Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Cliffy B jättää Epicin

Epic Gamesin yhtenä johtohenkilönä mainetta niittänyt Cliff Bleszinski on päättänyt jättää yhtiön. Syyksi lähtöön hän kertoo haluavansa pitää tauon alasta, jonka parissa hän on tehnyt työtä teinivuosista lähtien. Asiasta ilmoittettiin firman kotisivuilla jäähyväissanoineen.

Bleszinski ehti työskennellä Epicille 20 vuotta. Hän kuuluisimpia tuotoksia ovat Unreal - ja Gears of War -pelisarjat. Hän on noussut alalla lähes supertähden asemaan.

Cliffy B:nä tunnettu kehittäjälegenda ehti myös kunnioittaa Konsolifinin oman pojan, Paavin, upeaa tulosta Bulletstormin demossa Twitter-viestillä pari vuotta sitten.

Galleria: 

Kommentit

Hmph, höh ja pöh...

Voiko olla niin, että Cliffyjen ja muiden tulevaisuudessa vastaavien "supertähtien" jättämän "valtatyhjiön" täyttävätkin tulevaisuudessa markkinamiehet jotka ovat laskeneet, että kun 0,99€ peli myydään sadalle miljoonalle FB:n käyttäjälle vaikka mainosrahoituksella sekä sadantuhannen dollarin tuotantokustannuksilla, niin se on loppujen lopuksi kannattavampaa bisnestä kuin myydä 60€ peli viidelle miljoonalle 25 miljoonan tuotantokustannuksilla? Ei ole enää Cliffy'ä huutamassa asenteella vastaan "no ei helvetissä!"

Aikansa kutakin, mutta nykyisellään olo alkaa olla hiukan dinosaurusmainen kun miettii miten peliala on kehittynyt ja tulee kehittymään viimeisten ja tulevien vuosien aikana. Hail Cliffy o7

Tuntuu monen lahjakkaan pelintekijän ratkaisulta näinä päivinä. Alussa hauskaa ja luovaa, kunnes salkkumiehet tulee paikalle ja näistä upeista peleistä tehdään keskinkertaisten vuosikertapäivitysten jatkumo. Kansa saa mitä haluaa, mutta akut tyhjenee tekijäpuolelta ja maiseman vaihdos alkaa olla paikallaan.

Nämä tietyt äijät tavallaan poltetaan loppuun näillä supersarjojen loputtomilla jatko-osilla. Sitä eivät varsinkaan pelaajat halua myöntää, mutta veikkaan että Cliffy on jo aika väsynyt tekemään harmaanruskeita pelejä joissa ammutaan vihuja pum pum ja jossa kovin dialogi on osastoa: I kill you dude. Trilogia on varmaan se maksimi mitä sama äijä jaksaa vääntää (tai siis "johtaa") - ja sehän on melkein kymmenen vuoden duuni itsessään.

Ja jokainen supertähti on lopulta jonkin ison julkaisijan talutushihnassa - osa tietysti hieman vähemmän ja osa enemmän. Mutta uusi Gears of War tulee yhtä varmasti kuin se että aurinko nousee joka päivä. Oli sitten Cliffy mukana tai ei. Sitä kutsutaan bisnekseksi.

Aika isona yllätyksenä tuli. Toisin kuin Biowaretohtorien lähtö.

Epichän oli siitä hyvässä asemassa, että ei tarvitse ihan niin paljon salkkumiehille kumarrella kuin isolla osalla muista pelinkehittäjistä, kun rahaa kärrätään ovista ja ikkunoista pelimoottorilisensointimaksuista. Tai ainakin tällaisen kuvan olen saanut.

Mutta mitä se Cliff lähtee sitten tekemään, jos ei pelejä? Ei sen muista harrastuksista ole mun korviini ainakaan kantautunut mitään.

Tämän jälkeen odottelen että Gaben lähtee Valvelta ja ryhtyy puukkosepäksi.

Entiset Gears-miehet näyttävät tosiaan vaihtavan maisemaa, viimeksi elokuussa Rod Fergusson siirtyi Irrationalille Bioshock Infiniten pariin. (http://www.giantbomb.com/rod-fergusson/72-32034/ )

Cliff Bleszinskin lopettamispäätös tuli kieltämättä yllätyksenä, mies tuntui olevan suhtkoht fiiliksissä Epicin tulevasta Fortnite -pelistä. No, herralta voi odottaa oman pelistudion rakentamista ennemmin kuin myöhemmin.

"No, herralta voi odottaa oman pelistudion rakentamista ennemmin kuin myöhemmin."

Niin, jos rahaa on jo tarpeeksi (kuten varmasti Cliffyllä ja vastaavilla) ja samoja pelejä on puskettu ulos jo vuosia, niin seuraavaksi varmaan tulee eteen se "nyt haluaisin tehdä jotain aivan muuta ja aivan uutta. Ja saada mahdollisimman vapaat kädet tehdä tätä muuta ja uutta". Silloin ehkä kannattaa perustaa omaa pelistudiota.

Mutta on se tosiaan sääli jos nämä kaikki nyt sitten alkavat vääntää jotain Facebook/mobiili/online-pelejä. Ja siis jos nämä ovat lopulta ainut tapa tehdä jotain uutta ja erilaista. Oma pelistudio ei tietysti muuta sitä faktaa, että pelille on saatava myös julkaisija. Isoja retail-pelejä tuskin Cliffykään saa ulos pelkästään oman studion kautta.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi