Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

SimAnimals

Electronic Arts vie Sims-sarjaansa eläinkunnan suuntaan SimAnimalsilla, joka on julkaistu Wiille ja DS:lle. Tämänkertaisessa jumalpelissä pelaaja pääsee ohjailemaan metsän asukkeja, puita ja kasveja haluamallaan tavalla. Eläinten ja kasvien onnellisuuden myötä pelaajallekin avautuu lisää pelattavaa.

Jumalan käsi

Pelaajan tehtävänä on siis pitää eläin- ja kasvikunta tyytyväisinä elämäänsä. Tähän vaikuttaa lähinnä asuinympäristöstä huolehtiminen. Vettä pitää olla saatavilla, jotta kasvit ja puut kasvavat sekä pysyvät terveinä. Sadepilviä saa kerättyä pienistä lammista, joista pilvet voi viedä haluttuun paikkaan. Heiluttamalla puita oksilta tipahtelee tammenterhoja, jotka ovat esimerkiksi oravien mieleen. Eläinten nälkää hoidetaankin ruokkimalla niitä oikealla ravinnolla, josta peli antaa selkeitä vinkkejä. Ruudulla näkyvä Jumalan käsi eli stylus voi silitellä eläimiä, jolloin ne ystävystyvät ja luottavat enemmän heitä ohjaavaan pelaajaan. Luottamuksen saavuttaminen on tärkeä osa toimivaa yhteistyötä. Jossain vaiheessa eläimillä alkaa vastakkainen sukupuoli kiinnostaa, jolloin kannattaa ohjata otolliset treffaajat lähemmäksi toisiaan.

Ruudulla näkyvää kohdetta voi kanniskella paikasta toiseen koskettamalla sitä ensin kosketuskynällä, mutta usein kannattaa käyttää ruudun reunassa näkyvää reppua. Sinne kun mahtuvat niin eläimet, kasvit kuin sadepilvetkin. Repussa kohteet voi kantaa minne tahansa ja jättää esimerkiksi yksinäiset eläimet odottamaan metsään muuttavaa kaveria. Ruutuohjeet kertovat seuraavat tehtävät, mutta onneksi pelaajalle on annettu vapaus tehdä asiat missä tahdissa tahansa – tai vaikkapa olla tekemättä niistä mitään. Tällöin ei kuitenkaan pääse puusta pitkälle ja uudet maisemat jäävät avautumatta. Tympeään metsään ei myös hevillä uusia asukkeja eksy, joten metsä ja sen otukset kannattaa pitää hyvällä tuulella. Eläimille on avattavissa oma inforuutu, josta selviää niiden nimi ja tarpeet, sekä tyytyväisyyden aste. Pelattavan alueen tyytyväisyyttä mitataan omalla mittarilla. Kun onnellisuutta on kertynyt tarpeeksi, saa pelaaja palkinnokseen mitaleja sekä puuhasteltavakseen uusia metsän alueita. Näissä asustavat myös uudet eläimet ja kasvit.

Pelkistetyn toimiva

DS:n SimAnimalsissa seurataan tapahtumia lintuperspektiivistä. Vaikka eläimet näkyvät pakostakin pieninä, on grafiikka mukavan selkeää ja tyylillisestikin miellyttävää katseltavaa. Realistisuutta ei ole lähdetty hakemaankaan, vaan inforuuduissakin läheltä näkyvät hahmot ovat hauskan sarjakuvamaisia.

Äänimaailma kuulostaa joskus jopa liiankin pelkistetyltä ja yksitoikkoiselta, mutta ajaa lopulta asiansa. Paikoin melodiat kertovat tunnelmallaan, mitä pelissä tapahtuu. Esimerkiksi metsästä pois muuttavan eläimen lähtöä säestää melankolinen melodianpätkä.

DS:n SimAnimals on kiireetön puuhastelupeli, joka sopii erityisesti nuoremmalle pelaajalle. Suomenkielisten tekstien puuttuminen saattaa hidastaa pienempien pelaamista ja tehtävien oivaltamista, mutta kokeilemalla ja järkeilemällä pulmatkin varmasti selviävät. Eläinhahmot saattavat jäädä kuitenkin etäisiksi, joka vaikuttaa kiinnostavuuteen pidemmällä tähtäimellä. Toivottavasti mainio idea ei jää yksittäiseksi, sillä tästä on hyvä kehittää sitä eteenpäin.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi