Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Gameworld 2001

Gameworld 2001-pelimessu järjestettiin 24.-25.11.2001 Helsingissä kaapelitehtaalla. Tässä minun kokemukseni tapahtumasta.

23.11.2001

Perjantaina 23.11 järjestetty vain lehdistölle tarkoitettu Gameworld-ennakkotapahtuma oli varsin miellyttävä kokemus. Tapaisin itse monia ns. "TV-kasvoja" sekä myöskin ystäviä kumppanuussivustoilta, kuten DCFIN ja PS2FIN. Nintendon Suomen maahantuojan Agerexin osastolla tarjoiltu jättimäinen GameCube-kakku oli myös erinomaista ja sain samaisella osastolla myös ensikosketuksen Pikmin-pelin Japanilaiseen versioon. Lyhyen testin perusteella en kuitenkaan osaa vielä siitä mitään sanoa. Kokeilin myös Star Wars: Rogue Squadron II:ssa muutamaa uutta kenttää (Death Star Attack-kentän jälkeen oli vuorossa todella komean näköinen avaruuskenttä sekä Hothin jääplaneettataistelu) ja testasin myös Wave Race: Blue Stormia varsin innokkaasti. Illan kruunasi Super Monkey Ball-nelinpeli Monkey Fight-moodissa, jossa Agerexin Tony Kaasinen pieksi muut varsin suvereenisti. Ensi kerralla on ehkä muiden vuoro.

Kokonaisuutena Perjantaipäivä oli todella mieluinen, koska suurta yleisöä ei ollut paikalla ja pelejä pääsi rauhassa testailemaan ilman suuria jonoja. Seuraavina messupäivinä saa kyllä nauttia tungoksesta luullakseni varsin tarpeeksi.


24.11.2001

Saavuin Lauantaina messualueelle välittömästi tapahtuman avauduttua kello kymmenen aamulla ja jono kaapelitehtaalla oli jo silloin varsin pitkä. Onneksi lehdistö pääsi kätevästi suoraan jonon ohi (kunhan vain rohkeutta löytyi tarpeeksi). Ihmisiä selvästi kiinnosti tämän suuruinen pelimessu ja sekä Xboxia että GameCubea tultiin katsomaan todella innokkaasti. Myös Sonyn PlayStation 2-osasto ja muut osastot tuntuivat myöskin keräävän aikamoisen määrän kaikenlaisia kiinnostuneita.

Agerexin osastolla oli testattavana ainakin seuraavat pelit: Super Monkey Ball (GameCube/Japanin versio), Pikmin (GameCube/Japanin versio), Star Wars: Rogue Squadron II (GameCube/Yhdysvaltojen versio), Luigi's Mansion (GameCube/Yhdysvaltojen versio), Wave Race: Blue Storm (GameCube/Yhdysvaltojen versio), lukuisia Nintendo 64-pelejä (Legend of Zelda: Majora's Mask, Excite Bike 64, Mario Party 3, Paper Mario ja Tony Hawk's Pro Skater 2 muistuvat ainakin mieleeni) sekä lukuisia Game Boy Advance-pelejä, kuten Spyro the Dragon: Season of Ice, Doom, Batman Vengeance, Warioland 4 ja lukuisia jo aiemmin julkaistuja GBA-pelejä. Lisäksi Game Boy Coloreita näytti olevan mukana muutamia.

Kuten muuallakin, myös Nintendon osastolla oli jatkuvasti kovaa tungosta ja ainakin itse pääsin hyvin harvoin pelejä testailemaan, koska jonot olivat pelipaikoille ajoittain melkoiset. Joskus kuitenkin kärsivällisyys palkittiin, sillä Super Monkey Ball-nelinpeli maistui jälleen ja Wave Race: Blue Storm tuli myös testattua nelinpeliversiona. Näistä jälkimmäisessä pisti erityisesti silmään erinomainen grafiikka, sillä yksinpelin yksityiskohdista ei jouduttu poistamaan mitään visuaalisella puolella nelinpeliin siirryttäessä. Pikmin ja RS II saivat myös allekirjoittaneelta erittäin positiiviset arvosanat.

Game Boy Advance-puolella minua kiinnosti erityisesti Warioland 4, josta olin kuullut paljon ylistäviä arvosteluita. Noin 15 minuutin testin jälkeen voin kyllä ehdottomasti sanoa, että kyseessä on paras tasoloikkapeli GBA:lla, mutta arvostelun kannalta lopulliset kommentit on syytä jättää säästöön. Myös Spyro the Dragon: Season of Ice tuntui erinomaiselta, joskin hieman tylsältä tasoloikalta, ja Doom oli ehdottomasti yksi messualueen parhaita GBA-pelejä.

Harrastin myös hieman teollisuusvakoilua käydessäni vierailemassa Microsoftin ja Sonyn osastoilla. Sonyn osastolla mieleen jäi erityisesti Tony Hawk's Pro Skater 3, joka hyppäsi PlayStation 2-version perusteella heti GameCube-pelien odotuslistani kärkeen.

Xbox-osastolla kelpasi erityisesti Microsoftin sponsoroima suklaa, jonka lomassa katselin hetken Haloa sekä Project Gotham Racingia, joista ensimmäinen vaikutti kieltämättä ihan hyvältä. Muuten Xboxin pelitarjonta tapahtumassa ei ainakaan minua vakuuttanut. Xbox-seikkailuni lopuksi kävin vielä demostandilla kokeilemassa Xboxin peliohjainta, katselemassa konsolia ja pelaamassa uutta Oddworld-peliä. Ohjain on ihan hyvä, ja se soveltuu hyvin käteen, mutta ei vedä vertoja GameCuben vastaavalle ja Oddworld-pelikin tuntui aika heikolta esitykseltä. Microsoft ei minua voittanut puolelleen, mutta ehkä se olikin sanomattakin selvää ollessani tälläinen Nintendo-mies.

Lauantai oli hyvin kiireinen päivä, mutta bongasin vielä Agerexin Tony Kaasisen ja Vesa Raivion sekä Thomas Puhan lyhyeen haastatteluun GameCuben tiimoilta.

- Mitkä ovat GameCuben edut muihin markkinoiden koneisiin nähden?

Tony Kaasinen (Agerex): Laaja, monipuolinen pelivalikoima. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin. Hinta-laatusuhde on lisäksi erinomainen, Cubelle tulee yksinoikeudella pelejä, kuten Resident Evil-pelisarja, peliohjain on loistava ja tulossa on vielä GameCuben ja Game Boy Advancen yhdistävä linkkikaapeli, jossa mahdollisuudet ovat rajattomat. Lisäksi koneen pelit käyttävät mini-DVD -formaattia, joka eliminoi piratismin.

Vesa Raivio (Agerex): GameCube on ainoa todellinen pelikone. Kaksi kilpailijaa kertovat jatkuvasti, mitä heidän pelikoneissansa on sisällä, mutta Nintendo kertoo vain, mitä heidän pelikoneestaan tulee ulos. Lisäksi GameCuben hintaetu muihin koneisiin nähden on varteenotettava tekijä ja jos haluaa pelata Marioa, Zeldaa tai Rogue Squadron II:ta, se onnistuu vain GameCubella. GC:n peleissä on lisäksi huomattavasti kilpailijoita enemmän syvyyttä.

Thomas Puha (Euromedia Publishing): Hintaetu on selkeä. Nykyisellä hinnalla konsoli lähentelee selkeästi heräteostosta. Lisäksi kone näyttää siistiltä, se on pieni ja kompakti sekä tarjoaa taattua Nintendo-brandia. Toisaalta Nintendo luottaakin ehkä liikaa brandien voimaan, sillä Japanissa GameCube ei ole ainakaan vielä pystynyt lyömään itseään läpi. Yhdysvalloissa tilanne on kuitenkin tällä hetkellä täysin päinvastainen.

- Mitä pelejä itse odotat GameCubella?

Tony Kaasinen (Agerex): Pikmin, Resident Evil, Soul Calibur 2, Skies of Arcadia, Super Monkey Ball, Star Wars: Rogue Squadron II, Zelda, Mario.

Vesa Raivio (Agerex): Aika ei liiemmin riitä pelaamiseen, mutta Wave Race: Blue Storm ja Rogue Squadron II ovat erinomaisia. Pelit, kuten Luigi's Mansion ja Pikmin vaativat toisaalta hieman enemmän niihin paneutumista, joten niistä ja vastaavista peleistä en osaa sanoa.

Thomas Puha (Euromedia Publishing): Rogue Squadron II ja Mario kiinnostavat eniten. Zelda ei ole ainakaan vielä iskenyt.

- Kuinka paljon käytät "työn" puolesta pelaamiseen?

Tony Kaasinen (Agerex): Noin yhdeksän tuntia viikossa. Mielestäni se on liian vähän.

Vesa Raivio (Agerex): Annan Club Nintendon poikien hoitaa suurimman osan pelaamisesta. Kokeilen kuitenkin kaikkia uutuuksia jonkin verran.

Thomas Puha (Euromedia Publishing): Yllättävän vähän oikeastaan. Ennen tilanne oli paremmin, kun oli varaa ostaa vain peli tai pari kuukaudessa, joten sitä osasi arvostaa enemmän. Nyt kun on kadehdittavassa asemassa, että saa 5-10 peliä viikossa, tilanne on huomattavasti toisenlainen. Lisäksi kaikenlaisten juttujen ja muiden kirjoittamiseen menee paljon aikaa.

- Mihin järjestykseen rankkaisit seuraavat pelikoneet: PS2, GC, Xbox, GBA?

Tony Kaasinen (Agerex): Koska GameCube ei ole vielä ilmestynyt Euroopassa, järjestys on 1. Game Boy Advance, 2. GameCube, 3. PlayStation 2, 4. Xbox.

Vesa Raivio (Agerex): 1. GameCube, 2. Game Boy Advance, 3. PlayStation 2, 4. Xbox. Mielestäni PS2 ja Xbox taistelevat samasta markkina-alueesta keskenään ja Nintendo saa keskittyä uusiin peleihin. Lisäksi GameCube tarjoaa vielä paljon ainutlaatuisia pelejä, jotka voi kokea vain GC:llä. PS2:n ja Xboxin pelivalikoima on toisiinsa verrattuna hyvin samantyylinen, joten Nintendolla on etu.

Thomas Puha (Euromedia Publishing): Taloudellisesti katsoen järjestys menee 1. PlayStation 2 (Sony selvä markkinajohtaja), 2. Xbox (Microsoftilla rahaa riittää), 3. GameCube/GBA. Näistä kuitenkin Nintendolla on asiat parhaiten, koska GBA on selvä markkinajohtaja käsikonsolirintamalla ja GameCubeakin on halpa valmistaa, joten Nintendo tulee todennäköisesti keräämään Sony/Microsoft/Nintendo-kolmikosta eniten voittoja.

--

Lopuksi Lauantaista on syytä mainita PS2FIN- ja DCFIN-sivustojen hemmojen kanssa järjestetyt jälkipelit, jotka olivat kerrassaan erinomaisia. Pro Evolution Soccer-matsit PS2FIN-tyyppien kanssa ja Virtua Tennis-taistelu DCFIN:in Loke-nimimerkin kanssa jäivät päällimmäisenä mieleen.


25.11.2001

Sunnuntai oli Gameworld-messujen viimeinen päivä tämän vuoden osalta, ja se olikin täynnä kaikenlaisia peliaiheisia kilpailuja. Nintendo järjesti omia kilpailujaan Mario Kart: Super Circuitissa, Super Monkey Ballissa ja Wave Race: Blue Stormissa, joista allekirjoittanut otti osaa kahteen jälkimmäiseen tippuen kuitenkin molemmissa välierävaiheessa. Sinänsä mielenkiintoista Mario Kart: SC-kisassa oli se, että vaikka kyseessä on GBA-peli, kilpailua pelattiin televisioruudulla Nintendo 64-pelikonsolin kautta. Nintendo oli toimittanut tapahtumaan todella harvinaisen laitteen, joka mahdollisti tämänkaltaisen toiminnan. Valitettavasti en kuitenkaan saanut värkistä minkäänlaista valokuvaa kameran puuttumisen takia.

Myös muita kisoja, kuten MoonTV:n Pro Evolution Soccer-skaba ja TILT-mestari järjestettiin, mutta niihin en valitettavasti pystynyt osallistumaan syystä tai toisesta.

Sunnuntai oli muuten hyvin Lauantain kaltainen ja porukkaa oli paikalla jälleen kerran tungokseen asti aamua lukuunottamatta. Mitä pidemmälle päivä eteni, sitä enemmän väkeä kaapelitehtaalle tuli ja lopputulos oli täysin Lauantain kaltainen tungos. Ehkä ensi vuonna tapahtuma on syytä järjestää isommissa tiloissa?

Pelipuolella luvassa oli lyhyt tutustuminen PS2:n Pro Evolution Socceriin ja Metal Gear Solid 2:een sekä Xboxin Amped Snowboardingiin, joista kaikki paitsi viimeisin vakuuttivat laadullaan. Amped oli oudon ideaton lumilautailusimulaattori. Nintendo-osastolla pelitestiin joutuivat jälleen kerran Wave Race ja Rogue Leader II uusien kenttien myötä. On kai täysin turha sanoa, että uudet radat olivat jopa vaikuttavampia kuin edelliset testaamani kentät.

Joka tapauksessa, Gameworld 2001 on ohi ja ensi vuonna toivottavasti nähdään uudestaan samoissa merkeissä!

Kirjaudu kommentoidaksesi