Sony Computer Entertainment
Inc. kehittää parasta aikaa 3d-roolipeliä joka
kantaa nimeä Dark Cloud, ja josta tekijät lupailevat
ainutlaatuista ja vallankumouksellista. Peli ilmestynee Euroopassa
kesällä 2001, eli aivan lähiaikoina. Peli haastaa
RPG-genren ystävät taktikoimaan, taistelemaan ja ratkomaan
ovelia puzzleja, mutta tavallisuudesta poiketen myös rakentamaan
omia maailmoja pelin uudella Georama-systeemillä. Pelaajan
tehtävänä on seikkailun ohessa luoda kyliä
taloineen, kukkuloineen, jokineen ja asukkaineen, sekä
vielä hallita säätä siinä samassa.
Saumaton siirtyminen tutkimisen, taistelun ja rakentelun välillä
mahdollistaa keskeytymättömän sekä reaaliaikaisen
pelikokemuksen. Sankarin kohtalo ei ole ennalta määrätty,
joten pelaaja saa vaikuttaa hänen kohtaloonsa ja antaa
samalla mielikuvituksensa lentää.
Tarina lyhyesti:
Kauan sitten, kun kaksi kuuta vielä koristivat taivasta,
maapallo oli
jakautunut itäiseen ja läntiseen mantereeseen. Idän
asukkaat olivat
teknologisessa kehityksessä valovuosia edellä lännessä
asuvia luonnon ja henkien ystäviä. Satoja vuosia
oli kulunut siitä salaperäisestä tapahtumasta,
joka muinoin erotti mantereet toisistaan... Näillä
sanoilla alkaa mystisen muinainen kirja nimeltä Dark
Cloud.
Pelin sankari on nuori ja viaton poika Toan. Maailmaa uhkaa
paha demonihenki, joka muuttaa eläviä olentoja kauhistuttavalla
tavalla vangiten nämä samalla synkeisiin luolastoihin.
Toan on näiden kadotettujen sielujen ainut toivo, joten
maailman pelastaminen lienee jälleen kerran jätetty
pelaajan harteille.
Rauhallisessa Norunin kylässä pidettiin suurta
juhlaa samaan aikaan kun Eversti Flagg manasi kyseisen demonin
esiin maagisesta maljasta, jossa se oli ollut vangittuna.
Vastalahjaksi vapautumisestaan demoni lupasi täyttää
Flaggin kaikki toiveet. Innostunut Flagg kiipesi demonin olkapäille,
viittasi kohti kylää ja sanoi: "Tuosta kylästä
me aloitamme..."
Kun Norunista oli jäljellä vain savuavat rauniot,
Hyvä Henkien Kuningas ilmestyi nuorelle Toanille ja antoi
tälle taikakiven, joka sisälsi voiman luoda maailmoja.
Poika katseli ympärilleen ja näki tuhoutuneen kotikylänsä
- kaikki hänen sukulaisensa ja ystävänsä
olivat kuolleet. Hitaasti ja päättäväisesti
hän kohotti kiven ja katsoi syvälle sen syövereihin...
Pelin suunnittelija Akihio Hino
vastaa muutamiin kysymyksiin:
Q: Dark Cloudia pidetään yhtenä kiinnostavimmista
PS2:lle ilmestyvistä peleistä. Voitko kuvailla peliä
muutamalla lauseella?
A: Tahdoimme luoda laajan tarinan, joka perustuisi kansansatuihin
ja tarinoihin eri puolilta maailmaa. Tähän lisäsimme
vielä mahdollisuuden luoda maailmoja.
Q: Mistä pelin idea alunperin syntyi?
A: On jo olemassa monia PC:lle tehtyjä pelejä joissa
on mukana rakentamisen elementtejä, mutta moniin niistä
on melko vaikea päästä sisälle. Ne ovat
hauskoja, mutta niitä on pelattava tosissaan jotta niiden
ilosta saisi jotakin irti. Dark Cloudissa tahdoimme antaa
pelaajien rakentaa maailmoja vain seuraamalla pelin tarinaa.
Siitä se idea sitten lähti.
Q: Monet ovat verranneet tätä peliä Nintendon
Zeldoihin. Kuinka Dark Cloud poikkeaa niistä?
A: Olimme oikein otettuja, että meitä verrattiin
Zeldaan. Vaikka DC ja Zelda ovat molemmat toimintaroolipelejä,
DC:n peli-idea on täysin erilainen. Tulet kyllä
huomaamaan sen, jahka pääset sitä pelaamaan.
Q: Kun verrataan muihin PS2:lle ilmestyviin roolipeleihin,
Dark Cloudissa on monia uusia ideoita. Onko uudistuneisuus
mielestänne oikea tie eteenpäin?
A: Ei välttämättä aina. Ajattelimme vain,
että kun Level-5 kerran on niin uusi pelitalo, sen on
tehtävä jotakin täysin omaperäistä
voidakseen kilpailla muiden kanssa.
Q: Dark Cloud on sekoitus monista pelityypeistä -
kuinka voisit määritellä tämän pelin?
Mihin pelikategoriaan se sopii?
A: Dark Cloud on yksinkertaisesti Georama-RPG.
Q: Voiko pelissä harrastaa sosiaalista kanssakäymistä
muiden pelihahmojen kanssa? Jos voi, niin miten?
A: Tarkoitatko hahmon vaihtamista? Kyllä, pelin loppupuolella
pelaajan on ratkottava ongelmia perustuen eri hahmojen ominaisuuksiin.
Jokainen hahmojen välillä käyty repliikki on
itsenäinen tapahtuma.
Q: Yksi pelin kiinnostavimmista puolista on paljon puhuttu
Georama-maailmanluontisysteemi. Kuinka tämä toimii
itse pelissä?
A: Jos asia ilmaistaan yksinkertaisesti, niin maailman luonti
tulee olemaan eräänlainen palkinto seikkailuosuuksien
välillä. Mitä enemmän seikkailet ja mitä
enemmin ratkot puzzleja, sitä enemmän saat rakennella
omaa maailmaasi.
Q: Tekeekö tämä ominaisuus pelistä
erilaisen joka kerta, kun sitä pelaa? Jos esimerkiksi
asetat kyläläisen tai tärkeän rakennuksen
eri paikkaan...?
A: Kyllä. Tulee olemaan tapauksia joissa tapahtumien
kulun ratkaisee se, miten olet maailman rakentanut. Saat myös
bonustapahtumia kun rakentamasi maailma täyttää
sen asukkaiden vaatimukset.
Q: Olen varma, että pelissä on monia hyviä
ominaisuuksia, mutta jos pitäisi valita niistä vain
yksi, minkä valitsisit?
A: Se olisi tietysti Georama. Mutta jos sitä ei lasketa,
aseidenluontisysteemi on myös erittäin nautittava.
Olisi hienoa, jos tällä osa-alueella voisi kilpailla
toista ihmistä vastaan.
Q: Kuinka monta ihmistä on mukana Dark Cloudin kehittämisessä?
A: 22 jäsentä.
Q: Onko jotain tiettyä RPG-sarjaa, jonka pelaamisesta
itse erityisesti nautit?
A: Zelda olisi kyllä yksi niistä.
Q: Kerrohan Dark Cloudista jotakin, jota kukaan muu ei
vielä tiedä.
A: Pelissä on perin hauska kalastussysteemi!!
Kuvat, tiedot ja haastattelut SCEE:n E3-rompulta