Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Esikatselu: Turok Evolution

Uskoisin, että moni meistä uskollisista Nintendo 64-pelaajista on ainakin edes joskus kokeillut edesmenneen Iguana Entertainment (nykyinen Acclaim Studios Austin) Turok: Dinosaur Hunter-räiskintäpeliä, joka julkaistiin N64:n elinkaaren alkuaikoina. Peli oli aikoinaan varsin hyvä saavutus ja se saikin osakseen ylistäviä arvosteluja sekä hyviä myyntilukuja. Myöhemmin julkaistut jatko-osat Turok 2: Seeds of Evil ja Turok 3: Shadow of Oblivion taas jakoivat pelaajansa oikeastaan kahtia, koska toiset pitivät uusista Turokeista ja toiset eivät taas pitäneet lainkaan. Välissä tekijä julkaisi myös moninpelipainotteisen N64-pelin Turok: Rage Wars. Joka tapauksessa kaikki Turok-pelit myivät yhteensä miljoonia kappaleita ja tuottivat suuria voittoja sen julkaisijalle Acclaimille. Kaikki edellämainitut pelit tulivat aikoinaan myös yksinoikeudella Nintendo 64:lle, mikä antoi konsolin omistajille jonkin verran aihetta itsekehuskeluun. Nyt kuitenkin yksinoikeus on lopetettu ja sarjan virallinen neljäs osa Turok Evolution on tekeillä GameCubelle, PlayStation 2:lle ja Xboxille. Pelin takana on edelleen kaikki sarjan edelliset osat tehnyt tekijätiimi ja luvassa on samaa taattua ensimmäisen persoonan räiskintää, joskin pienillä lisäherkuilla varustettuna.

Turok Evolution sijoittuu tarinalinjaltaan ennen kaikkia muita Turok-sarjan pelejä ja siinä ohjataan ensimmäisestä osasta tuttua Tal'Setiä. Peli alkaa tilanteesta, jossa Tal'Set taistelee perivihollistaan Captain Tobias Bruckneria vastaan 1886 Teksasissa. Molemmat kuitenkin joutuvat imaistuksi uuteen mysteeriseen maailmaan. Tal'Set on luokkaantunut ja uuden maailman River Villagen asukkaat hoitavat hänet kuntoon kylässään. Samaisen paikan asukkaat taistelevat pahaa lordi Tyrannusta ja hänen liskosotureitaan vastaan. Tal'Set ei aluksi halua sotkeutua tähän taisteluun, mutta kuullessaan, että Bruckner palvelee nyt Tyrannusta, hän haluaa ehdottomasti ottaa osaa verilöylyyn. Peli itsessään alkaa tästä.

Acclaim on esitellyt peliä jo lehdistön edustajille ja lukemieni kommenttien perusteella ensimmäisen pelattavan version perusteella kaikki edellisen osan tutut elementit tulevat tekemään paluun: itse pelikentät ovat uskomattoman laajoja ja ne levittäytyvät useaan eri ilmansuuntaan. Pelkästään ulkokenttiä ei Turok Evolution kuitenkaan tarjoa, vaan mukana on myös Turok 3:sta tuttuja futuristisia sisätiloja ainakin jossain muodossa. Jokainen kenttä on tietysti täynnä mitä erilaisimpia dinosauruksia (mukana kaikkiaan 32 eri vihollista), joita voi lahdata lukuisilla aseilla, joihin kuuluvat mm. Fusion Cannon, ChronoScepter, painonvoiman kumoava säde, kiikarikivääri, liekinheitin, jousipyssy, Swarm Bore, haulikko sekä monia muita. Tällä kertaa tekijät eivät kuitenkaan ole keskittyneet pelkästään maan pinnalla pysymiseen, vaan jossain pelin vaiheessa pääsee myös lentämään Pteranodon-lentoliskolla ja aiheuttamaan tuhoa pahaa-aavistamattomien vihollisten keskuuteen.

Muutaman jättimäisen kentän sisältävän yksinpelin lisäksi tekijät ovat laittaneet mukaan myös moninpelin, jota voi pelata samanaikaisesti maksimissaan neljä pelaajaa. Acclaimin hypeosaston mukaan Turok Evolutionin moninpeli tulee olemaan jopa laajempi kuin N64:n pelkästään moninpeliin keskittyneessä Turok: Rage Warsissa. Kovin paljon yksityiskohtia tästä ei ole vielä saatavilla, mutta tekijät lupailevat useita moodeja, kuten deatmatchia ja capture the flagia.

Erityisen hieno ominaisuus useiden pelisivustojen mukaan Turok Evolutionissa on kuitenkin se, että osan peliympäristöä blokkaavasta maastosta voi tuhota kokonaan. Esimerkiksi puita pystyy kaatamaan, jos niitä vain ampuu tarpeeksi järeällä aseella. Tätä voi tietojen mukaan käyttää myös strategisena elementtinä kaatamalla ison puun suoraan vastustajan niskaan. Tietenkin myös viholliset voivat käyttää tätä elementtiä hyväkseen, joten pelaajan on syytä olla jatkuvasti tarkkana.

Ohjattavuuspuolella monet muistavat varmasti ns. "Turok-ohjaustyylin" Nintendo 64-ajoilta, jossa itse hahmoa liikuteltiin keltaisilla C-nappuloilla ja tähtäys hoidettiin analogisella tikulla. GameCube-versiossa tekijät ovat hakeneet hieman samantyylistä lähestymistapaa laittamalla mukaan kontrollit, jossa keltaista C-kameratikkua käytetään ohjaamiseen ja toista analogitikkua tähtäämiseen. Se, miten tämä toimii, jää vielä nähtäväksi.

Kaikkiaan Turok Evolution on vielä tätä kirjoitettaessa varsin vaiheessa, mutta peli näyttää sen verran erinomaiselta jo nyt, että pelisarjan aikaisempien osien ystävien kannattaa ehdottomasti pistää se suoraan odotuslistalleen.

Ruutukaappauksia:





Kirjaudu kommentoidaksesi