Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

E3 2007: Sonyn Tretton avautui pelinkehittäjille

Sony Computer Entertainment American (SCEA) johtaja Jack Tretton otti E3-tilaisuudessa puheeksi muutamien pelien PS3-versioiden heikomman ulkoasun X360-versioihin verrattuna.

"Jos pelit eivät näytä hyvältä alustalla, kuluttajat eivät osta niitä. Mitä järkeä on kääntää peli kalliimmalle alustalle, jos se ei näytä yhtä hyvälle? Miksi tuhlata rahoja sellaisen kehitykseen?", Tretton manasi.

"Emme kuitenkaan voi kontrolloida kolmansia osapuolia, mutta haluamme rohkaista, sekä tukea heitä niin paljon kuin mahdollista ja haluamme antaa heidän käyttöönsä tarvittavat työkalut", hän selvitti.

"Sonyn omien pelien osuus tekemästämme bisneksestä on vain 20 prosenttia, joten en halua että luullaan, ettemme tarvitse muita. Haluamme vain rohkaista heitä maksimoimaan potentiaalinsa alustallamme, mutta jos peli ei näytä teknologiamme kykyjä, niin siitä tuskin on hyötyä kummallekaan osapuolelle", Tretton päätti.

Galleria: 

Kommentit

Näinhän tämä meni viimesukupolvellakin, tosin niinpäin että Xboxin tehoja ei hyödynnetty multiplattareissa.

Tretton puhuu asiaa. Itseäni ei ainakaan kiinnosta ostaa heikkoja käännöksiä!

Jep Tretton on oikeassa. Yksi todella hyvä esimerkki tälläisestä huonosti PS3:lle käännetystä pelistä on Tony Hawk's Project 8. Kun ensin pelasin PS3:lla koko pelin läpi ja sen jälkeen kokeilin X360:n demoa samasta pelistä, niin ero oli valtava. Tottakai pienet eroavaisuudet ymmärtää, mutta niin huikeita eroja ei pitäisi olla. Kokeilkaa itse jos jaksatte ja jos teillä on siihen mahdollisuus.

Multiplattareissa tullaan näkemään paljon suurempia eroja nyt kun viimesukupolvella, koska laitteissa on paljon suurempia eroja tällä kertaa.
MS = Enemmän muistia ja perinteisempi tapa laskentaan.
SONY = 7 ydintä joille työt jakaa. Paljon vaivaa, mutta huomattava etu tehoissa kun asiaan panostetaan tosissaan jota tosin käännöksissä ei tehdä.
Tottahan tuo on. Sony kärsii käännöksissä tällä sukupolvella

Hah, ei Sony ole ainoa 3rd-party-kärsijä. Katsokaa Wiin pelejä. Tosin Wiin kohdallahan se oli ennustettavissa.

Pesmerga:"Hah, ei Sony ole ainoa 3rd-party-kärsijä. Katsokaa Wiin pelejä. Tosin Wiin kohdallahan se oli ennustettavissa."

Wiin kohdalla tilanne on siinä mielessä pahempi, että pelintekijöillä on tekosyy. PS3:n kohdalla hankalaa on se, että ilmeisesti säikeitä on helpompi yhdistää yhdelle prosessorille kuin jakaa eri prosessoreille. Olettaen tietysti, ettei tätä ole kehitysprosessin aikana huomioitu, vaan käännökseen keskitytään vasta valmiin tuotteen pohjalta.

Jep jep, en itsekään mielelläni osta heikkoja käännöksiä, mutta kyllä minä mielusti otan sen huonommankin version must have peleistä. Saisivat ottaa mallia bethesdan ja nähtävästi uudesta colinista tällä saralla.

Saa nähdä nyt kun hyvinkin suosittu Unreal pelimoottorin yhteensopivuus Ps3 pelien kanssa kasvaa alkaako multiplatformeritkin näyttämään (siis kyseistä pelimoottoria käyttävät) jonkin verran paremmilta.

Itse ainakin ostan pelin sille laitteelle mieluiten mille se on parhaiten tehty. En ole fanipoika jolle eniten merkkaa se mitä laitteessa lukee päällä. Enkä halua myöskään mistään hätäisistä käännöksistä kärsiä, kun voin ottaa sen parhaimmankin version. Tietenkin nyt herää se kysymys missä ne ylivoimaiset tehot ja muut Sonyn lupaamat 4D grafiikat on? Taitaa vaan olla markkinointi puhetta. Loppupeleissä molemmat konsolit ovat aika lähellä toisiaan.

"Loppupeleissä molemmat konsolit ovat aika lähellä toisiaan."
taisit missata Killzone 2sen ja GT5sen... Pelejä johon boxi ei taipuisi, tosin taipuukohan PS3kaan... Killzone 2 näyttää pahalta siis jos puhutaan tasaisesta ruudunpäivityksestä... No senhän sitten näkee valmiista versiosta. Ja jos mennään hardware puolelle voit unohtaa tuon kommenttisi. Niin ja onhan se kehittäjien laiskuutta että saamme heikkoja käännöksiä, jotain josta te xbotit kärsitte viime sukupolvena.

"Saisivat ottaa mallia bethesdan ja nähtävästi uudesta colinista tällä saralla."
Siis DiRT näyttää paremmalta PS3lla? Oblivion oli kyllä täysin eri peli PS3lla ja boxilla tosin taas kerran PC-versio oli paras.

"Loppupeleissä molemmat konsolit ovat aika lähellä toisiaan."
taisit missata Killzone 2sen ja GT5sen... Pelejä johon boxi ei taipuisi, tosin taipuukohan PS3kaan..

Olen kyllä katsellu kaikki mahdolliset trailerit gametrailerista E3-messujen ajalta. Oliko GT5 edes oikeesti pelikuvaa vielä? Ei olis eka kerta kun on huijattua ihmisiä luulemaan. Killzonehan nyt oli vihdoinkin oikealla pelikuvalla ja eronhan huomas siihen 2005 vuonna näytettyyn demoon helposti. Peli oli nätti ja tunnelma synkkä. Ei siinä tosin mitään ollu mihin en näkisi boxin pystyvän taipumaan? Crysis on se peli johon ei pleikat ja boxit taivu. Ei taida tosin tän päivän mikään peeceekään.

Aiheesta vielä sen verran, yhtälöhän on Sonyn kannalta tällä hetkellä vaikea. Vaatii enemmän aikaa ja vaivaa tehdä käännökset pleikalle. Se siis maksaa ja konsoleita on vähemmän markkinoilla, joten rahoja ei niin suurella todennäköisyydellä saa vielä takaisin. Boxilla taas helppo tehä pelit ja konsoleita riittää markkinoilla. Joten riskittömämpi vaihtoehto. Ei siis mikään ihme, että pleikan käännökset kusee, kun ei niihin vielä uskalleta panostaa rahaa. Tulevaisuudessa tilanne voi muuuttua, mutta se vaatii isoa myynnin kasvua pleikalta pysyvästi.

Ihan asiaa, parempaan pystytään mutta mennään siitä mistä aita on matalin. Mutta kun peli on aluksi tehty pc:lle sitten boxille,niin rupeaa
ps3lle kääntäminen sitten kyllästyttämään.

"Tietenkin nyt herää se kysymys missä ne ylivoimaiset tehot ja muut Sonyn lupaamat 4D grafiikat on? Taitaa vaan olla markkinointi puhetta. Loppupeleissä molemmat konsolit ovat aika lähellä toisiaan."

Kyllähän PS3 laskentateholtaan on maksimissaan noin 2 kertaa niin tehokas kun Xbox360. Ongelmana vaan on se että tämä taakka pitää jakaa tasan kaikille seitsemälle ytimelle jotta tämä toteutuisi.
Kaikki muut ytimet joutuvat odottamaan hitainta/työllistetyintä, joten koneen teho menee sen mukaan myös.
Tuohon 2x x360 tehoihin kylläkään ei taideta päästä muuta kun tech demoissa.

"Kyllähän PS3 laskentateholtaan on maksimissaan noin 2 kertaa niin tehokas kun Xbox360. Ongelmana vaan on se että tämä taakka pitää jakaa tasan kaikille seitsemälle ytimelle jotta tämä toteutuisi. "

Ei s*atana, taidat olla oikein insinööri? :D

Tiesitkö muuten että Xbox 360:ssa on myös moniydinprosessori. Toisin kuin
plesessä, Xboxin ytimet osaavat suorittaa normaalia koodia, plesen ytimien ollessa 'vain' ohjelmoitavia signaaliprosessoreita. ;)

lemmu: "Tietenkin nyt herää se kysymys missä ne ylivoimaiset tehot ja muut Sonyn lupaamat 4D grafiikat on?"

Se Kutaragin 4D höpinä ei ole ikinä tarkoittanut grafiikoita. Se on vähän sellainen vastaava konsepti, kuten Allardin 360-ympyrä, jonka keskellä on pelaaja.

"Ei s*atana, taidat olla oikein insinööri? :D

Tiesitkö muuten että Xbox 360:ssa on myös moniydinprosessori. Toisin kuin
plesessä, Xboxin ytimet osaavat suorittaa normaalia koodia, plesen ytimien ollessa 'vain' ohjelmoitavia signaaliprosessoreita. ;)"

Kyllä olen tietoinen asiasta :P Enpä vaan jaksanut alkaa sen monimutkaisemmin hommaa pistämään kerran nyt jo menee insinörteilyksi.
3 ydintähän tuossa X360 on. Ajattelin vaan jos jotakuta kiinnostaisi syy miksi PS3 tehoja ei saada kunnolla käyttöön vaikka pitäisi olla niin tehokas että oksat pois.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi