Microsoft ja japanilainen Artoon ovat työstämässä jo pitkään huhuttua jatko-osaa pari vuotta vanhalle tasoloikkapeli Blinx: The Time Sweeperille. Blinx 2: Masters of Time & Space esittelee monia mielenkiintoisia uudistuksia, joiden ansiosta peli tulee ottamaan enemmän irti edeltäjänsä puolitiehen jääneistä oivalluksista.
Blinx 2:ssa itse Blinx-kissa on aikuisempi ja sankarillisempi, mikä heijastuu myös uudistettuun pelattavuuteen. Peli on kaksi kertaa aiempaa nopeampi, Blinxin ajanhallintataidot ovat tärkeämmässä roolissa ja kissa voi jopa väistellä ammuksia kuin Neo Matrix-elokuvissa taivuttamalla itseään hidastetussa ajassa.
Artoon on lisännyt peliin myös uuden käänteen: pelissä pääsee pelaamaan Blinxin vihollisilla, tilaa hallitsevilla sioilla. Siinä missä Blinx luottaa tutkiskeluun, ketterään hyppelyyn ja ajan manipulointiin perustuvaan ongelmanratkontaan sekä hyökkäyksiin, siat tarttuvat raskaisiin aseisiin ja siirtyvät huomaamatta paikasta toiseen luomassaan vaihtoehtoisessa todellisuudessa. Sioilla on lukuisia erilaisia erikoiskykyjä, aivan kuten Blinxillä aikakontrolleja. Erikoiskykyjen käyttöönotto ei enää vaadi virheettömien esineyhdistelmien tekemistä, vaan yksinkertaisesti tietty määrä samanlaisia esineitä riittää kyvyn saamiseen.
Blinx oli hyvin suoraviivainen tasoloikkapeli. Jokainen kenttä sisälsi yhden päämäärän, joka piti saavuttaa aikarajan puitteissa. Blinx 2 on tässä mielessä toista maata. Pelialueita on laajennettu tuntuvasti, mikä antaa pelaajille lukuisia erilaisia vaihtoehtoja edetä. Pelialueilla on useita päämääriä, jotka jokainen suorittaa omalla tavallaan. Suuremmista kentistä huolimatta pelissä ei pitäisi olla juurikaan latausaikoja.
Todella tiukkojen aikarajojen ohella Blinxissä ärtymystä aiheutti kunnollisen tähtäyssysteemin puute. Jatko-osassa tämäkin puute on paikattu. Pelissä on selkeä tähtäin, jonka väri osoittaa sen, onko vihollinen tietoinen lähestyvästä uhasta. Lisäksi tähtäimen voi lukita yhteen viholliseen ja pyöriä sen ympärillä ampuen kuin GameCuben Metroid Primessa konsanaan. Myös lähitaisteluiskuja sekä ensimmäisen persoonan kuvakulmaa on mahdollista käyttää.
Kun yksinpelikampanja, johon on tarjolla ainakin kaksi eri vaikeusastetta, on koluttu läpi, peliä voi jatkaa kavereiden kanssa. Blinx 2:n moninpeli koostuu neljän pelaajan taistelupelimuodosta, jossa komennetaan omaa joukkuetta ja pyritään kukistamaan vihollisjoukkueet, sekä kahden pelaajan yhteistyöpelimuodosta. Yhteistyöpelimuodossa kampanjan voi pelata kaverin kanssa läpi, mutta vihollisia on lisätty sekä ongelmia vaikeutettu, jottei peli kävisi liian helpoksi. Kaksinpelin porkkanana ovat piilotetut alueet, joille ei pääse yksin pelatessa. Hyvänä lisänä moninpelissä voi käyttää monipuolisessa hahmoeditorissa luotuja hahmoja, mutta valitettavasti Xbox Live -tukea ei näillä näkymin peliin saada.
Blinx 2: Masters of Time & Space ilmestyy jouluksi yksinoikeudella Xboxille.