitun yksinpelimoodin ja paremman grafiikan.
Vaikka paketti on hyvin samanlainen kuin edellinen osa, tekijänä häärivä HAL Laboratories (joka teki myös alkuperäisen osan) on kuitenkin uusinut edellisessä osassa varjoon jäänyttä yksinpeliä melkoisesti. Alkuperäisessä pelissä pelaaja kohtasi jokaisen pelihahmon yksitellen ja peli oli sillä selvä. Jatko-osassa pelaaja joutuu kuitenkin läpäisemään kokonaisia tasoja, jotka on höystetty klassisissa tasohyppelyelementeillä. Jokaisen tason lopussa pelaaja pääsee sitten loppuvastusta vastaan. Uudistukset ovat erittäin tervetulleita ja näyttävät toimivan ainakin ensimmäisten kommenttien perusteella.
Moninpelimoodi on pysynyt samanlaisena, mikä on suuri helpotus edellisen pelin ystäville. HAL on kuitenkin laittanut kaikkea mukaan enemmän > ensinnäkin, valittavana on useita eri pelimoodeja: Melee, Tournament ja Custom Rules ovat pelattavana moninpelinä.
Melee-moodi on normaali deatmatch, jossa pelaaja pystyy valitsemaan tapporajan/aikarajan sekä hieman erikoisempia vaihtoehtojakin, kuten Coin-moodi (jossa pelaaja hakkaa vastustajaansa ja yrittää kerätä enemmän taivaalta tippuvia kolikoita) ja Decision-moodi (jossa joka kerta pitää käyttää eri liikettä tehdäkseen vahinkoa).
Tournament-moodissa hupiin voi liittyä enemmänkin kuin pelkästään neljä pelaajaa. Lopullista pelaajien määrää Tournament-moodissa HAL ei ole suostunut kertomaan, mutta luvassa on varmasti kaksinumeroinen luku. Jos haluat, voit myös täyttää tyhjät paikat tietokonepelaajilla.
Custom Rules-moodissa voi säätää kaikkea: sääntöjä, ilmestyviä tavaroita, energiaa jne. Kun omat mielisäännöt löytyvät, ne voi tietenkin tallentaa muistikortille. Muistikortille tallennetaan tietenkin myös joka moodissa syntyvät tilastot.
Super Smash Bros Melee sisältää kaikki edellisestä osasta tutut hahmot, mutta myös tukuittain uusia. Ainakin Mario, Luigi, Link, Donkey Kong, Samus, Captain Falcon, Kirby, Pikachu, Ness, Fox McCloud, Yoshi, Bowser, Peach, Shiek, Balloon Kid, Ice Climbers ja Donkey Kong jr. ovat mukana taisteluissa. Erittäin jännittävien huhujen mukaan pelissä olisi edellämainittujen hahmojen lisäksi ainakin parikymmentä lisähahmoa, mutta tätä ei ole vielä vahvistettu.
Tekijätiimi on parantanut hieman pelin pelattavuutta. Jokaiselle hahmolle on lisätty oma erikoisliikkeensä > esimerkiksi, Samus voi nyt ampua vihollista ohjuksella, Kirby voi käyttää voimakasta vasarahyökkäystä ja Yoshi voi nielaista vastustajan ja pureskella tätä vieden näin energiaa. Erityisen hieno lisä on kuitenkin puolustusliikkeiden lisäys. Alkuperäinen Super Smash Bros oli hyvin hyökkäysvoittoinen, mutta jatko-osa lisää mukaan normaalien kilpien lisäksi soppaan torjunnat, väistöt ja vastahyökkäykset tehden pelistä entistä paremman.
N64-versio sisälsi todella paljon lisätavaroita tappeluita piristämässä ja hyvä uutinen on, että kaikki alkuperäisen Super Smash Bros-pelin tavarat ovat tallella jatko-osassa. Mukaan on lisätty myös tukuittain uusia, kuten jääpalikoita ja äärimmäisen ärsyttävä Super Scope, joka pistää vastustajan liikuntakyvyttömäksi. SS ei tee paljon vahinkoa, mutta sillä ei ole rajattua käyttöaikaa, joten se tulee varmasti hermostuttamaan vastustajia. Jos jotakin tavaraa ei yksinkertaisesti halua mukaan, sen voi pistää pois päältä valikoista.
Graafisesti Super Smash Bros Melee on upea. Ruutu päivittyy 60 kertaa sekunnissa, animaatio on sulavaa, erikoisefektit hienoja ja erityisesti kentät taustoineen on kunnossa. Captain Falconin F-Zero-tasossa ruudulle ilmestyy esimerkiksi kymmeniä F-Zero-ajoneuvoja, jotka jyräävät kaiken tieltään. Kun autot poistuvat ruudulta, voit itseasiassa nähdä ne ajamassa looppeja taustalla. Upeaa.
Äänipuolella kaikki N64-versiosta tutut klassikkolaulut ovat yhä paikallaan. Linkin Hyrule Castle-kentässä soiva klassinen Zelda-musiikki on nyt vahvasti orkesterisoitu ja Samuksen kenttään on lisätty mielenkiintoisia kitarasooloja. Muita esimerkkejä on paljon, mutta eiköhän asia tullut selväksi. Ääniefektit näyttivät ainakin E3-messuvideoiden perusteella samoilta kuin N64-pelissä, mutta tekijät lupailivat, että lopullisessa versiossa asia on korjattu.
Kaikkiaan, Super Smash Bros Melee vaikuttaa mahtavalta etenkin moninpelinä ja samanaikainen nelinpeli on tietenkin mukana. Tämä voisi hyvinkin olla GameCuben julkaisupeleistä se paras, ainakin moninpelinä.
Ruutukaappauksia: