Vuonna 1996 Sonyn 32-bittisellä PlayStation-pelikonsolilla julkaistu Resident Evil oli erittäin hyvä veto pelitalo Capcomilta: se yhdisti kauhun ja toiminnan saumattomasti varsin hyväksi peliksi. Peli otti varsin paljon vaikutteita useista zombiaiheisista kauhuelokuvista ja saavutti myöhemmin miljoonien myytyjen kappaleiden rajan.
Sittemmin ajat ovat muuttuneet melkoisesti: Resident Evil-pelejä on tullut ulos useita kappaleita ja nyt ne kaikki ovat tulossa GameCubelle joku uusittuina versioina. Ensimmäinen Cuben RE-peli on siis se aito ja alkuperäinen Resident Evil muutamalla muutoksella ja tietenkin täysin uusitulla teknisellä toteutuksella varustettuna.
Tarinapuolella, Raccoon City-niminen kaupunki on ollut jo pitkään salaisten geneettisten kokeiden tyyssija. Näitä kokeita suorittaa mysteerinen yhtiö, joka tunnetaan vain nimellä Umbrella. Kun hälyttäviä raportteja alkaa kuulua Raccoon Citysta ja ihmisiä rupeaa katoilemaan, kaksi Special Tactics and Rescue Squads (S.T.A.R.S.)-ryhmää lähetetään tutkimaan tapahtumia. Toinen ryhmistä katoaa välittömästi ja toinen on astumassa mysteeriseen kartanoon. Seikkailu alkaa...
Pelaaja ohjaa jompaa kumpaa kahdesta pelihahmosta kolmannen persoonan kamerakulmasta, Chris Redfieldiä tai Jill Valentinea, ja tavoitteena on ratkaista edessä oleva mysteeri etenemällä läpi kartanon, joka on täynnä eläviä kuolleita. Peli lisää uusintapeluuarvoa esimerkiksi sillä, että jos pelaat seikkailun läpi toisella pelihahmolla, pääset käsiksi uusiin paikkoihin (esimerkiksi, Jill voi käyttää tiirikkaa ja mennä paikkoihin, joihin Chris ei pääse). Tämä on hyvä idea ja toivottavasti sitä käytetään ahkerasti.
Visuaalisesti, Resident Evil on kuin uudestisyntynyt GameCubella. Peliä kokeilleiden kommenttien ja ensimmäisten näytettyjen videopätkien perusteella, graafinen yleisilme on noustettu kokonaan uudelle tasolle erilaisten efektien, kuten heijastuksien ja valoefektien saattelemana. Resident Evil sisältää lisäksi varsin paljon välianimaatiota, josta sarja on hyvin kuuluisa. Seikkailun ja juonen etenemistä avustetaan silloin tällöin erilaisilla FMV-välianimaatioilla, jotka ovat saaneet kehuja osakseen PlayStationialla. Myös muu visuaalinen yleisilme on erittäin hyvää tasoa.
Vihollisten tuhoamiseen tarjolla on varsin mukava asearsenaali: veitsi, 9mm Beretta, haulikko, 357 Colt Python, sinko, liekinheitin sekä raketinheitin ovat saatavilla, mutta nopeatempoista räiskintäpeliä on turha odottaa, sillä ammukset ovat vähissä ja niitä pitää säästellä pelin rakentaessa pelottavaa yleistunnelmaa elokuvamaisilla kamerakulmilla. Ongelmia aiheuttaa osittain myös tallennus, jota voi suorittaa vain tallennuspisteissä oleville kirjoituskoneille, joita käytetään kartanosta löydettävällä musteella. Tämä myös estää pelin suoran läpipelaamisen ja pelaajan on aina oltava varuillaan.
Uutta PlayStation-versioon nähden ovat tällä hetkellä ainakin ovien ja joskus jopa seinien läpi hyökkäävät zombit sekä mahdollisuus työntää puukko zombin päähän törröttämään. Uudistukset ovat suhteellisen pieniä, mutta etenkin ovie läpi hyökkäävät elävät kuolleet nostavat strategiset elementit kokonaan uudelle tasolle.
Kaikkiaan, Resident Evil ja sen tulevat osat tulevat laajentamaan huomattavasti GameCuben mahdollista ostajakuntaa ja samalla myös Nintendon kohdeyleisöä. Ja se voi olla vain hyvä asia.
Ruutukaappauksia: