XenGamers on julkaissut sivustollaan Konamin Hideo Kojiman kanssa käydyn haastattelun, joka alun perin on löytynyt japanilaisesta peliraamattu Famitsun sivuilta. Tässä haastattelu käännettynä suomeksi.
Kysymys: Miten vietit vuoden 2002?
Kojima-san: On vaikea uskoa, että 2002 on jo ohi. Se meni ohi melko nopeasti, eikö? Mielestäni ensimmäinen reaktio syyskuussa 2001 tapahtuneeseen New Yorkin hyökkäykseen oli tuomita Metal Gear Solid 2:n kaltaiset pelit, ja sen vaikutus kesti vielä vuoteen 2002 saakka. Suurimman osan ajastani vietin työskennellessäni Metal Gear Solid 2: Substancen, Zone of the Enders 2: The 2nd Runnerin, sekä Metal Gear Solid 3:n alkutöiden parissa.
Kysymys: Mitä voit kertoa meille Metal Gear Solid 3:sta?
Kojima-san: No, vielä tulee yksi jatko-osa (hymyilee). Rehellisesti sanottuna en halunnut tehdä kolmatta osaa. En pidä siitä, kuinka yhtiöt lypsävät suosittuja pelisarjoja julkaisten niihin jatkuvasti jatko-osia. Tässä tapauksessa fanien nostama meteli jatko-osan suhteen on ollut kuitenkin suunnatonta ja olen vakuuttunut, että uuteen Metal Geariin löytyy vielä tarpeeksi uusia ideoita. Kehitys ei tule kuitenkaan olemaan helppoa ja pelaajien ei kannata odotella pelin ilmestyvän lähiaikoina. Tulee olemaan erittäin vaikeaa luoda samanlainen visuaalinen ja teknillinen harppaus, jonka havaitsimme Metal Gear Solidin ja Metal Gear Solid 2:n välillä. Siirryttäessä ensimmäisestä osasta toiseen siirryimme samalla PlayStationista PlayStation 2:teen. Toisen osan kehitys PlayStation 2:lle pakottaa meidät käyttämään konsolin ominaisuuksia maksimissaan. Se on yksi syy, miksi alun perin halusin kehittää Metal Gear Solid 3:n PlayStation 3:lle (hymyilee).
Kysymys: Visuaalisesti näyttäisi siltä, että olette jo saavuttaneet PlayStation 2:n tehojen rajat. Mitä muuta asialle vielä voi tehdä?
Kojima-san: Tulemme tekemään parhaamme. Metal Gear Solid 2:sta löytyy aspekteja joita voimme parantaa – se ei ole mahdotonta, koska me käytämme samaa laitteistoa. Sen sijaan suunnittelemme vievämme sarjan uuteen suuntaan luodaksemme dramaattisen harppauksen pelaajille.