Activisionin tutkijat uskovat, että taitopohjainen matchmaking on kaikkien etu.
Matchamaking tarkoittaa ottelunmuodostusta eli tapaa valita ottelua pelaavat pelaajat. Activisionin tutkimuksen mukaan pelaajat jatkavat verkkomoninpelien pelaamista epätodennäköisemmin, jos siinä ei ole taitopohjaista matchmakingia. Taitopohjainen ottelunmuodostus laittaa yhteen pelaajat, jotka ovat suurinpiirtein samalla osaamistasolla.
Yhtiön verkossa julkaiseman tutkimuspaperin mukaan Activision järjesti vuoden 2024 alussa Call of Duty: Modern Warfare III:ssa kokeilun ilmoittamatta siitä pelaajille. Yleensä pelin matchmaking ottaa huomioon pelaajan aikaisemman kokonaissuorituksen, kuten tappamiset ja kuolemat. Tätä tietoa käytetään sovittaessa pelaajia yhteen samankaltaisten tilastojen kanssa, jotta saadaan aikaan kilpailukykyisempi ottelu. Pelaaminen ei tunnu liian helpolta eikä liian vaikealta.
Activision otti kokeilunsa pohjaksi Modern Warfare III:n Pohjois-Amerikan pelaajakannan. Puolelle pelaajista suoritettiin Deprioritise Skill -testi, joka löysäsi rajoitteita taitoihin perustuvassa ottelunmuodostuksessa. Pelaajan aiempaa suoriutumista painotettiin vähemmän vastustajaa etsittäessä. Toiselle puoliskolle tarjottiin normaali taitopohjainen matchmaking-algoritmi.
Activisionin löydösten mukaan suurin osa Deprioritise Skill -testin pelaajista palasi harvemmin pelin pariin. Taitavimmat kymmenen prosenttia pelaajista palasi peliin kahden viikon kuluessa yhä useammin (koska he voittivat enemmän), mutta loput 90 prosenttia avasi pelin yhä harvemmin.
Koko tutkimuksen voi lukea englanniksi täältä.